فرهنگسرای خاتم برگزار می‌کند:

تور نیم‌روزه «ری‌گردی»

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری از تهیه هشت پرونده ثبتی برای آثار تاریخی ری در یک سال گذشته خبر داد و گفت: ری شهری بر بلندای تاریخ است.
کد خبر: ۳۹۲۳۲۸

حمید عبدلی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 89 هشت پرونده ثبتی برای شهرستان ری تهیه شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان ری با اشاره به اقدامات حوزه میراث فرهنگ و یگان حفاظت این اداره طی سال جاری گفت: کشف اشیای عتیقه تقلبی و دستگاه گنج یاب و دستگیری هشت نفر در این ارتباط و معرفی آنان به مراجع قضایی از جمله مهم‌ترین اقدام این اداره بوده است.

تهیه 8 پرونده ثبتی برای آثار تاریخی

وی در ادامه با بیان این‌که هشت پرونده ثبتی برای آثار شهرستان ری تهیه شده است، افزود: کوشک اربابی فخرالدوله، بقعه شیخ کلین، بقعه هاجر خاتون، بقعه شاهزاده ابراهیم و اسحاق، خانه امینی، آب انبار آراد، مجموعه آرامگاهی چشمه علی و استودان گبرها آثار تاریخی مذکور هستند.

عبدلی خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ری و برنامه‌های مختلف از جمله توزیع بروشور، ورودی رایگان آثار، هماهنگی با ادارات و مدارس برای بازدید گروهی و رایگان از آثار تاریخی و استقرار راهنماهای مجرب و آموزش دیده در آثار تاریخی ری به منظور راهنمایی بازدید کنندگان از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته بوده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری از مرمت اثر تاریخی آب انبار آراد طی سال 89 خبر داد و تاکید کرد: بنای دژ رشکان با نصب سقف پوششی داربستی برای جلوگیری از تخریب به وسیله نزولات جوی، مرمت و حفاظت شده است.

بهره‌برداری از پژوهشکده باستان‌شناسی تپه میل

وی در ادامه با بیان این‌که به‌زودی از پژوهشکده باستان شناسی در اثر تاریخی تپه میل بهره‌برداری می‌شود، عنوان کرد: به‌طور متوسط روزانه 30 اثر ثبتی و غیرثبتی در سطح شهرستان مورد بازدید قرار می‌گیرند.

عبدلی ادامه داد: 9 مورد دستگیری حفاران اشیای عتیقه توسط گشت سیار یگان حفاظت، 20 مورد پاکسازی آثار از وجود معتادان و اراذل و اوباش، 48 مورد نظارت بر تمام گودبرداری‌های سطح شهرستان با عمق بیشتر از یک متر، دو مورد ایجاد پایگاه حفاظتی جدید در برج نقاره خانه و گنبد اینانج و چشمه‌علی، ارئه یک هزار نسخه بروشور، پوستر و کتابچه‌های راهنما به علاقمندان آثار تاریخی و تملک و آزاد سازی 20 باب منزل مسکونی در حریم اثر تاریخی چشمه‌علی به منظور ثبت موقعیت اثر و رفاه حال گردشگران از جمله فعالیت‌های این اداره است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری با اشاره به اقدامات بخش صنایع دستی در سال گذشته بیان کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری ری قبله تهران، برپایی کارگاه تخصصی آموزشی صنایع دستی زنان مددجوی بهزیستی شهرستان ری، برگزاری انتخابات هیات مدیره کانون هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی شهرستان ری و تشکیل پرونده درخواست صدور و تمدید کارت صنعت‌گران بای هنرمندان و صنعت‌گران شهرستان تعدادی از فعالیت‌های این اداره در بخش صنایع دستی است.

عبدلی خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه با عنوان در کوچه باغ خاطرات با مشارکت کانون فرهنگی سمیه، تشکیل پرونده برای بهره‌مندی هنرمندان و صنعت‌گران از بیمه تامین اجتماعی، نظارت بر فعالیت بیش از 470 کارگاه تولیدی کوچک و بزرگ هنرمندان و صنعت‌گران در سطح شهرستان و هماهنگی و تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان ری برای برگزاری آزمون‌ها فنی و حرفه‌ای به منظور دریافت کارت مهارت برای بهره‌مندی از بیمه از دیگر اقدامات انجام شده اداره میراث فرهنگی ری در بخش صنایع دستی است.

برگزاری تورهای رایگان ری‌گردی در ایام نوروز

وی در ادامه با اشاره به برگزاری تورهای رایگان ری گردی همزمان با ایام نوروز در اثر تاریخی دژ رشکان از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش گردشگری این اداره است، تاکید کرد: احداث زیر ساخت گردشگری در اثر تاریخی برج نقاره خانه و گنبد اینانج، برگزاری تور رایگان ری‌گردی از دوم تا دهم فروردین ماه سال 90، برپایی ستاد تسهیلات سفر و تعبیه کانکس اطلاع‌رسانی به زائران و مسافران در 9 منطقه مهم شهر و بازدید از محل‌های اسکان مسافران و زائران در مدارس شهرستان ری، دفاتر خدمات مسافرتی، مهانپذیرها و رستوران‌های بین راهی از کارهایی است که در ایام نوروز در بخش گدشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری صورت می‌پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها