استان زنجان از سال 1389 در تولید گندم از مرزهای خودکفایی برای مصارف داخلی خود گذشته است و هم اکنون به میزان دو برابر نیاز خود، این محصول کشاورزی بسیار مهم را تولید می کند.
کد خبر: ۵۰۵۸۸۲

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره گفت که در سال زراعی جاری بیش از 300 هزار تن گندم از اراضی کشاورزی استان برداشت شده است.

"محمدرضا نهاوندی پور" افزود: سالانه 13 میلیون تن گندم در کشور تولید می شود که از این مقدار، بیش از 300 هزار تن در زنجان برداشت می شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از این میزان گندم برداشت شده، 150 هزار تن در سطح استان مصرف و 150 هزار تن مازاد آن، علاوه بر صدور به استان های دیگر، در واحدهای دام و طیور، بخش صنعتی و تامین بذر سال های آینده استفاده می شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر زنجان به غیر از تولید دانه های روغنی و برنج، در همه محصولات مورد نیاز خود بویژه گندم خودکفا شده و مشکلی در این بخش ندارد.

شیوه های نوین آبیاری ضامن افزایش تولید

حدود 30 هزار هکتار از اراضی استان زنجان تا پایان سال گذشته به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند .

امسال نیز با برنامه ریزی های انجام شده 10 هزار هکتار از اراضی آبی این استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

نهاوندی پور مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان به ضرورت تحقیق و پژوهش در تمام حوزه های کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: پژوهش و تحقیق می تواند به کشت بهینه و برداشت مناسب محصولات کشاورزی منجر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی این استان رقم های جدید گندم مقاوم و با نیاز محدود به آب تولید شده است.

وی افزود: در زمان حاضر 13 رقم گندم در استان زنجان کشت و تولید می شود و آخرین نوع آن ˈهما ˈ است که سال گذشته توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان متناسب با شرایط اقلیمی و آب هوایی منطقه معرفی و تولید شد.

نهاوندی پور یادآور شد: در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان زنجان ارقام جدید گندم پس از پژوهش و کسب نتایج مطلوب توسط محققان تولید و به کشاورزان معرفی می شود.

وی اظهار کرد: سالانه 40 درصد محصول گندم استان زنجان در شهرستان خدابنده تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آبیاری تحت فشار در دو بخش قطره ای ویژه باغات و بارانی ویژه زراعت در این استان اجرا می شود.

وی افزود: با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده وضعیت کشت گندم در استان زنجان نسبت به مراکز دیگر مناسب و به لحاظ کمی و کیفی رو به رشد است.

نهاوندی پور خاطر نشان کرد:همزمان با آغاز سال زراعی جدید کشت انواع ارقام کشاورزی گندم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها