بندرعباس در روزهای بیستم تا بیست‌و‌دوم اسفند میزبان هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس است و این کنگره در سه بخش دفاع مقدس، پایداری و مقاومت جهان اسلام و عاشورایی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۳۴۱۵

به گزارش خبرگزاری  فارس، نشست خبری هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس، که صبح روز دوشنبه 25 آذر در محل حوزه هنری برگزار شد.در این نشست سیدضیاء‌الدین شفیعی دبیر کنگره سراسری شعر دفاع مقدس، سودابه امینی، عرفان نظرآهاری، منصوره نیکوگفتار، بهروز یاسمی، هادی خورشاهیان، حسین اسرافیلی، سعید بیابانکی، جواد محقق، سیداکبر میرجعفری، بیژن ارژن، عبدالجبار کاکایی، سیداحمد نادمی و مرتضی نوربخش را به‌عنوان داوران هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس معرفی کرد.

شفیعی گفت: نگاهی اجمالی به کنگره‌های شعر دفاع مقدس نشان‌دهنده آن است که در سال‌های اخیر شاهد نگاه‌هایی متفاوت، متمایز و حتی منتقدانه در عرصه شعر دفاع مقدس بوده‌ایم و هفدهمین کنگره شعر دفاع مقدس پذیرای تمام این نگاه‌های برادرانه است.

هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس استمرار طولانی‌ترین مسیر شعری پس از انقلاب و پرسابقه‌ترین کنگره سه‌دهه گذشته است.

وی افزود: کنگره شعر دفاع مقدس فرصتی است برای بررسی یک‌ساله شعر کشور در عرصه دفاع مقدس که یکی از موضوع‌های اصلی مورد نظر شاعران در سال‌های پس از انقلاب بوده است و متن و پیرامون دفاع مقدس تاکنون هفده‌بار در شعر شاعران که تأثیرگذارترین شاخه هنری بر مخاطبان است در این بین کارنامه خود را مرور کرده است.

او با اشاره به نگاه‌های متفاوت و متمایز، اما برادرانه در سال‌های اخیر گفت: این نگاه متعلق به نسل جدید شاعران دفاع مقدس است. جوانانی که تجربه‌ها، تماشاها و طعم نگاه‌هایشان متفاوت از نسل پیش است.

این شاعر ادامه داد: در این سال‌ها به ضرورت حماسی بودن، بیشتر شاعران مرد به مقوله شعر دفاع مقدس می‌پرداختند اما در سال‌های اخیر و به واسطه نگاه نوستالوژیک و عاشقانه در این عرصه شاهد حضور پررنگ بانوان بوده‌ایم که در میان برگزیدگان سال‌های اخیر نیز به چشم می‌آید. بر همین اساس امسال و در میان داوران شاهد حضور سه داور زن در میان دوازده داور نهایی هستیم.

شفیعی تصریح کرد: کتاب‌های شعر دفاع مقدس نتیجه چندین سال تلاش شاعران هستند و اگر به‌دنبال تاثیر تحولات کنگره شعر دفاع مقدس بر مجموعه‌های این حوزه باشیم باید اندکی بیشتر صبر کنیم.

شاعر «اردیبهشت‌های فراوان گذشته‌اند» ادامه داد: تغییر دادن وجه غالب در حوزه شعری با رفتارهای دستوری عملی نیست و این‌که شعرهای دفاع مقدسی جوانان بیشتر به‌سمت اشعار عاطفی رفته‌است، نیاز به برخوردی ساختاری و فرهنگی دارد تا بتوانیم به سمت نگاه اندیشه‌مدار حرکت کنیم. اما در این میان کنگره سراسری شعر دفاع مقدس بنا دارد که آثار برگزیده بیشتر برمبنای اندیشه در شعر دفاع مقدس شکل گرفته باشند.

او همچنین گفت: بندرعباس در روزهای بیستم تا بیست‌و‌دوم اسفند میزبان هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس است و این کنگره در سه بخش دفاع مقدس، پایداری و مقاومت جهان اسلام و عاشورایی برگزار خواهد شد.

دبیر این کنگره ادامه داد: در این کنگره هم‌چنین روند جلسات تحلیلی شعر دفاع مقدس مانند سال‌های پیش و باقوت تمام ادامه خواهد یافت.

دبیر هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس همچنین گفت: نفرات اول، دوم و سوم این کنگره در کنار جایزه نقدی بن فرصت انتشار کتاب دریافت می‌کنند که طبق آن در صورتی‌که برگزیده تا دو سال کتابی با موضوع شعر دفاع مقدس چاپ کند، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متعهد خواهد شد که هزار جلد از آن را خریداری کند.

شفیعی همچنین از انتشار سه کتاب یادنامه «سلمان هراتی» از سوی خود، «قیصر امین‌پور» توسط جواد محقق و «سیدحسن حسینی» توسط سیداحمد نادمی خبر داد و گفت: به گمان من کنگره سراسری شعر دفاع مقدس ظرفیت برگزاری پیش کنگره را دارد و در آن شاعران مختلف می‌توانند پیش‌برگزاری کنگره نهایی به ارائه آثار خود بپردازند.

سرهنگ حسین نصرالله زنجانی، مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست خبری از برگزاری کنگره‌های شعر دفاع مقدس به زبان‌های ترکی در تبریز، کردی در سنندج و عربی در سوسنگرد در سال آینده خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها