کاراته در سال 91 از لحاظ نتیجه‌گیری کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذاشت، اما در بعد مدیریتی پرنوسان و متغیر ظاهر شد تا این دو وضع متناقض سالی پر فراز و نشیب را برای کاراته رقم بزند. نقطه برجسته نتیجه‌گیری کاراته ایران در سال 91 به عملکرد درخشان بانوان کاراته کا در هر دو میدان بزرگ کاراته وان اندونزی و رقابت‌های قهرمانی آسیا برمی‌گردد که نتایج بی‌سابقه‌ای برای بانوان ثبت شد.
کد خبر: ۵۳۶۲۸۲
توفیق بین‌المللی کاراته در سایه تزلزل مدیریتی

تیم ملی مردان نیز در سال 91 موفقیت‌های بزرگی به دست آورد که نقطه اوج آن به رقابت‌های جهانی کاراته پاریس برمی‌گردد، جایی که تیم ملی کاراته ایران پس از دو دوره سراسر ناکامی به مقام پنجمی دنیا رسید.

کاراته وان، نخستین گام مقتدرانه

سال 91 با مدیریتی جدید برای کاراته مقارن بود. تیم ملی کاراته مردان ایران در حالی که مدیریت جدیدی بر فدراسیون کاراته حاکم شده بود در نخستین تجربه مهم برون‌مرزی خود به لیگ جهانی کاراته وان اندونزی اعزام شد و به مقام قهرمانی رسید. این رقابت‌ها با درخشش بانوان کاراته کا نیز توام شد و حمیده عباسعلی درخشان‌ترین نتیجه تیم ملی کاراته را به دست آورد و با کسب مدال طلای این رقابت‌ها، موفقیتی جدید برای کاراته بانوان کسب کرد.

محمد بیرامی کارشناس کاراته در این‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: نتایج کاراته وان اندونزی تحسین برانگیز بود و چیزی که بیشتر آن را مورد توجه قرار داد حضور با اقتدار کاراته‌کاهای ما بود که آن را کاملا جدی گرفته بودند. قهرمانی در رقابت‌های جهانی کاراته وان اندونزی نخستین گام مقتدرانه کاراته ایران در سال 91 بود. سطح رقابت‌های کاراته وان اندونزی تقریبا همتراز رقابت‌های قهرمانی آسیا بود که دو هفته پس از پایان این رقابت‌ها برگزار شد.

ناکام در راه قهرمانی آسیا

به فاصله دو هفته پس از پایان رقابت‌های کاراته وان اندونزی، تیم ملی کاراته ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان اعزام شد، جایی که بر اساس طرحی جدید کاراته‌کا‌های تیم ایران در پنج وزن با پنج مربی در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کردند. البته بررسی دقیق عملکرد کاراته‌کاهای ایرانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا نشان داد که طرح هر وزن یک مربی، طرح موفقیت‌آمیزی نبوده که روند اجرایی آن به همان سرعتی که به تیم ملی آمده بود به همان سرعت متوقف شد. در حالی که تصور می‌شد تیم ملی کاراته مردان با این طرح در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی برسد، این تیم با مقام نایب قهرمانی به ایران برگشت تا همه چیز به روال سابق خود برگردد. در مقابل ناکامی تیم ملی مردان در راه رسیدن به مقام قهرمانی، بانوان کاراته کای تیم ملی ایران نیز مانند رقابت‌های کاراته وان اندونزی درخشیدند و بار دیگر نام خود را در سطح آسیا مطرح کردند. بیرامی در خصوص نتایج کسب شده در رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌گوید: ما در سطح آسیا نیز حضوری درخشان داشتیم اما نباید فراموش کرد این نتایج در حالی کسب شد که کاراته هنوز تحت تاثیر برخی از نوسان‌های مدیریتی قرار داشت. با در نظر گرفتن این شرایط نتایج کسب شده در قهرمانی آسیا ارزشمندتر نیز جلوه می‌کند.

برچیده شدن یک طرح

طرح هر وزن تیم ملی یک مربی، پس از بازگشت کاراته ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا برچیده شد تا تیم ایران با دو مربی و یک مدیر فنی به کار خود ادامه بدهد. هر چند با کسب مقام پنجمی در رقابت‌های کاراته وان ترکیه مشخص شد طرح دو مربی نیز برای تمام اوزان خالی از اشکال نیست. کارشناس کاراته با بی فایده توصیف کردن طرح هر وزن یک مربی،عنوان می‌کند: تجربه نشان داد این طرح چندان موثر نیست و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. بهتر است با همان شیوه قدیمی به کار خود ادامه بدهیم. تعدد حضور مربیان در تیم ملی تمرکز لازم را از مجموعه تیم سلب می‌کند.

صعود دوباره به جمع برترین‌ها

بزرگ‌ترین موفقیت تیم ملی کاراته ایران سال 91 در رقابت‌های جهانی کاراته به دست آمد. در این رقابت‌ها تیم ملی کاراته ایران با کسب یک طلا، یک نقره و یک برنز به مقام پنجمی دنیا دست یافت که قابل قیاس با دو دوره گذشته نیست. تیم ملی کاراته ایران سال 2008 و در رقابت‌های جهانی ژاپن تنها یک برنز کسب کرد تا در مکان بیست و سوم دنیا قرار بگیرد. مقام به‌دست آمده در دوره بعد رقابت‌های جهانی که سال 2010 در صربستان برگزار شد نیز هر چند با یک ارتقای هفت پله‌ای و کسب مقام شانزدهمی دنیا همراه بود اما باز هم نتیجه قابل قبولی به شمار نمی‌آمد که البته تصاحب عنوان پنجمی در دوره اخیر قهرمانی جهان ناکامی دو دوره گذشته را جبران کرد. تیم ملی کاراته ایران در حالی در پاریس به مقام پنجمی دنیا رسید که آخرین بار سال 2006 در جمع شش تیم برتر رقابت‌های جهانی قرار گرفته بود.

نکته: تیم ملی کاراته مردان ایران در حالی که مدیریت جدیدی بر فدراسیون کاراته حاکم شده بود، در نخستین تجربه مهم برون‌مرزی خود به لیگ جهانی کاراته وان اندونزی اعزام شد و به مقام قهرمانی رسید

بیرامی با اشاره به موفقیت بزرگ کاراته ایران در این رقابت‌ها می‌گوید: کسب مقام پنجمی در رقابت‌های قهرمانی جهان را باید به کم شدن حاشیه‌های پیرامون کاراته ربط داد. کاهش حجم انتقادها باعث شد تیم‌های ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهانی راحت‌تر و بهتر نتیجه بگیرند و عملکرد قابل قبول‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشند.

دستاوردهای مهم بانوان

همان‌طور که ذکر شد درخشش کاراته کاهای زن ایرانی در رقابت‌های مختلف برون مرزی یکی از نکات برجسته بعد نتیجه‌گیری کاراته ایران در سال 91 است. پس از مدال طلای بی‌سابقه‌ای که در رقابت‌های کاراته وان اندونزی توسط حمیده عباسعلی به دست آمد تیم ملی کاراته بانوان درخشش خود را این بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا ادامه داد. تیم ملی کاراته بانوان ایران در این رقابت‌ها دو طلا، دو نقره و یک برنز به دست آورد. کسب مجوز برای حضور تیم ملی کاراته بانوان در رقابت‌های جهانی سال آینده آن هم با حجاب کامل اسلامی نیز دستاورد بزرگ دیگرکاراته بانوان در سال 91 است. تیم ملی کاراته بانوان از این پس می‌تواند با حجابی که اکنون مورد تائید فدراسیون جهانی کاراته نیز قرار دارد در رقابت‌های جهانی شرکت کند تا به این ترتیب کاراته کاهای ایرانی از این پس علاوه بر رقابت‌های قهرمانی آسیا، عرصه رقابت‌های جهانی را نیز تجربه کنند.

این کارشناس کاراته در این باره عنوان می‌کند: کاراته بانوان در سال 91 فراتر از حد انتظار ظاهر شد. نتیجه‌گیری عالی بانوان کاراته کا در رقابت‌های قهرمانی آسیا و کاراته وان اندونزی و ترکیه نشان داد آنها به پیشرفتی شگفت‌انگیز رسیده‌اند که پیش از این سابقه نداشته است. اگر بانوان کاراته‌کا روند خوب و کنونی خود را ادامه بدهند حتی می‌توانیم شاهد مدال‌آوری آنها در رقابت‌های جهانی هم باشیم.

لیگ بی‌سر و سامان

هر چقدر تیم ملی کاراته سال 91 را موفقیت‌آمیز سپری کرد اما لیگ کاراته و رقابت‌های قهرمانی کشور کاملا بی‌سر و سامان بودند. در مقایسه با دیگر رشته‌های رزمی، کاراته لیگ موفقی نداشت چرا که برخلاف سال‌های گذشته تیم‌های خوبی جذب لیگ کاراته نشدند. این لیگ نه تنها موفق به جذب تیم‌های جدید نشد بلکه همان تیم‌های قدرتمند و خوب فصل‌های گذشته خود را نیز از دست داد.

شهرداری بندرعباس، فولاد مبارکه سپاهان و ارژن فارس تیم‌های خوبی بودند که در لیگ کاراته این فصل حضور نداشتند تا به این ترتیب لیگ کاراته رونق سال‌های گذشته را نداشته باشد و بسیار سرد و عاری از هرگونه جذابیتی برگزار شود. بیرامی این وضع را نتیجه بی‌‌ثباتی مدیریتی می‌داند. وی تصریح کرد: بی‌ثباتی مدیریت باعث شد همه چیز به هم بریزد. آرامش کاراته در سال 91 پایدار نبود و شاید همین بی‌ثباتی مدیریت بود که باعث شد لیگ کاراته چندان باکیفیت نباشد. اگر ساختار مدیریتی فدراسیون شکل مشخصی داشته باشد لیگ نیز سر و سامان بهتری می‌یابد و دیگر شاهد فراری شدن تیم‌ها از لیگ نخواهیم بود.

مهم‌ترین چالش

مهم ترین چالش کاراته در سال 91 به بحث تغییر مدیریت بر می‌گردد، چالشی که طی سال‌های اخیر به یک عادت بد برای کاراته تبدیل شده است. هر چند اکنون علیرضا سمندر رئیس قبلی فدراسیون دوباره به سر کار خویش با عنوان سرپرست بازگشته است، اما با توجه به تغییرات پی در پی سال‌های گذشته، هیچ‌کس مدیریتی طولانی برای وی قائل نیست.

هیلدا حسینی‌خواه - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها