30 درصد نان ها هدر می رود

جولان نان در سطل های زباله گلستان

در ظرف های زباله مردم به ندرت مواد غذایی نیمه مصرف شده دیده می شود اما ظرف ها و کیسه های نان خشک شهروندان گلستان پر است از نانهای تازه و بی کیفیتی است که چند روز قبل تولید شده است.
کد خبر: ۳۴۶۰۳۵

به گزارش مهر در گرگان ، بر اساس آمارهای موجود ، سالانه حدود 250 هزار تن از گندم تولیدی استان گلستان از مرحله کاشت ، داشت ، برداشت و حمل و نقل، تولید نان در نانوایی ها و مصرف نان در میان اقشار مختلف جامعه که برابر است با 30 درصد نان مصرفی به ضایعات تبدیل می شود که با صرفه جویی و روش صحیح مصرف می توان بخش قابل توجهی از این رقم را کاهش داد و در سایر پروژه های عمرانی استفاده نمود.

در چند سال اخیر به منظور بهبود این مهم، اقدامات مناسب و در خور تحسینی در سراسر کشور انجام شده که استان گلستان نیز یکی از پیشگامان این اقدامات بوده است.
 
علی آباد کتول از شهرستان های غربی استان گلستان است که با اجرای طرح های متعدد توانسته است از موفق ترین شهرستان ها در کاهش سرانه مصرف آرد در این استان به شمار آید.
 
برابر آمار، جمعیت رسمی شهرستان علی آباد حدود 132 هزار نفر است که این عامل مبنای عمل در جهت استفاده از سهمیه آرد شهرستان و صرفه جویی ماهانه حدود 80 تن آرد شده است.
 
از طرفی ، متناسب نبودن تعداد واحدهای خبازی شهرستان با آمار جمعیتی و فعالیت حدود 30 واحد خبازی مازاد در شهرستان از عوامل دیگر کاهش سهمیه واحدهای خبازی و در نتیجه محدودیت جهت کاهش سرانه مصرف بوده است.
 
فرماندار شهرستان علی آباد کتول در این زمینه گفت: در ظرفهای زباله مردم به ندرت گوشت، برنج و ماهی نیمه مصرف شده دیده می شود اما ظرف ها و کیسه های نان پر از نانی است که روز گذشته تولید شده است.
 
علی دنکوب اظهار داشت: میزان مصرف سرانه آرد شهرستان باتوجه به مشکلات ساختاری این مسئله قبل از اجرای طرح، بیشتر از 11 کیلوگرم بوده و در حال حاضر سرانه مصرف شهری کمتر از سرانه مصوب و به مقدار 9 کیلو و 200 گرم و در روستاها با توجه به کشاورزی بودن منطقه بیشتر از 10 کیلوگرم حدود 11 کیلو و 400 گرم است.
 
وی افزود: میزان مصرف صرفه جویی در شهرستان نیز در سال 88 نسبت به سال 87 حدود 20 تن بوده و در سه ماهه اول سال 89 نسبت به سه ماهه اول سال گذشته حدود 80 تن است.
 
دنکوب افزود: بازرسی و نظارت مستمر دبیرخانه تعزیرات آرد و نان شهرستان و همکاری اداره غله ، تاکید بر استفاده خمیرمایه با کیفیت مناسب، افزایش نانوای های آزاد پز ، رقابتی شدن تهیه و ارائه نان و کاهش حجم صف های نانوایی و ایجاد فضای امن روانی برای خانوارها که نان گرم و تازه در بیشتر اوقات در دسترس است از مهمترین دلایل کاهش سرانه مصرف آرد در این شهرستان به شمار می رود.
 
فرماندار شهرستان علی آباد کتول اظهار داشت: برگزاری کلاس های آموزشی برای کارگران نانوایی ها ، اصلاح و بهبود تکنیکهای آردسازی و نحوه نگهداری گندم خریداری شده با کمک کارخانه داران، استفاده از تراکت های آموزشی در مکانهای عمومی و نانواییها و تهیه آرد با تخصص و مشخصات ویژه و حذف جوش شیرین و آموزش پیرامون غیرقانونی بودن استفاده از جوش شیرین و برخورد با متخلفان این امر از اصلی ترین مباحثی بوده که شهرستان علی آباد را در مصرف سرانه آرد در استان گلستان پیش قدم کرده است. افزایش کیفیت آرد نانوایی ها و نظارت و بازرسی به منظور ارتقای کیفیت و جلوگیری خروج آرد از شبکه تولید در سایه همکاری اداره غله و دبیرخانه تعزیرات و تغییر ساعات کار تعدادی از واحدهای نانوایی تا مردم در ساعات بین روز نیز بتوانند نان مورد نیاز خود را تامین نمایند و واگذاری واحدهای نانوایی آزادپز از دیگر عوامل کاهش سرانه مصرف آرد در شهرستان علی آباد است.

وی گفت: فرهنگسازی و توجه جدی تر مردم به اهمیت نان و روش های درست خرید، نگهداری و مصرف نان و کیفیت آرد تولیدی، اجرای طرح ساماندهی توزیع آرد از تولید تا مصرف و نظارت بر کل این فرآیند به خصوص عملکرد پیمانکاران حمل و توزیع آرد، اجرای طرح استقرار و بازرسی از واحدهای نانوایی و نمونه برداری از نان برای جلوگیری از مصرف جوش شیرین و بهسازی واحدهای نانوایی از عوامل دیگر موثر در کاهش سرانه مصرف آرد بوده است.
 
به گفته دنکوب ، چاپ اطلاعیه و بنرهایی با شعارهای مرتبط به این حوزه و توزیع آن در نانوایی ها ، مدارس، سطح شهر و غیره، نوشتن پیام هایی بر روی اتوبوسهای شرکت واحد، برگزاری همایش و نشستهایی در شهرستان و مراکز دانشگاهی، تولید و برنامه های رادیویی و تلویزیونی و استفاده از نظرات امامان جمعه و جماعات در راستای بیان دیدگاه اسلام و در اشاعه فرهنگ درست مصرف کردن نان ، عمده فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در این شهرستان است.

تولید نان باکیفیت دور از دسترس نیست

وی اضافه کرد: تولید نان با کیفیت بالا، طعم و ظاهر مورد علاقه مردم به دور از دسترس نیست اما پایین بودن قیمت نان باعث عدم تولید خوب و ارزش گذاری نکردن درست مصرف کننده شود.
 
دنکوب اظهار داشت: افزایش جمعیت و صنعتی شدن موجب شده تولید نان جزو جدا نشدنی محصول استراتژیک گندم باشد و حل مشکل نان معضلی است که باید با فرهنگ سازی برطرف شود که در این میان رسانه های ملی و عمومی می توانند در زمینه نحوه درست مصرف نان اقدامات موثری انجام دهند.
 
وی مهمترین موانع دستیابی به صرفه جویی آرد و نان را، ایجاد ضایعات نان در نانواییها و عدم صرفه جویی، نوع آرد، نحوه تخمیر، بی تجربه گی کارگر و فرآیند پخت دانست و گفت: این در حالی است که در سطح خانوارها عواملی همچون عادت به زیاد خوردن، شلوغی نانواییها، طریقه نادرست نگهداری، غیرقابل مصرف بودن برخی قسمتهای نان و بیات شدن آن در کنار بهای به نسبت پایین نان در قیاس ارزش واقعی و ازدیاد تعداد واحدهای خبازی شهرستان نیز در این روند موثر است.
 
دنکوب افزود: عدم موقعیت مکانی مناسب با توجه به آمار جمعیتی در تعدادی از روستاها با توجه به جمعیتی حدود 300 نفر واحد نانوایی ایجاد شده و کمترین میزان سهمیه پنج کیسه در نظر گرفته شده که خود این امر سبب افزایش سرانه می شود.
 
فرماندار علی آباد برای اینکه این روند ادامه یابد، متذکر شد: اولویت اول در این شهرستان، تخصیص اعتبار جهت بازخرید تعدادی از واحدها ی نانوایی است که می تواند ضمن کاهش قابل توجه سرانه مصرف بر کیفیت نان تولیدی در جلوگیری از ضایعات نان نیز بسیار موثر باشد.
 
ارائه تسهیلات برای ساخت مجتمعهای تولیدی انواع نان، ساخت سیلو و یا سایر پروژه های عمرانی مورد نیاز شهرستان از دیگر عواملی است که می تواند در کاهش سرانه مصرف تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
افزایش واحدهای تولید نان صنعتی و آزادپز، بهسازی واحدهای سنتی، تقویت تشکیلاتی ، امکانات ، آموزشی و کارشناسی صنف نانوایان، ایجاد مرکز ذخیره سازی گندم در شرایط استاندارد، ساخت سیلوی 30 هزار تنی در شهر فاضل آباد و پیگیری ساخت سیلوهای دیگر و پیگیری مستمر بر آموزش کارکنان واحدهای نانوایی، نظارت مستمر بر تولید ، توزیع آرد و فرآیند پخت و عرضه نان و اشاعه فرهنگ صحیح خرید، حمل ، نگهداری و مصرف نان توسط شهروندان با روشهای مختلف امری ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها