مزرعه سمبک به دلیل کشت ارگانیک در سال 85 ثبت جهانی شده است

کشت هندوانه‌های ارگانیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل گفت: مزرعه سمبک در 4 دهه گذشته متاثر از تحولات اجتماعی، شهرنشینی و کشاورزی، از نظر رونق کشت و فعالیت بهره‌برداران، دچار نوساناتی بوده است. به گزارش خبرنگار ما از کاشان نادر مزینی افزود: تعداد چاله‌های این مزرعه را در دهه شصت 420 چاله عنوان کرد و افزود: با رشد جهشی تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور و گرایش کشاورزان سنتی و بومی به سوی کشاورزی صنعتی در دهه 70، تعداد چاله‌های مزرعه سمبک به 70 چاله کاهش یافت. وی، گرایش به سمت تولید محصول ارگانیک(محصولات بدون سم) جهت کاهش عوارض منفی را، علت اصلی نهضت بازگشت مزرعه سمبک به سوی افزایش تولید هندوانه دانست و خاطرنشان کرد: با همت بهره‌برداران و ثبت جهانی مزرعه سمبک در سال 1385توسط سازمان ملل متحد(unp)، روند افزایش چاله‌ها در مزرعه آغاز شد و در حال حاضر 100چاله در مزرعه فعال است.
کد خبر: ۴۰۰۴۳۱

مزینی، هدف سازمان ملل از ثبت مناطق بکر و دست نخورده محلی را، کمک به احیا، اصلاح و حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی در سطح جهان عنوان کرد و گفت: طبق برنامه سازمان ملل متحد، طی دو سال گذشته مزرعه سمبک از تسهیلات unp به طور مستمر بهره‌مند شده است.

وی، کندن زمین به عمق 70 تا 80 سانتی‌متر و رسیدن به آب شیرین در منطقه کویری و شوره‌زار شهرستان آران و بیدگل را، از ویژگی خاص مزرعه سمبک برشمرد و گفت: با توجه به این‌که کشت هندوانه مزرعه سمبک، سالم و ارگانیک است و کشاورزان از سموم شیمیایی جهت رشد این محصول استفاده نمی‌کنند، مصرف و تقاضای هندوانه مزرعه در حال افزایش است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل، وسعت مزرعه سمبک را 50 هکتار اعلام و تاکید کرد: عمق سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه توسط کارشناسان در حال بررسی است و مزرعه با مساحت قبلی قابلیت احیا شدن دارد. مزینی با اشاره به این‌که کشاورزان از بذرهای محلی جهت کاشت هندوانه در مزرعه سمبک استفاده می‌کنند، ادامه داد: پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف هندوانه مزرعه سمبک را به بیماران دیابتی به علت عوارض قندی، کمتر تجویز و توصیه می‌کنند.

وی زمان کشت این محصول را از پنجم تا پانزدهم فروردین اعلام کرد و گفت: زمان برداشت هندوانه در این مزرعه از پایان خرداد تا نیمه‌های شهریور هر سال است و گاهی خربزه و کدو حلوایی نیز در کنار این محصول کشت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها