گروه فرهنگ و هنر: هیات پژوهشی مستقر در مسجد تاریخانه دامغان موفق شدند قدیمی‌ترین مناره این مسجد متعلق به قرن دوم هجری را در محل برخورد دوبر شمال شرقی و غربی باروی مسجد کشف کنند. زرین‌تاج ‌شیبانی، مسوول پروژه پژوهشی مسجد تاریخانه با اعلام این خبر گفت: این مناره در محلی متفاوت با آنچه گدار به آن اشاره داشته، کشف شده است. گدار که در اوایل دهه 1930 مسجد را مورد بررسی و مطالعه قرار داده، از بقایای منار‌ه‌ای چهارگوش به عنوان مناره قدیمی نام برده و موقعیت آن را در کنار مناره آجری فعلی که به اوایل سده پنجم هجری تعلق دارد، روی نقشه نشان داده است.
کد خبر: ۲۰۱۴۶۷
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به گفته گدار، این مناره که تا ارتفاعی کمی بیش از 3 متر آن بر جای مانده، در محل برخورد دوبر شمال شرق و غرب باروی مسجد قرار دارد و به لحاظ ساختمانی با باروی مسجد پیوند داشته و مصالحی یکسان دارد. ورودی این مناره از درون مسجد هنوز پابرجاست.

مسوول پروژه پژوهشی مسجد تاریخانه، اطلاعات به دست آمده از پژوهش‌‌های اخیر را بی‌نظیر دانست و گفت: بررسی‌ها نشانگر آن است که این مسجد ساختار یکپارچه نداشته و دست‌کم در 3 دوره مورد مرمت‌‌های اساسی قرار گرفته است. وی گفت: با اطلاعات فعلی، آثار 4 دوره تاریخی شامل دوره‌‌‌های نخستین اسلامی، آل‌زیار، قرون میانه اسلام و قرن حاضر در این مسجد شناسایی شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها