سفر ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه به تهران در بحبوحه تلاشهای غرب برای منزوی کردن ایران را می توان به عنوان ضربه دیگر روسیه به غرب دانست.
کد خبر: ۱۴۹۰۷۹

مسکو این روزها به طور فزاینده ای رقابت راهبردی خود را با واشنگتن پیگیری می کند و این رقابت ، تعیین کننده عملکرد روسیه در خصوص بن بست هسته ای ایران است.
این که ولادیمیر پوتین از دست واشنگتن بشدت عصبانی است ، را می توان در شرایط کنونی به عینه مشاهده کرد. وی در سخنانی که در ژوییه امسال در کنفرانس امنیتی مونیخ انجام داد، از اقدامات غیرقانونی و یکجانبه گرایانه امریکا بشدت ابراز تاسف کرد و گفت: امریکا در همه حوزه ها، پا را از مرزهای ملی خود فراتر نهاده و روز به روز بیش از گذشته ، قوانین بین المللی را زیر پا می نهد.
پوتین که از طرح امریکا برای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی و در آستانه های دروازه های روسیه ناراضی است ، خروج روسیه از پیمانی را اعلام کرد که در زمان جنگ سرد و به منظور کنترل و اداره اندازه قوای متعارف در اروپا میان واشنگتن و مسکو بسته شده بود.
پوتین همچنین دستور داد بمب افکن های روسی گشتهای هسته ای در امتداد مرزهای زمان جنگ سرد به گشت زنی بپردازند و هفته پیش هم برای به حضور پذیرفتن کاندولیزا رایس ، وزیر خارجه و رابرت گیتس ، وزیر دفاع امریکا آنها را به مدت 45 دقیقه منتظر گذاشت. اینک نیز سفر پوتین به تهران که پس از سفر استالین در 1943 ، نخستین دیدار رهبر کرملین از تهران است ، پیام بسیار روشنی دارد و آن این است که اگر امریکا به این روند ادامه دهد و پا در کفش روسیه کند، مسکو کمترین تمایلی در کمک به واشنگتن برای دستیابی به اهداف راهبردی اش ندارد.
پوتین در زمانی وارد تهران شد که امریکا و هم پیمانان مهم اروپایی آن در تلاش هستند دور تازه ای از تحریم ها را علیه تهران به خاطر برنامه هسته ای آن اعمال کنند، اما امکان این که شورای امنیت تحریم های تازه ای بر ایران تحمیل کند، دور از انتظار به نظر می رسد؛ چرا که چین و روسیه به عنوان قدرتهایی که از حق وتو برخوردار هستند، با غرب درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران و نحوه رسیدگی به آن اختلاف اساسی دارند.
اظهارات اخیر پوتین درباره این که مدرکی دال بر برنامه تسلیحات هسته ای ایران وجود ندارد نیز تایید می کند که ممکن است مسکو و واشنگتن در خصوص پرونده ایران رو در روی یکدیگر قرار گیرند.این مسائل نشان می دهد روسیه که از نظر اقتصادی در حال احیا شدن است ، از بن بست هسته ای ایران به عنوان فرصتی برای دستیابی به برخی زمینه های راهبردی یاد می کند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از دست داده بود.


منبع: تایم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها