جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین(پهپاد) رزمی ایرانی با نام شاهد 129 روز گذشته با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، عملیاتی شد و به تولید انبوه رسید.
کد خبر: ۶۰۱۲۰۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، طراحی و ساخت این نوع پرنده تاکنون در انحصار آمریکا بود، اما از این پس ایران نیز با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، از فناوری ساخت این نوع پهپاد قدرتمند برخوردار شد.

این پهپاد جنگنده که از فناوری بومی و کاملا ایرانی برخوردار است می‌تواند برای دفاع از مرزهای آبی، خاکی و هوایی ایران به کار رود. شاهد 129 توانایی حمل همزمان هشت بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی‌های این هواپیمای بدون‌ سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد.

سقف پروازی این پهپاد 24 هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را به‌دست گیرد.براساس این گزارش، هزینه هر ساعت پرواز برای جنگنده‌های رزمی، ده هزار دلار است، اما این پهپاد می‌تواند با هزینه یکصد هزار تومانی در هر ساعت بر آسمان ایران پرواز کند.شاهد 129 قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

دستور تولید انبوه شاهد 129 با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل ساخت این پهپاد صادر شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این ‌که هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی با نام شاهد 129 از ایده تا تولید، کاملا ایرانی ـ سپاهی است، گفت: سپاهیان و بسیجیان دانشمند این مرز و بوم با جهادی علمی، استراتژیک‌ترین پرنده بدون سرنشین ایران اسلامی را ساختند و رونمایی از‌ آن باعث حیرت ابرقدرت‌ها خواهد شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری با بیان این ‌که طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 توانمندی بسیارخوبی را برای مراقبت از مرزهای گسترده میهن اسلامی چه در مقابله با اشرار و چه با هر نوع ناامنی برای ما به ارمغان آورده است، گفت: این فناوری هوشمند، دقیق و ارزان می‌تواند کار هزاران سرباز، پاسگاه و ساختارهای مختلف مرزبانی را که با سختی‌ها و آسیب‌پذیری‌های زیادی مواجه‌اند، راحت کند و امنیت مرزها را به‌دست گیرد.

 

آر.کیو. 170 ایرانی آماده پرواز می‌شود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این ‌که کارهای فنی و علمی روی آر.کیو. 170 آمریکایی تقریبا به پایان رسیده است از آزمایش و عملیاتی شدن آر.کیو. 170 ایرانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.سردار جعفری گفت: در آینده نزدیک خبرهای خوشی برای مردم ایران اسلامی درباره رونمایی از پهپاد آر.کیو. 170 ایرانی داریم.وی افزود: مهندسی معکوس بخش‌های مختلف آر.کیو. 170 آمریکایی با تلاش متخصصان و دانشمندان ایرانی در حال پایان است و بزودی جهان شاهد پرواز عملیاتی آر.کیو. 170 بومی و ملی ایران خواهد بود.

 

انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین، مدافع مرزهای ایران

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفت: نیروهای سپاه، جهادی علمی و عملی را آغاز کردند و نتیجه این جهاد دستیابی به فناوری ساخت هواپیمای بدون سرنشین استراتژیک ایران اسلامی با نام شاهد 129 است.

سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، حضور شاهد 129 را بر فراز آسمان ایران پهناور در ایجاد امنیت پایدار، ارزان و مستمر بسیار موثر دانست و افزود: انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین شاهد 129 مدافع مرزهای ایران شدند.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به این‌ که این پهپاد می‌تواند 24 ساعت پرواز مداوم داشته باشد و مانند یک چشم، منطقه وسیعی را مورد شناسایی و مراقبت قرار دهد، گفت: شاهد 129 براحتی می‌تواند اشرار، قاچاقچیان یا هر کسی را که امنیت پایدار ایران اسلامی را نشانه رود، رهگیری و شناسایی و با دستور فرماندهان علیه آنها اقدام موشکی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها