رییس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات بیشتری از چگونگی پیش‌فروش سکه به مردم، از ارائه تخفیف «کامل و لازم» به پیش‌خریدکنندگان خبر داد.
کد خبر: ۵۴۱۴۸۹
تخفیف بانک مرکزی به پیش‌خرید کنندگان سکه

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که 48 ساعت تا زمان رسمی آغاز دور جدید پیش‌فروش سکه به مردم باقی مانده است، محمود بهمنی برخی از ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای جذابیت دور جدید را اعلام کرد که حاکی از ارائه تخفیف به مردم است.

وی در این باره تصریح کرد: در زمان تحویل سکه تخفیف کامل و لازمی به مردم داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تخفیف بانک مرکزی برای خریداران سکه‌های پیش‌فروشی چند درصد در نظر گرفته خواهد شد، افزود: در یکی دو روز آینده میزان این تخفیف را اعلام خواهیم کرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده تا دور جدید پیش‌فروش سکه را به میدانی برای جمع‌آوری حداکثری نقدینگی تبدیل کند، به عبارت دیگر این بانک امید زیادی به موفقیت طرح جدید پیش‌فروش بسته و از هر ابزاری برای تحقق این موفقیت استفاده می‌کند.

کارشناسان اقتصادی به خاطر دارند که در دوره‌های قبلی پیش‌فروش سکه خبری از تخفیف به مردم نبود، چرا که بانک مرکزی قیمت قطعی سکه را اعلام و کل پول آن را نقد دریافت کرده و سکه را نیز تحویل می‌داد.

 اما در دور جدید این روش طوری دگرگون شده که بر جذابیت آن برای دارندگان نقدینگی اضافه شود. به این ترتیب در کنار این که قیمت قطعی سکه اعلام نمی‌شود و وجه یک میلیون تومانی به صورت علی‌الحساب دریافت می‌شود، تخفیف و همچنین سود مشارکت 18 درصدی درنظر گرفته شده است.

با توجه به این‌که حداکثر نرخ سود سپرده‌های بلندمدت و پنجساله بانکی حداکثر 20 درصد و نرخ سود سپرده‌های کمتر از 9 ماه حدود 15 درصد است، پرداخت سود 18 درصدی فقط برای شش ماه سپرده‌گذاری قابل توجه به نظر می‌رسد، هرچند سود واقعی بازیگران حرفه‌ای بازار طلا بسیار بیشتر از ارقام مذکور است لذا ممکن است در مجموع با درنظر گرفتن تخفیف کامل و لازم و سود 18 درصدی، سرمایه‌گذاری دور جدید پیش‌خرید سکه برای مردم عادی جذاب به نظر برسد.

جزئیات کامل پیش‌فروش سکه

رییس‌ کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با تسنیم جزئیات کامل پیش‌فروش سکه را اعلام کرد.

وی در خصوص بررسی دو سناریوی فروش «آنی» و «آتی» برای آغاز دور جدید پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی اظهارداشت: براساس جمع‌بندی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که فروش آتی سکه را در دستور کار قرار دهیم و سناریوی فروش آنی از دستور کار خارج شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که زمان در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروشی شش ماه آینده است، درباره قیمت سکه در این طرح، افزود: همکاران بنده در بانک علی‌الحساب یک میلیون تومان از متقاضیان دریافت خواهند کرد و در موعد تحویل سکه باتوجه به قیمت روز مابه‌التفاوت دریافت خواهد شد.

بهمنی درباره برخی نقل‌قول‌ها مبنی بر پرداخت سود 18درصدی به مشتریان بعد از اتمام دوره شش ماهه و همزمان با تحویل سکه گفت: بله، در همین حدودها سود بانک مرکزی به طرح پیش فروش سکه برای دوره شش ماهه پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مانند دوره قبل برای پیش فروش بازه زمانی چهار ماهه هم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: خیر؛ فعلا شش ماهه است البته اگر تقاضا زیاد باشد آن‌وقت بانک مرکزی متناسب با آنچه می‌تواند سکه آماده کند پیش فروش خواهد کرد.

وی درباره پیش بینی بانک مرکزی از استقبال مردم از دور جدید پیش فروش سکه با توجه به قیمت روز سکه بعد از شش ماه تأکید کرد: حتماً از این طرح استقبال خواهد شد؛ تصور بنده این است که از دور جدید پیش فروش سکه با توجه به سود پرداختی استقبال زیادی شود.

رییس کل بانک مرکزی سود بالای دور جدید پیش‌فروش سکه در قیاس با سایر اوراق مشارکت و بانکی را ابزاری برای استقبال مردم از این طرح عنوان کرد و ادامه داد: هر وقت مردم پشیمان شوند بانک مرکزی پولشان را برمی‌گرداند.

وی درباره محدودیت‌های این طرح برای افراد حقیقی و حقوقی توضیح داد: فعلا بانک مرکزی قصد ندارد به شرکت‌ها و ... سکه بفروشد، فقط می‌خواهیم به افراد عادی سکه بدهیم.

وی در ارتباط با این‌که محدودیت بانک مرکزی برای افراد عادی فعلا حدود ده قطعه سکه در نظر گرفته ‌شده است درباره این‌که این سهمیه‌ها روزانه اعمال شده یا در کل دوره گفت: باید دید استقبال از طرح چگونه خواهد بود، اما آنچه مسلم است فعلا‌ بانک مرکزی 10 قطعه سکه را برای هر فرد در نظر گرفته است.

نرخ تورم پایان سال به 32 درصد می‌رسد‌

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره پیش‌بینی بانک مرکزی از نرخ تورم پایان سال 91 اظهارداشت: در این مرحله برنامه بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است و امیدواریم با جذب نقدینگی و فروش اوراق مشارکت مدیریت بر بازار نقدینگی افزایش یابد تا بر کنترل تورم هم تأثیر بیشتری را شاهد باشیم.

وی افزود: نرخ تورم ماه گذشته 28.7 درصد بود و برهمین اساس تصور بانک مرکزی این است که تا اسفند این نرخ در محدوده 30، 31 و حداکثر 32 درصد ثبت شود و بیشتر از این نرخ نشود.

وی درباره عملکرد مرکز مبادلات ارزی کشور و برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بویژه دلار اظهارداشت: مرکز مبادلات خیلی خوب کار کرده است و بانک مرکزی در نظر دارد این مرکز را نسبت به قبل تقویت کند.

بهمنی افزود: بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی است تا به‌صورت کلی «ارز» غیر از مرکز مبادلات امکان خرید و فروش نداشته باشد؛ برهمین اساس مشغول تدوین طرحی هستیم تا خرید ارز برای نیازهای غیر ضروری و به‌منظور سرمایه‌گذاری، قاچاق محسوب شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بعد از نهایی شدن این طرح، فقط افرادی می‌توانند سراغ ارز بروند که بخواهند کالا وارد کشور کنند یا نیاز مبرم به ارز برای انجام فعالیتی (سفر، درمان، تحصیل و...) داشته باشند.

این عضو کابینه دولت دهم خطاب به سوداگران بازار ارز تأکید کرد: نگهداری و خرید ارز از این پس بشدت محدود خواهد شد؛ طرحی در بانک مرکزی در دستور کار است که با اجرایی شدن آن قیمت ارز شدیداً کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این نکته که یک بار دیگر بانک مرکزی در سال 90 این طرح را اجرا و اعلام کرده بود حمل و نگهداری دلار قاچاق به حساب می‌آید، گفت: این طرح برای اولین بار است که می‌خواهد اجرا شود؛ اصلاً معنا ندارد کسی که نیاز نداشته باشد ارز خریداری و نگهداری کند.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دیگر افرادی که می‌خواهند ارز خریداری و نگهداری کنند نمی‌توانند با مراجعه به سر چهارراه‌ها و حتی صرافی‌ها به هدفشان برسند؛ در مقطعی تمام این افراد متوجه خواهند شد که هرچه ارز دارند باید سریعاً احراز کنند و تحویل دهند.

وی با تأکید براین‌که طرحی که سال گذشته اجرا شد با طرح فعلی در دستور کار بانک مرکزی متفاوت است، توضیح داد: در آن مقطع بانک مرکزی خرید و فروش خارج از سیستم ارز را (سرچهارراه‌ها) ممنوع کرده بود، اما با طرح جدید به صورت کلی خرید و فروش ارز غیرضرور در هر جایی غیر از مرکز مبادلات ارزی کشور ممنوع و قاچاق محسوب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها