مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال آب به فلات مرکزی ایران گفت: مطالعات طرح توجیهی انتقال آب شیرین از دریای خزر به استان سمنان پایان یافت و با اجرای آن سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تصفیه شده برای شرب و صنعت منتقل می‌شود.
کد خبر: ۶۵۳۹۲۵

محمد رهبری افزود: تاکنون یک میلیارد تومان برای برنامه‌های مطالعاتی این طرح دریافت شده است و مطالعات توجیهی آن پایان یافته و به محض این‌که اجرای آن مصوب شود، طرح آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که از آغاز عملیات اجرایی این طرح، سه سال زمان تا تکمیل آن نیاز است، گفت: بر اساس شاخص‌های ابتدای سال 92، هزینه تمام شده این طرح 3000 میلیارد تومان برآورده شده و پیش‌بینی ما این بود در صورتی که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 92 آغاز شود و تا سال 95 به پایان برسد، چیزی حدود 4500 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت، اما با توجه به این‌که هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده، هر زمان آغاز شود برای برآورد هزینه نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه باید شاخص‌های تعدیل بر اساس نرخ‌های جدید لحاظ شود.

به گزارش مهر ،​ وی درباره میزان اراضی جنگلی که در احداث این خط لوله تخریب می‌شود، افزود: در این طرح 12 هکتار جنگل پاک‌تراشی می‌شود که برنامه‌ریزی شده پنج برابر آن احیای جنگل صورت بگیرد.وی گفت: قراردادی با پژوهشکده اکولوژی خزر انجام شده که بر اساس آن کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی به دریا وارد شود.

این مسئول افزود: در مطالعات گسترده انتقال آب از خزر به فلات مرکزی نه تنها وجود و ظرفیت این سد دیده شده بلکه ظرفیت تمام سدهای منطقه را برای اجرای این طرح ملی بررسی کرده‌ایم، اما هیچ کدام امکان جایگزینی با طرح انتقال آب از خزر را ندارند.

به گفته رهبری، تنها مشکل زیست‌محیطی این طرح افزایش میزان غلظت نمک دریای خزر است که البته با توجه به حجم 78 هزار میلیارد مترمکعبی این دریا رقم ناچیزی است، اما باید در مورد نمک ایجاد شده هم فکری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها