گروه اقتصاد: دبیر انجمن حمایت از برنج استان مازندران با اشاره به رکود بازار برنج از ابتدای ماه رمضان تاکنون گفت: وفور برنج خارجی در بازارهای داخلی، موجب کاهش خریداران برنج ایرانی شده است. احمد براری پاریجانی در گفتگو با برنا گفت: با کاهش نسبی قیمت برنج و آغاز برداشت برنج داخلی؛ هم‌اکنون تعداد خریداران این محصول بشدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۰۸۶۸۱
وی با اشاره به این‌که بازار برنج با کمبود نقدینگی شدیدی روبه‌روست، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال راهکارهای دیگری برای رفع مشکلات خود از جمله تغییر کاربری شالیزارها هستند. دبیر انجمن حمایت از برنج استان مازندران ادامه داد: با وجود عدم کاهش تولید برنج هم‌اکنون خرید برنج خارجی بر برنج ایرانی برتری یافته است و ساکنان استان‌های شمالی نیز برنج خارجی مصرف می‌کنند.وی با بیان این‌که فقط 5 درصد از شالیزارهای برنج به صورت مکانیزه اداره می‌شود، گفت: فقط 220 کارشناس بر سطحی معادل 240 هزار هکتار از مزارع برنج نظارت دارند که بسیار کم  است.پاریجانی، بیمه نبودن بسیاری از شالیزارها را از دیگر دلایل کاهش رغبت کشاورزان به کشت این محصول عنوان کرد و افزود: به دلیل سختی بالای کار، عمده شالیکاران از افراد مسن بوده و جوانان تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند.

پاریجانی قیمت برنج طارم در کارخانه را 2200 تا 2400 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به مکانیزه بودن فقط 5 درصد از شالیزارهای کشور، عمده تولید توسط کارگر و با حقوق روزی 25 هزار تومان انجام می‌شود که هزینه‌های بسیار بالایی برای کشاورزان به همراه دارد.به اعتقاد وی، با قیمت فعلی برنج، کشاورزان قادر به پرداخت هزینه‌های تولید و ادامه آن نخواهند بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها