در شرایطی که واشنگتن برای انجام یک معامله تسلیحاتی مهم با ریاض آماده می شود، مقامات امریکایی گزارشی را که حاکی از مداخله عربستان سعودی در تلاش های امریکا در عراق و تضعیف دولت المالکی است ، بی اهمیت جلوه دادند.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۱

چند روز پیش از شروع سفر مشترک وزیران خارجه و دفاع امریکا به مصر و عربستان ، نیویورک تایمز نوشت واشنگتن بر این باور است که سعودی های عمدتا سنی می کوشند دولت شیعی نوری المالکی را در عراق تضعیف کنند.
تایمز به نقل از مقامات امریکایی همچنین نوشت نزدیک به نیمی از 60تا 80مبارز خارجی که هر ماه وارد عراق می شوند تا به شورش این کشور بپیوندند از عربستان می آیند و رهبری عربستان اقدام کافی برای مقابله با این امر به عمل نیاورده است.
اما با در پیش بودن مذاکرات گیتس و رایس با همتایان سعودی خود درباره یک معامله مهم تسلیحاتی ، مقامات امریکایی در صدد برآمدند گزارش نشریه فوق را بی اهمیت جلوه دهند.
دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره خاص به گزارش تایمز تاکید کرد واشنگتن و ریاض درباره مسائل امنیتی همکاری نزدیک دارند.
وی گفت: «ما روابط بسیار نزدیکی در زمینه تدابیر ضد تروریسم داریم و بسیار نزدیک با سعودی ها کار کرده ایم.»
یک مقام ارشد دفاعی امریکا تاکید کرد: از دیدگاه دفاعی ، سعودی ها متحدی حیاتی در تمام مسائل دفاعی و امنیتی در منطقه بوده و خواهند بود و نقشی حیاتی در شکست دادن و خنثی کردن تهدید هسته ای و سایر تهدیدهای استراتژیک در منطقه ایفا خواهند کرد. انتظار می رود گیتس و رایس بر تعهد امریکا بر امنیت منطقه ای ، در شرایطی که بحث درباره عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق در امریکا بالا می گیرد، تاکید کنند.
مقام دفاعی فوق گفت: گیتس و رایس درباره یک معامله تسلیحاتی مهم با ریاض ، برای خنثی کردن تهدیدهای احتمالی به منطقه نیز بحث خواهند کرد.نشریه بوستون گلوب نوشته بود این معامله شامل سیستم های دفاع موشکی و هوایی ، هواپیمای رادار پیشرفته هشدار زودهنگام و کشتی های جنگی ساحلی سبک خواهد بود.
مقام فوق گفت: «ما به شدت درباره معامله تسلیحاتی با سعودی ها کار کرده ایم معامله ای که به عقیده ما برای بافت فراگیری که معتقدیم به آن نیاز خواهیم داشت تا با تهدید استراتژیک متغیر از ایران و سایر نیروها برخورد کنیم ، حیاتی است.»
اما تایمز نوشت: دو وزیر امریکایی درباره دخالت سعودی ها در عراق نیز ابراز نگرانی خواهند کرد. به نوشته تایمز سعودی ها اخیرا اسنادی را به یک فرستاده امریکا ارائه دادند که نشان می داد المالکی به مقتدی صدر هشدار می داد در جریان تهاجم اخیر امریکا از شدت فعالیت خود کم کند و سند دیگری که ظاهرا نشان می داد مالکی عامل ایران است.
تایمز با نوشتن این که امریکا این اسناد را به عنوان اسنادی جعلی رد کرد، افزود: مقامات امریکایی از سند مربوط به تامین مالی مخالفان سنی المالکی به وسیله سعودی ها عصبانی هستند.
تایمز نوشت: مقامات فوق با هدف آشکار ارسال پیامی به سعودی ها با این روزنامه گفتگو کردند. نشریه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه نوشت مقامات امریکایی سال ها است بر این باورند که بانک الراجی سعودی با بنگاه های خیریه ای ارتباط دارد که با گروه های افراطی مانند القاعده مرتبط هستند.
روابط امریکا - سعودی از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003تیره بوده است. با افزایش فشار مردم امریکا برای عقب نشینی نیروها از عراق ، عبدالله پادشاه عربستان در مارس از «اشغال خارجی نامشروع» عراق انتقاد کرد.
دانیل بنیامین کارشناس موسسه بروکینگز گفت: «این که یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن در منطقه به آتش بی ثباتی (در عراق) دامن بزند به طور قطع اصلا به دولت امریکا کمک نمی کند.»


منبع: خبرگزاری فرانسه
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها