رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از نظارت فرهنگستان بر استفاده رسانه ها از زبان فارسی خبر داد.
کد خبر: ۵۴۰۱۹۷
نظارت فرهنگستان زبان بر ادبیات رسانه ای

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامعلی حداد عادل گفت: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بر ادبیات و زبان به کار رفته در رسانه ها به ویژه رسانه ملی نظارت می کند.

وی افزود: همکاری با رسانه ها و صدا و سیما بر اساس برنامه های کلان و به منظور کاهش تضعیف زبان فارسی در میان مردم جامعه صورت می گیرد.

حداد عادل اضافه کرد: نظارت بر کتاب های درسی در تمام سطوح آموزشی به ویژه کتاب های دانشگاهی در رشته های غیر از ادبیات فارسی از دیگر برنامه های کلان فرهنگستان است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان ضعیف  نشانه جامعه ضعیف همانند سنگینی زبان در بدن بیمار است .

وی افزود:همانگونه که جامعه بر ورود و خروج  اتباع بیگانه کنترل می کند باید بر ورود واژه های بیگانه نیز به منظور تثبیت حاکمیت زبان و ادبیات فارسی کنترل شود.

حداد عادل اضافه کرد:همکاری با دیگر کشورهای فارسی زبان " افغانستان و تاجیکستان"به منظور تقویت و قوام زبان فارسی در آموزش های علمی و تخصصی نیز از دیگر فعالیت های کلان فرهنگستان است.

وی در ادامه از فعالیت گروه دستور زبان فارسی در فرهنگستان به منظور توجه به اسکلت زبان اشاره کرد و گفت: تصویب رسم الخط زبان پس از صد جلسه بررسی در شورای فرهنگستان نیز با تلاش این گروه صورت گرفته است.

حداد عادل افزود:گروه زبان و رایانه به منظور مناسب سازی زبان فارسی برای استفاده از فضای مجازی نیز در فرهنگستان فعالیت می کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی  اضافه کرد: گروه گویش های محلی و زبان های ایرانی نیز در فرهنگستان فعالیت می کنند .

وی افزود: گروه هایی همچون گویش های محلی، دستور زبان فارسی و فرهنگ نویسی مجله تخصصی منتشر می کنند و گروه واژه گزینی نیز به زودی مجله تخصصی منتشر خواهد کرد.

حداد عادل اضافه کرد : مجله اصلی و تخصصی فرهنگستان " نامه فرهنگستان"نیز هر سه ماه یکبار منتشر می شود که  شماره 50  آن به زودی منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها