در آستانه سال نو، بار دیگر طنین نوای نوروزخوانان سرزمین سبز مازندران با ساز «سورنا» و «قره‌نی» در هم آمیخت تا نویدبخش حیاتی دوباره در بهاری روح‌بخش باشد.
کد خبر: ۵۴۹۲۰۵
نوای نوروزخوانان در مازندران طنین‌انداز شد

 سومین جشنواره بزرگ نوروز با حضور هنرمندان و راویان فرهنگ اصیل نوروزخوانی ساعتی پیش با نوای قاصدان بهار در دیار فرهنگی، تاریخی و گردشگری بهشهر آغاز شد.

قاصدان بهار همچون سال‌های گذشته از سراسر مازندران در اشرف البلاد گردهم آمدند، با همان روحیه و چهره‌های بهاری، از جوان گرفته تا پیر با همان لباس‌های نمادین و اصیل که هر بیننده‌ای را به یاد نوروز و عمو نوروز می‌اندازد.

یک کلاه نمدی، «چغا»، «کال چرم»، «شِله» و با ابزارهایی ساده اما اصیل و نام آشنا همچون «سورنا»، «طبل و نقاره »، «قَره‌نی» و «تمبک» با لبخندی زیبا به بهار خیر مقدم می‌گویند و برای همه سالی خوب و سرشار از برکت را آرزو می‌کنند و مژده می‌دهند.

باد بهارون بیَمو/نوروز سلطون بیمو/عید بزرگون بیمو/ گل در گلسّون بیمو ...

نوروزخوانی در دو بخش «درآمد» و «نواجش» خلاصه می‌شود، در قسمت درآمد مدح و ستایش خدا و ارادت به امامان گفته می‌شود و در نواجش از سلام و آرزوی سلامتی برای اهل خانه.

برخی‌ها نوروزخوانان را به حیات خانه‌شان دعوت می‌کنند تا دقایقی را برای اهل خانه  از بهار بگویند و بخوانند:

اهل خانه بر این باورند که حضور نوروزخوانان، شادی و برکت را برای آنها در طول سال به دنبال دارد.

نوروزخوانان مازنی در قالب گروه‌های سه تا چهار نفره در سه شهر رستمکلا، بهشهر و خلیل‌شهر سری به روستاها و مدارسی که از قبل با آنها هماهنگ شده، خواهند زد، در بازارها و اماکن عمومی هم حضور خواهند داشت و هر که دوست دارد، به آنها عیدی می‌دهد.

برنامه نوروز‌خوانی از امروز تا 24 اسفند در بهشهر ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، 18:30 دقیقه روز پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگی ـ هنری بصیرت واقع در خیابان فرودگاه برگزار می‌شود.

در مراسم پایانی، علاوه بر اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، از دست‌اندرکاران و گروه‌های منتخب نوروزخوان تقدیر خواهد شد.

گسترش فرهنگ اصیل نوروزخوانی و یادآوری آداب و سنن گذشته که اصالت و هویت این گوشه از خاک ایران اسلامی را نشان می‌دهد از اهداف مهم سومین جشنواره نوروز‌خوانی بهشهر است.

حضور نوروز‌خوانان در سطح شهرها و روستاها و مدارس ابتدایی برای نسل‌هایی که عمو نوروز را فقط در قصه‌ها و نمایش‌ها و داستان‌ها جستجو می‌کردند بسیار جالب توجه است.

حالا این نگاه‌های کوچک با تفکراتی عمیق و جستجوگر، عمونوروز و نوروز ـ خوانان را با شاخه‌هایی از بهار به دست، از نزدیک می‌بینند و خواهند دانست، عمو نوروز فقط در داستان‌ها خلاصه نمی‌شود.

به راستی که هنر برگرفته از تعلقات، هویت، اصالت و روح زیبادوستی و خلاقانه آدمی است، هنرمند به اصالتش زنده است و هنر با هنرمند نفس می‌کشد.

سنت‌های گذشته هر دیاری با روح و روان مردم آن منطقه آمیخته است، آنگاه که این سنت‌ها احیا می‌شوند گویی آدمی را از گیر و دار زندگی ماشینی و تعلقات روزمرّه به دنیای فرهنگ و هویت خویش باز می‌گردانند و دریچه‌ای تازه رو به حقیقتی که انکارناپذیر نیست، باز می کند حقیقتی به نام اصالت.

موسیقی محلی و ناب مازندرانی از آن دست هنرها موسیقی‌هایی است که نه تنها با روح مردمان تبرستان در هم آمیخته بلکه با روحیه بسیاری از مردم ایران و جهان به ویژه کشورهای همسایه نظیر قزاقستان و ارمنستان سازگار بوده و وجود موسیقی‌هایی چون پاپ، جاز و راک هیچ گاه جای نوای خوش امیری‌خوانی و نوروزخوانی را برای مردم این دیار نخواهد گرفت.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها