مدیرکل راه آهن شمال: 113 گذرگاه در طول خط ریلی شمال وجود دارد که بیشتر آنها غیر مجاز و نا امن است

سوت خطر در مسیر راه آهن شمال

رعایت مسائل ایمنی در مسیر قطارهای مسافری و باری در حالی امری ضروری و مورد تاکید قانون ریلی کشور است که در برخی از مسیر ریلی راه‌آهن شمال، گذرگاه‌هایی ایجاد شده که عمدتا غیرمجاز و با ضریب ایمنی بسیار پایین است و هرازگاهی سوت فاجعه و مرگ را در این مسیر ریلی به صدا درمی‌آورد.
کد خبر: ۶۲۰۰۲۱

حوزه استحفاظی راه‌آهن مازندران که به راه‌آهن شمال معروف است، از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‌های البرز و بخش‌هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه‌ای، وارد استان گلستان و در انتها به ایستگاه گرگان ختم می‌شود.

خط ریلی شمال گرچه به دلیل عبور از پایتخت مسیر پرترددی است، اما وجود گذرگاه‌های غیرمجاز متعدد در این مسیر اکنون به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که هر روز خطر بروز حادثه‌ای را گوشزد می‌کند و گاهی با اتفاقی تلخ همراه است، به طوری که در آخرین مورد و حدود دو هفته پیش یک دستگاه خودروی سواری پژو در حد فاصل منطقه چالی و مخابرات شهر شیرگاه در حوزه کاری شرکت زیگورات، از جاده اصلی منحرف و به دلیل پیش‌بینی نشدن گارد مناسب، به داخل خط آهن سقوط کرد که البته با تلاش راهداری راه‌آهن شمال ختم به خیر شد؛ در حالی که می‌توانست مانند ده‌ها فاجعه دیگر مشابه خود، به اتفاقی ناگوار تبدیل شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال گذرگاه‌های غیرمجاز را یکی از مشکلات در حریم خطوط ریلی شمال عنوان می‌کند و می‌گوید: مسدود کردن این گذرگاه‌ها نیازمند فرهنگسازی و همکاری مردم و مسئولان امر است.

یوسف گران‌پاشا در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: در کل دنیا خطوط راه‌آهن، مترو و قطارهای سریع‌السیر از داخل شهرها عبور می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود، ولی این مساله در حریم شمال به دلیل وجود گذرگاه‌های غیرمجاز با مشکلاتی مواجه است.وی با اشاره به تعداد زیاد گذرگاه‌های راه‌آهن شمال و با بیان این که تعداد این گذرگاه‌ها با تمام گذرگاه‌های راه‌آهن ایران برابری می‌کند، می‌گوید: در این محور شمار زیادی گذرگاه غیرمجاز ایجاد شده، به این ترتیب که هر کسی هر نقطه‌ای که خواسته، به ایجاد گذرگاه اقدام کرده است.

چاره ای جز سکوت نداریم

مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان این که 113 گذرگاه در طول خط ریلی شمال وجود دارد که بیشتر آنها غیرمجاز است، می‌افزاید: فقط 25 گذرگاه با مستحفظ و 27 گذرگاه بدون مستحفظ، اما مجاز ایجاد شده و بقیه غیرمجاز است.

گران‌پاشا در پاسخ به این پرسش که برای مسدود کردن و جلوگیری از ایجاد گذرگاه‌های غیرمجاز از سوی راه‌آهن چه اقدامی انجام شده است، یادآور می‌شود: این اداره علاوه بر این که از ایجاد گذرگاه غیرمجاز جدید جلوگیری می‌کند، بارها نسبت به انسداد گذرگاه‌های ایجاد شده نیز اقدام کرده است، ولی متاسفانه افراد از کانال‌های مختلفی ورود پیدا کرده و با این بهانه که مردم مشکل دارند، کشاورز هستند و... نسبت به بازگشایی آنها دوباره اقدام می‌کنند که ما نیز در این مواقع چاره‌ای جز سکوت نداریم.

وی تصریح می‌کند: در همین زمینه به طور مثال در بهشهر حدود هفت میلیارد تومان هزینه و گذرگاه مجاز ایجاد کردیم، اما یک گذرگاه موقت چندصدمتر بالاتر به‌صورت غیرمجاز ایجاد شد که هنوز اجازه بستن گذرگاه موقت به ما داده نشده است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: راه‌آهن شمال به دلیل وظیفه ذاتی خود برای ایمن بودن سیر قطارها، مکاتبات لازم را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان مازندران و ارسال رونوشت این مکاتبات به ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری مازندران با موضوع ضرورت ایمن بودن محور ریلی قائمشهر ـ شیرگاه انجام داده است که امیدواریم مسئولان این شرکت هرچه زودتر اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان این که در محور راه‌آهن شمال همه روزه، هفت رام قطار مسافری و بالغ بر ده‌ها قطار باری تردد می‌کنند، می‌گوید: بخش اعظمی از این مسیر ریلی در مجاورت مناطق مسکونی شهرها و روستاها قرار دارد و اهالی مجاور به دلیل راحتی تردد خود گذرگاه‌های غیرمجاز متعددی را در این مسیر ایجاد کرده‌اند که این مساله ایمنی سیر قطارها و نیز سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد، با این حال با انجام اقدامات متعدد، ایمنی ترددهای عابران پیاده و خودروها را افزایش داده و سلامت سیر قطارها را ارتقا داده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها