عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه هزینه های بسیار سنگینی برای یکسان سازی نرخ ارز دادیم، مشکلات سه نرخی شدن ارز را اعلام کرد و خواستار اعمال سیاست هدفمند در نرخ گذاری و اجرای سیستم کنترل شده توزیع ارز شد.
کد خبر: ۴۳۷۹۹۱

کوروش پرویزیان در گفتگو با مهر در مورد افزایش قیمت دلار، با بیان اینکه دلایل مختلفی در افزایش نرخ دلار تاثیر می گذارد، افزود: این در حالی است که دولت اصلی ترین مرجع تزریق ارز به بازار است و منبع تامین ارز درآمدهای نفتی است.

عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: گاهی تغییرات اعمال شده در روش توزیع و فروش ارز و سیاستهایی که در این بازار اعمال می شود، نوساناتی را در نرخ ارز در بازار ایجاد می کند.

وی با ابراز خوشبینی نسبت به نتایج سیاستهای ارزی بانک مرکزی و با تاکید بر اینکه براساس آن نرخ دلار به ثبات نسبی خواهد رسید، در مورد نتایج سیاست یکسان سازی نرخ ارز در بازار عنوان کرد: هزینه های بسیار سنگینی برای یکسان سازی نرخ ارز دادیم.

به گفته مشاور عالی رییس کل بانک مرکزی باید جهت گیری ها به این سمت باشد که نرخهای واحد برای ارز داشته باشیم، سیاستهای دو نرخی و سه نرخی مشکل ایجاد می کند که این مشکلات در بحث امضاهای طلاهایی که مطرح می شود، بیشتر نمایان می شود.

پرویزیان با ذکر این مطلب که دو نرخی یا چند نرخی شدن ارز باید به صورت هدف دار باشد و هدف مشخصی را طی کند، اظهارداشت: فرضا تامین دارو یک مسئله حیاتی برای مردم است و باید با قیمتهای مناسب این دارو در اختیار مردم قرار گیرد، یعنی مثلا ممکن است که دولت سیاستی را اتخاذ کند که ارز با قیمت ارزان تر به این بخش ارائه شود.

عضو شورای پول و اعتبار این سیاست را سیاست هدفمند برای نرخ گذاری و یک سیستم شبیه سیستم های توزیع کنترل شده ذکر کرد و افزود: اما آنچه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شده است، یک سیاست تک نرخی است و ارز شناور مدیریت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها