والدین یک میلیون و 50 هزار دانش‌آموز خوزستانی خسته از موضوع چگونگی پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود در ایام تعطیلات، آرام آرام با یک دغدغه مواجه می‌شوند؛ ثبت‌نام فرزندان در مدارس. طرح محدوده جغرافیایی با هدف نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارسی که در مناطق محل سکونت آنهاست شکل گرفته است، طی سالیان اخیر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای والدین در زمان ثبت‌نام شده است.
کد خبر: ۱۸۹۶۶۰

از سوی دیگر برخوردهای سلیقه‌ای مدارس دولتی در گرفتن وجه از والدین دانش‌آموزان، الزامات جغرافیایی و اجتماعی و وضعیت مدارس غیرانتفاعی از جمله مشکلاتی است که این روزها اولیای دانش‌‌آموزان خوزستانی با آن روبه‌رو هستند.

والدین یکی از دانش‌آموزانی که برای ثبت‌نام فرزندش به یکی از مدارس مراجعه کرده بود با انتقاد از طرح محدوده جغرافیایی به خبرنگار جام‌جم گفت: اساس تعیین محدوده جغرافیایی درست است اما متاسفانه هنگام ثبت‌نام، مدیران از پذیرش دانش‌آموزان خودداری می‌کنند و می‌‌گویند تنها دانش‌آموزان دارای معدل بالا را ثبت‌نام می‌کنیم.

وی افزود: محل سکونت ما براساس طرح محدوده جغرافیایی با این مدرسه تنها یک چهارراه فاصله دارد، اما حالا باید به مدرسه‌ای مراجعه کنیم که از منزلمان فاصله بیشتری داشته و مدیران این مدرسه تنها دلیل ثبت‌نام نکردن فرزندمان را نداشتن سهمیه می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز دانش‌آموزان با معدل‌های بالا در یک مدرسه باعث می‌شود انگیزه رقابت در میان دانش‌آموزان تنزل پیدا کرده و متوسط پیشرفت دانش‌آموزان کاهش یابد در حالی که تحصیل این دو گروه در کنار هم باعث ایجاد نوعی تعادل در میان آنان خواهد شد.

یکی دیگر از اولیا گفت: تاکنون به چند مدرسه مراجعه کرده‌ام، اما مدیران این مدارس عنوان می‌کنند، ظرفیت کلاس‌ها پر شده و زمان ثبت‌نام نیز به پایان رسیده است.

تقوی افزود: وجود ضعف‌های آموزشی و تربیتی در تعدادی از مدارس مهم‌ترین معضل را برای خانواده‌ها به وجود آورده و مانع از این می‌شود تا کودکان خود را در هر مدرسه‌ای ثبت‌نام کنیم.

یکی دیگر از اولیا که برای ثبت‌نام به یکی از مدارس دخترانه مراجعه کرده بود به خبرنگار جام‌جم گفت: مشکل ثبت‌نام معمولا برای خانواده‌هایی ایجاد می‌شود که پدر و مادر مجبور به کار در بیرون از منزل هستند و محیط کار آنان با منزل مسکونی نیز فاصله‌ زیادی دارد.

وی اظهار کرد: از این‌رو اولیای دانش‌آموزان مایل هستند فرزندان خود را در نزدیکی محل کار خود ثبت‌نام کرده تا کنترل بیشتری روی وی داشته باشند.

پدر یک دانش‌آموز خوزستانی دیگر نیز می‌گوید: اکثر مدارسی که در نزدیکی محل سکونت ما قرار دارد از نوع غیرانتقاعی است و مدارس دولتی کمتر وجود دارد.

فضیلت‌پور افزود: این امر باعث شده تا دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس دولتی مجبور به طی مسیر طولانی باشند که علاوه بر خستگی موجب کم شدن بازده تحصیلی آنها نیز خواهد شد.

وی گفت: متمرکز شدن اکثر مدارس در مرکز شهر و تفاوت‌های موجود از لحاظ کیفیت آموزشی مدارس باعث بروز تبعیضاتی در میان دانش‌آموزان می‌شود.

در این بین اما مسوول اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما از نظارت 39 ستاد ویژه بر نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مناطق 39 گانه آموزش و پرورش این استان خبر می‌دهد.

محمدامین ابوالگرجی می‌گوید: طبق بخشنامه سازمان آموزش و پرورش هریک از اولیای دانش‌آموزان تنها با داشتن سهمیه و طرح محدوده جغرافیایی می‌توانند فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام کنند.

وی درخصوص پرداخت هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان به مدارس معتقد است: اولیای دانش‌آموزان حق پرداخت هیچ‌گونه مبلغی را به هنگام ثبت‌نام به عنوان کمک هزینه به مدرسه ندارند.

ابوالگرجی ادامه می‌دهد: هرگونه دریافت وجوه کمکی به صورت اجباری به عنوان ثبت‌نام ممنوع بوده و داوطلبان کمک به مدارس نیز باید وجوه خود را به شماره حسابی خاص که برای این منظور در نظر گرفته شده واریز کنند.

وی اضافه می‌کند: طبق بخشنامه مورد تایید سازمان آموزش و پرورش به هنگام ثبت‌نام تنها مبلغ 10 هزار ریال بابت بیمه دانش‌آموزان، 30 هزار ریال حق سنجش تحصیلی نوآموزان (در بدو ورود به دبستان)‌ و هزینه مجموعه کتاب‌های درسی آنها (با توجه به مقطع و رشته تحصیلی دانش‌آموزان)‌ دریافت می‌شود.

مسوول اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان تاکید می‌کند: با مدیران متخلف مدارس که به اجبار از خانواده‌ها هزینه کمک به مدارس دریافت کنند برخورد قانونی شده و خانواده‌ها نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به ستادهای ویژه نظارت بر ثبت‌نام دانش‌آموزان اطلاع دهند.

ابوالگرجی در ادامه اعلام کرد: در صورت تایید شکایت مردمی درخصوص دریافت وجوه اجباری ثبت‌نام دانش‌آموزان در مرحله اول تذکر داده شده و مورد تخلف در پرونده مدیر مدرسه درج خواهد شد و در صورتی که دریافت وجوه توسط آن مدیر تکرار شود، به جابه‌جایی وی منجر خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: هر سال با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، مشکل ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح می‌شود ولی با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکل خاصی وجود ندارد.

به گفته ابوالگرجی، امکانات و نیروهای آموزش و پرورش در همه نقاط شهری به طور منطقی توزیع شده اما یکی از مهمترین مشکلات تمایل خانواده‌ها به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس مرکز شهر است که خود باعث بی‌رونقی مدارس دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح مرکززدایی و تعدیل امکانات، سطح علمی، آموزشی و تربیتی مدارس حاشیه‌ای نیز ارتقا پیدا کرده است.

ابوالگرجی خاطرنشان کرد: تمام خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزان خود را تنها براساس سهمیه‌ای که مدارس سال‌های قبل براساس محدوده جغرافیایی برای آنها مشخص کرده، اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان خود کنند.
ثبت‌نام دانش‌آموزان خوزستانی تا اواخر شهریورماه صورت می‌گیرد و ستاد ویژه نظارت بر نحوه ثبت‌نام نیز تا مرداد ماه فعال است.

استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار نفر دارای بیش از یک میلیون و 50 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، 26636 کلاس درس و 9187 باب مدرسه است.

اهواز ــ سمیه غافلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها