زندگی زناشویی تعریف خاصی دارد که براساس آن، دو نفر دست به دست یکدیگر می‌دهند و رابطه‌ای‌ را تا پایان عمر حفظ می‌کنند. برای شروع این رابطه وجود عشق و محبت و دوست داشتن طرف مقابل نکته‌ای مثبت و البته ضروری است، اما علاوه بر دوست داشتن و توانایی حفظ آن در طول زندگی، آنچه می‌تواند موجب پایداری این روابط شود، برقراری رابطه‌ای متقابل همراه با تفاهم است. به این معنی که زن و مرد باید به یکدیگر توجه کافی داشته باشند و تلاش کنند نیازهای طرف مقابل را برآورده سازند.
کد خبر: ۶۱۲۶۱۳

با این حال، متاسفانه گاهی باورهای غلطی میان مردم و بخصوص در مورد آقایان رواج پیدا می‌کند که می‌تواند این رابطه را هم دستخوش تغییر سازد. به عنوان نمونه بارها دیده‌ایم که وقتی پسر کوچکی زمین می‌خورد و گریه می‌کند، والدینش او را سرزنش کرده و می‌گویند مرد شده است و مرد که نباید گریه کند! پدر یا مادر این جمله ساده را می‌گویند تا گریه فرزندشان قطع شود، اما با همین یک جمله به او این پیام را هم می‌دهند که نباید حس دردش را بروز دهد. درباره مسائل احساسی هم همینطور است و خیلی‌ها فکر می‌کنند مردها نباید غمگین شوند یا شادی‌شان را بروز دهند. البته خوب است به این نکته هم توجه داشته باشیم که این موضوع در اکثر جوامع دنیا وجود داشته، اما بعضی از آنها توانسته‌اند چنین نگرشی را اصلاح و آن را کمرنگ‌تر کنند. حالا ممکن است بعضی‌ها بگویند اگر چنین روشی را در پیش بگیرند، چه مشکلاتی برایشان ایجاد خواهد شد؟ در حقیقت باید بدانیم ارسال چنین پیام‌هایی موجب خواهد شد مردها در قسمت حسی- احساسی ضعیف‌تر عمل کنند و در نتیجه، عمل‌گرایی و تفکر است که در وجودشان تقویت می‌شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد و آنها وارد زندگی مشترکی می‌شوند، طبیعی است که سعی کنند حس‌شان را کمتر نشان دهند. البته حتی گاهی ممکن است به ابراز احساسات نیاز هم داشته باشند، اما انگار یاد گرفته‌اند که آن را بروز ندهند.

همکاری بهترین هدیه است

گاهی آقایان هدیه‌هایی گران‌قیمت می‌خرند و به کمک آن می‌خواهند عشق و علاقه‌شان را نسبت به همسر خود نشان دهند. در صورتی که خریدن هدیه تنها شیوه ابراز علاقه نیست و یکی از شیوه‌هایی که به کمک آن آقایان هم راحت‌تر می‌توانند احساسات‌شان را بروز دهند، همکاری و مشارکت در انجام کارهای خانه است. به‌عنوان نمونه خوب است گاهی به همسرتان یادآوری کنید که ارزش کارها و زحمات او را درک می‌کنید یا این که روزی را برای او تعطیل کنید و خودتان مشغول انجام کارهای خانه شوید. مطمئن باشید این هدیه‌ها اگر ارزش بیشتری از هدیه‌های معمولی قبل نداشته باشد، کم‌ارزش‌تر هم نیست.

البته گاهی هم آقایان مشکلی در این زمینه ندارند، اما به اشتباه تصور می‌کنند اگر در کارهای خانه کمک کنند یا احساس‌شان را نشان دهند، موقعیت و جایگاه‌شان را از دست خواهند داد و نقش مردانه‌شان در زندگی کاهش خواهد یافت. در حالی که چنین نگرشی از نظر متخصصان به هیچ عنوان صحیح نیست و تائید نمی‌شود.

گاهی اوقات هم ممکن است خانم خانه شاغل نباشد، اما در این شرایط هم اگر مرد خانواده به همسرش کمک کند، هر قدر هم که این کمک کوچک و جزئی باشد، باز هم می‌تواند احساس خوبی در همسرش ایجاد کند و تاثیراتی مثبت در زندگی مشترک داشته باشد. متاسفانه گاهی خانم‌ها و آقایان تصور می‌کنند اگر به همسرشان خدمت کنند و بی‌دلیل محبت‌شان را به او نشان دهند، کار درستی انجام نداده‌اند. در حالی که این نوع کارها نوازش‌های مثبت غیرکلامی‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند نیروی محرکی باشد برای زندگی تا زن و شوهر با عشق و اشتیاق بیشتری به این زندگی مشترک ادامه دهند. در مقابل اگر این نوع واکنش‌ها وجود نداشته باشد به نظر می‌رسد زندگی میان زن و شوهر تفکیک شده است و هیچ نقطه مشترکی میان آنها وجود ندارد. این وضع هم در تربیت فرزندان می‌تواند تاثیرگذار باشد و اثرات​ منفی برجای می‌گذارد و چون همکاری و مشارکت کمتری دارند، پیام‌های متفاوتی به فرزندشان می‌دهند. از طرف دیگر، بعد از گذشت مدتی زن یا شوهر و بخصوص خانم خانه تصور می‌کند با وجود این که مشغول انجام کار دشواری است، ارزش کارش درک نمی‌شود و همین حس منفی می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد.

به هر حال زمانی که خانواده‌ای قرار است تکالیف خانواده درمانی را انجام دهد، یکی از مواردی که از آنها خواسته می‌شود، توجه کردن به مراسم خاصی مانند تولد، سالگرد ازدواج، اعیاد و... است. آنها باید در این روزها با یکدیگر همکاری کنند و مشارکت بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، زمانی که زن و شوهر و بچه‌ها همه با هم مشغول آشپزی می‌شوند یا خودشان را برای عید نوروز آماده می‌کنند، همبستگی و انسجام بیشتری میان‌شان شکل خواهد گرفت. بنابراین اگر فردی می‌خواهد چنین شیوه‌ای را در پیش بگیرد و مشکلات زندگی مشترکش را کاهش دهد، خوب است در اولین قدم با فکر و باور اشتباهی که در ذهنش وجود دارد و مانع همکاری و مشارکت در کارهای خانه می‌شود، مقابله کند.

دکتر لیلا اژده‌فر / مشاور خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها