وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:

توجه توام به مضمون و ظاهر؛ رمز ماندگاری اشعار پروین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشعار پروین اعتصامی را حاوی نکات ارزنده و دارای طراوت و تازگی دانست و گفت: رمز ماندگاری اشعار پروین در توجه توام به مضمون و ظاهر است.
کد خبر: ۵۴۸۹۱۶
توجه توام به مضمون و ظاهر؛ رمز ماندگاری اشعار پروین

سیدمحمد حسینی عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی افزود: اگر بگوییم پروین اعتصامی بزرگترین شاعره ایران و دنیای فارسی زبانان است سخنی به گزاف نگفته‌ایم از این رو به نظر می‌رسد قدر و منزلت والای وی نیازمند توجه بیشتر است.

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری رویدادهای ادبی همچون جایزه پروین موجب رشد زنان ادیب و تربیت صدها پروین دیگر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویژگی‌های این شاعر برجسته ایرانی توضیح داد که عرفان، اخلاقیات، معنوی، پند، اندرز و موعظه، مضامین شعری وی را تشکیل می‌دهد که در دوران استبداد رضاخانی و ایامی که به علم و دانش بهایی داده نمی‌شد چون گوهری ناب درخشید.

حسینی اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی، شاهد تحول عظیمی از جهت رشد زنان نویسنده و هنرمند بودیم که حضور پرتعداد زنان در رخدادهایی همچون جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و تجسمی و ادبی جلوه‌ای از این رشد روز افزون فرهنگی است.

وی با بیان این‌که در تاریخ ادبی کشور کمتر نام زنان ماندگار شده است گفت: ما کسی را به عنوان مادر شعر فارسی نمی‌شناسیم و شاید دلیل آن عدم توجه نسل‌های بعدی و یا در دسترس نبود اشعار آنان باشد بنابر این حال که بیش از شش هزار و 500 بیت از اشعار پروین در قالب قصیده و مثنوی در اختیار ما است باید بیش از اینها به این شاعر ارزشمند توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرور زندگی این شاعره ایرانی پرداخت و تاکید کرد: پروین رشد یافته خانواده‌ای از جنس علم و ادب بود و پدرش نقش بسزایی در تربیت شاعری توانا دارای ویژگی‌های اخلاقی همچون صبر، بردباری، پاکی و متانت بود.

به گفته حسینی، اعتصامی انتقادات خود از شرایط نامناسب جامعه را به دلیل خفقان در دوران ستم شاهی به صورت مناظرات و یا از زبان اشیاء بیان می‌کرد که البته این به منزله صریح اللهجه بودن این شاعره نبوده است.

وی گفت: اشعار پروین نشان می‌دهد که وی همچون مادری مهربان با فرزندانش سخن می‌گفت و یا همانند طبیبی به دنبال درمان دردهای جامعه بود.

حسینی دفاع از محرومان، اصلاح جامعه و مغتنم شمردن فرصت را مهم‌ترین مضامین شعر پروین دانست و افزود: شیوایی شعر و بیان زیبای پروین همواره در خدمت ارزش‌ها بوده است.

مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین عصر امروز دوشنبه با معرفی برگزیدگان این رویداد فرهنگی در سالن همایش‌های میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها