معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهورخبرداد

نخبگان ایرانی گردهم می‌آیند

گروه دانش - بهاره صفوی: دومین همایش ملی نخبگان جوان با حضور هزار نفر از نخبگان طی روزهای پنجم و ششم شهریور امسال برگزار می‌شود. به گفته دکتر صادق واعظ‌زاده، برای برگزاری دومین همایش ملی نخبگان جوان، برنامه بی‌سابقه‌ای تدوین شده است که براساس آن اعضای هیات دولت در جمع نخبگان حضور پیدا می‌کنند تا ریاست جمهوری و این اعضا بدون واسطه با نخبگان صحبت کنند. این نخبگان شامل برگزیدگان و رتبه‌های برتر آزمون سراسری، برگزیدگان دانش‌آموختگان کشور و المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی و برگزیدگان جوان جشنواره‌های خوارزمی و رازی هستند. همچنین امسال 70 استادیار جوان که تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان هستند نیز در همایش شرکت می‌کنند.این افراد از نخبگان برجسته ایرانی هستند که به کشور بازگشته و در کسوت استادیار و استادیار پژوهشی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شده‌اند. واعظ‌زاده درباره دیگر امکانات فراهم شده برای نخبگان کشور توضیح داد: بنیاد از برنامه ریزی فراتر رفته است و در یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام داده و به نتایج مشخصی رسیده است به طوری که در حال حاضر 2000 نفر از دانشجویان نخبه و پر استعداد کشور که شامل برندگان المپیادهای بین‌المللی دانش آموزی و دانشجویی، رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری، رتبه‌های برتر دانش‌آموخته کشور و برگزیدگان جشنواره‌های رازی و خوارزمی که افتخارات خود را طی 5 سال گذشته به دست آورده‌اند تحت پوشش بنیاد قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۹۶۳۴۹
واعظ‌زاده افزود: بنیاد ملی نخبگان حمایت خود را از این افراد به صورت رفع دغدغه معیشتی زندگی انجام داده است. این دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی علاوه بر برخورداری از کمک هزینه تحصیلی، امکان مسافرت‌های داخلی و خارجی برای شرکت در همایش‌های علمی را بدست آورده‌اند، ضمن آن که تاکنون بیش از 800 نفر از نخبگان مشمول در قالب پروژه‌های پژوهشی خدمت سربازی خود را می‌گذرانند.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون بیش از 250 نفر از نخبگان جوان برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند. واعظ‌زاده با اشاره به این که در یک سال گذشته اساسنامه خانه نخبگان به تصویب هیات امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده است، گفت: خانه نخبگان، مرکزی برای همفکری و هم اندیشی و مشارکت نخبگان در برنامه‌های کشور است؛ البته مقدمات راه‌اندازی این مرکز در دست فراهم شدن است که امیدواریم با همکاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش ساختمان دارالفنون  که به دستور رئیس‌جمهور باید در اختیار بنیاد قرار گیرد  پس از بازسازی در اختیار نخبگان جوان و پر سابقه قرار گیرد.

واعظ‌زاده همکاری با مراکز نخبه‌پروری را یکی دیگر از اقدامات بنیاد ملی نخبگان در سال گذشته عنوان کرد و گفت: بنیاد از مراکزی که نخبگان با آن در ارتباط هستند و این افراد در آنها مشغول به فعالیت‌اند، حمایت می‌کند به طوری که در یک سال گذشته 40 دانشگاه، پژوهشگاه و شرکت دولتی و غیر دولتی در این زمینه مورد حمایت بنیاد قرار گرفتند.

وی حمایت‌های مالی انجام شده توسط بنیاد ملی نخبگان را تاکنون 100 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: همچنین در یک سال گذشته بازدیدهای متعددی برای نخبگان ترتیب داده شد تا آنها با پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های علمی و صنعتی آشنا شوند.

170 نفر از نوآوران و مخترعان و پژوهشگرانی که در دانشگاه‌های معتبر کشور حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، انتخاب و در دومین همایش نخبگان جوان مورد حمایت قرار می‌گیرند. این حمایت در قالب پرداخت اعتبارات پژوهشی است که به وسیله آن نخبگان می‌توانند نوآوری و اختراع خود را کامل و وارد مرحله تجاری سازی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها