جریانی که از دوم خرداد 76با نام «جریان دوم خرداد» شهرت پیدا کرد به رغم حضور افرادی ناشناخته و بعضا بی ریشه در آن ، جریانی ریشه دار و باسابقه است
کد خبر: ۱۴۰۸۳۹
و بدون تردید سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و بهزاد نبوی از جمله این ریشه هاست. ریشه ای که به قول خودش «این ریشها را در آسیاب سفید نکرده است.»
آقای بهزاد نبوی در مصاحبه ای با جام جم که در تاریخ 86.5.1منتشر شد مطالبی را اظهار کرد که نویسنده را به نقد آن واداشت و آنچه در این نوشتار می خوانید برخی از گفتنی ها درباره این مصاحبه است.
1- آقای بهزاد نبوی در تمام مدت مصاحبه ، به جای پاسخگویی به سوالات مصاحبه کنندگان ، نگران بازتاب مصاحبه و بخصوص تیترهایی است که از مصاحبه ایشان بر صحنه رسانه ها خواهد نشست. این نگرانی که در جای جای مصاحبه نمایان است با این جمله که «من جملاتی نمی گویم که شما تیتر کنید من روش تیتر کردن را بلدم» آشکارتر می شود. لذا می توان به صراحت گفت آقای نبوی در این مصاحبه با صداقت و شفافیت برخورد نکرده است و حتی آنچه که درباره رقیب گفته براحتی می تواند حمل بر القا شود که با نگاه به بازتاب مصاحبه بیان شده است.
2- عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پی در پی از مصاحبه کنندگان درخواست سند می کند و با این جمله که «خبرنگاری که سوال می کند باید اطلاعات دقیق و مستند داشته باشد. الان سندداری بکوب روی میز و بگو تو اینجا گفتی...» سعی می کند میزان پایبندی خود به مستند صحبت کردن را نشان دهد، اما حرفهای بی سند متعددی را در طول مصاحبه مطرح کرده است. مثلا در جایی می گوید: «وقتی به یک نهاد حکومتی با 8میلیون عضو و یک میلیون عضو فعال ، بخشنامه ای تحت عنوان بخشنامه بصیرت داده شده که هرکدام باید 10نفر را به پای صندوق رای بیاورند معلوم است که این انتخابات ، انتخابات سالمی نخواهد بود.»
اولا آقای بهزاد نبوی اگر سند این بخشنامه را دارند محکم بکوبند روی میز، ثانیا بر فرض که چنین بخشنامه ای باشد، حداکثر ثابت می کند که یک نهاد به قول ایشان حکومتی ، برای افزایش مشارکت مردمی برنامه ریزی کرده است ، ناسالم بودن آن از کجا ثابت می شود؛ لطفا آقای نبوی سندی مبنی بر ناسالم بودن ارائه کنند.
آقای نبوی در جای دیگر می گوید: «صدا و سیما 50میلیارد تومان آن موقع و 200میلیارد تومان کنونی را که از آگهی درآمد دارد کجا هزینه می کند.» لطفا سند این درآمدها را هم ارائه کنند.
3- یک نکته بسیار مهم در مصاحبه آقای نبوی ، نظر ایشان درباره افکار عمومی است که البته در این باره تناقض هم در اظهارات ایشان مشهود است. ایشان در جایی از مصاحبه درخصوص درآمد صدا و سیما از محل آگهی ، با طرح سوالی انکاری می گوید: «مردم حق ندارند بدانند که صدا و سیما 50میلیارد تومان آن موقع و 200میلیارد تومان کنونی را که از آگهی درآمد دارد کجا هزینه می کند؛ چرا مردم حق ندارند؛»
ولی همین آقای نبوی وقتی درباره ضعفهای اصلاح طلبان مورد پرسش قرار می گیرد با تغییر موضعی آشکار می گوید: «هیچ دلیلی ندارد که بنده تمامی مطالبی را که در شورای سیاسی سازمان یا شورای مرکزی سازمان درباره مثلا ضعفهای سازمان یا اصلاح طلبان مطرح می شود در معرض افکار عمومی بگذارم».
آقای نبوی در این اظهارنظر، ضمن پذیرش ضعفهای اصلاح طلبان و آنچه در این باره در سازمان متبوع ایشان گذشته است ، اطلاع افکار عمومی از این ضعفها را لازم نمی داند. این سخن را در کنار اظهارنظر دیگر ایشان بگذارید که در همین مصاحبه می گوید «این را دقت کنید یک جریان سیاسی مواضعی برای ارائه به جامعه و مردمش دارد و یک مواضعی درون گروهی برای خودش.»
آقای نبوی! مردم با این اظهارات چگونه می توانند به مواضع واقعی شما آگاهی پیدا کنند و ثانیا شما که حاضر نیستید ضعفهای خود را در معرض افکار عمومی قرار دهید مردم از چه راهی باید به توانمندی شما برای سپردن امور کشور اعتماد کنند؛ آیا این اظهارات با شعار «دانستن حق مردم است» که دوستان نزدیکتان برگزیده بودند و هیچ کجا شما آن را نقد نکردید، انطباق دارد؛ شاید مردم فقط آنچه را شما تشخیص می دهید از توانمندی های خود و ضعفهای رقیب ، حق دارند بدانند و دیگر هیچ.
4- آقای نبوی در چند بخش از مصاحبه ، یا به سخنان آقای هاشمی رفسنجانی استناد می کنند یا رای مردم در خبرگان رهبری به ایشان را نشانه تغییر رویکرد مردم قلمداد می کند و به طور تلویحی گردش مردم به سمت جریان دوم خرداد را مدعی می شوند.
در اینجا ضمن تصریح به این که در جریان انتخابات خبرگان ، اکثر قریب به اتفاق تشکلهای جریان اصولگرا، آقای هاشمی رفسنجانی را در فهرست خود داشتند، قدری به عقب برمی گردیم و با پوزش از آقای هاشمی رفسنجانی به بازخوانی موضع سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره ایشان می پردازیم (البته به طور مستند) تا معلوم شود رای به هاشمی تغییر رویکرد مردم از چه به چیست.
محسن آرمین عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، (روزنامه آفتاب)78.11.8می گوید:«از شاخصه های هاشمی این است که خیلی خوب می تواند سوار موج شود و طبیعتا از موج جبهه دوم خرداد هم استفاده می کند.
آقای هاشمی در 10سال گذشته در امتحانات متعددی وارد شده است و به نظر من نتوانسته است نمره قبولی بگیرد. او از شاگردانی است که در تمام امتحانات بخصوص دوره چهارم مجلس مردود شده است . در مجلس چهارم حمله به جناح اصلاح طلب و قلع و قمع نیروهای این جناح ، توسط هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است.»
عصر ما (ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) شماره 44چنین می نویسد :«چگونه است که وقتی بحث از توسعه سیاسی می شود، آقای هاشمی آن را نتیجه عملکرد دوران ریاست جمهوری خود می داند و قایل به هیچ گسستی نمی شوند اما زمانی که صحبت از قتلها به میان می آید، ایشان پرانتزی را دو طرف دوران ریاست خود ترسیم می کند و قایل به انقطاع کامل این مقطع از دوران ما قبل و ما بعد شده.
اکنون حتی مخالفان دوم خرداد نیز بصراحت اعتراف می کنند که این حماسه یک حرکتی اعتراضی به سیاست های گذشته وروندهای جاری در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی بود، نه پاسخ مثبت به آنها.»
صبح امروز (به مدیر مسوولی سعید حجاریان)78.10.2می نویسد:«تاکنون بسیار اعلام شده است که به جز قتلهای پاییز سال 77، حدود 80قتل دیگر طی دوران ریاست جمهوری هاشمی روی داده است.به عبارت دیگر به طور متوسط هر 40روز یک قتل مشکوک روی داده است.»
آقای نبوی این موارد غیر از دهها مورد دیگری است که دوستان شما در جاهای مختلف از جمله کتاب عالیجناب سرخپوش و تاریکخانه اشباح گفته یا نوشته اند و مجال بازخوانی اش در این نوشتار نیست. آقای نبوی بالاخره موضع واقعی شما درباره آقای هاشمی رفسجانی چیست؛ آیا مثل موارد دیگر ممکن نیست شما در شورای مرکزی و شورای سیاسی سازمان مواضعی درباره ایشان داشته باشید و در برابر جامعه موضعی دیگر؛و بالاخره آقای نبوی ، سند اظهارات آن موقع سازمانتان و اعضای آن درباره آقای هاشمی کجاست؛ لطفا محکم بکوبید روی میز.
درباره مطلب دیگر آقای بهزاد نبوی از جمله درخصوص عدم سلامت انتخابات های پس از ارتحال امام (ره)، نیز گفتنی های زیادی هست که شاید در فرصتی دیگر به آن بپردازم.


علی مهدوی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها