مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری رشت، گفت: لندفیل‌ها گاز متان تولید می‌کنند و اگر در دپوی زباله سراوان زباله ریخته نشود، حداقل 15 تا 20 سال آینده این گاز در محل وجود دارد.
کد خبر: ۱۶۱۲۴۳

سیامک دوستدار، در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: آتش‌سوزی این محل از اول دی‌ماه آغاز شد و امیدوار بودیم با شروع بارش برف آتش خفه شود که چنین نشد و طبق اقدامات صورت گرفته حجم آتش نسبت به روزهای اول کم شده و بیشتر دود مشاهده می‌شود و شب‌ها نیز شعله‌های کوچکی دیده می‌شود و آتش‌سوزی به معنای سطحی نیست بلکه زیرسطحی است.

وی افزود: با دعوت به همکاری از مشاوران و کارشناسان مربوطه و طبق بررسی‌های به عمل آمده، به احتمال بسیار زیاد فشار گاز متان در تثبیت آتش موثر است و به دلیل مشتعل بودن، آتش‌سوزی در دپوی سراوان تداوم داشته است.

دوستدار، تصریح کرد: نگرانی ما انتشار آتش به جنگل است که با کنترل آن در تلاش هستیم که آتش به سمت جنگل نرود و از روزهای اول، آتش‌نشانی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، خدمات موتوری و سازمان بازیافت عملیات اطفای حریق را انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: به دلیل شرایط خاصی که در محل وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که آتش را کنترل کنیم. زیرا تحت نظارت ما قرار دارد و کارشناسان آتش‌نشانی هفته‌ای یک‌بار از این منطقه بازدید می‌کنند تا با مشکلی مواجه نشویم.

دوستدار با اشاره به انتشار آگهی‌ همکاری از سوی سازمان بازیافت برای کنترل گاز متان در دپوی زباله سراوان، یادآور شد: چند مشاور اعلام آمادگی کرده‌اند که این موضوع تحت بررسی است. چون لندفیل بهداشتی در محل وجود ندارد تا شیرابه‌ها و ... را تحت کنترل قرار دهد، گاز متان از سطح محل ریختن زباله متصاعد می‌شود و مانند یک اجاق گاز عمل می‌کند که با روشن شدن یکی، از تمام شعله‌های آن گاز خارج می‌شود.

وی ادامه داد: بستر بخش بالایی در دسترس است و توانسته‌ایم آن را بپوشانیم و از ایجاد آتش جلوگیری کنیم. ولی در بخش پایینی به دلیل پستی و بلندی‌هایی که دارد، قابل دسترسی و کنترل نیست که در دست بررسی کارشناسان است.

دوستدار گفت: طبق مکاتبه‌های به عمل آمده با اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و پژوهشکده‌های محیط زیست، این مسأله نیز از سوی آنها تحت بررسی قرار گرفته است و سازمان بازیافت نیز با مشاوران در حال کار و بررسی است.

مدیرعامل سازمان بازیافت زباله شهرداری رشت در پایان خاطرنشان کرد: بحث مدیریت پسماند زباله هنوز در کشور جا نیفتاده و با آزمون و خطا عمل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها