بر همین مبنا می توان از دیدگاه های خود دانش آموزان و با هدایت معلم قبل از شروع تعطیلات به تعیین تکلیف موردنظر با توجه به برنامه خانواده دانش آموز پرداخت. این امر سبب می شود هر دانش آموز با توجه به استعداد و علاقه خود و چگونگی گذراندن تعطیلات ، تکلیف مناسب خود را انتخاب کند و با توجه به همین قدرت انتخاب و شعف ناشی از آن ، با انگیزه کافی و توانایی لازم آن را انجام دهد.
متاسفانه بی توجهی به چنین ظرفیت هایی موجب می شود تا با صرف هزینه های فراوان از بیت المال و همچنین از جیب خانواده های دانش آموزان ، نه تنها پیشرفتی در امور تحصیلی فراگیران حاصل نخواهد شد ، بلکه ایام عید را که می تواند خاطره ای خوش و انرژی مضاعفی را برای شروع مجدد کلاس و مدرسه در دانش آموز ایجاد کند ، به دوره اضطراب و نگرانی آنان تبدیل کند و موجب بروز مشکلاتی بین دانش آموزان و والدین آنها شود که در صدد اجبار فرزند خویش به انجام تکالیفی هستند که هیچ عایدی ای ندارد.
نظر والدین در این میان متفاوت است. سوسن تهرانی ، مادری که فرزند دخترش سالهای دبیرستان را می گذراند ، اعتقاد دارد تکالیف نوروزی و بویژه شکل مکتوب آن برای دانش آموزان تنفرانگیز است.
وی می گوید: تکالیفی که خصوصا به صورت نوشتاری است ، هیچ تناسبی با ایام عید که در واقع زمانی برای استراحت و تفریح بچه ها است ندارد و موجب خستگی ، کسالت و حتی تنفر دانش آموزان می شود.
خانم تهرانی با تاکید بر این که تکالیف عید باید کوتاه و مختصر باشد و موجب استرس و اضطراب کودکان و نوجوانان نشود ، می افزاید: بهتر است این تکالیف توام با طنز و فکاهی و لطیفه و بیشتر به صورت مطالب خواندنی باشد و نیازی به نوشتن جواب و غیره نداشته باشد تا با ایجاد فضای شاد و نشاطانگیز در میهمانی ها و دید و بازدیدها و حتی سفرها ، مورد توجه قرار گیرد.وی با طرح این سوال که آیا طراحان چنین تکالیفی خود حاضرند در ایام تعطیلات و به بهانه فراموش نکردن کار و فعالیت خود در منزل و یا در مسافرت اقدام به انجام تکالیف شغلی و اداری خود کنند ، خواستار بازنگری در خصوص این موضوع شد.
علمای تعلیم و تربیت بر اهمیت ارزشیابی مستمر از روند یادگیری فراگیران در طول سال تحصیلی تاکید فراوان دارند. این تاکید با توجه به نتایج حاصله از ارزشیابی ، چون ایجاد و تقویت حس مسوولیت بیشتر فراگیران در قبال وظایف خود ، بررسی عملکرد دانش آموز و معلم و شناسایی نقاط ضعف آنها تلاش برای رفع نواقص و نقاط ضعف و بررسی میزان رشد سطح علمی فراگیران اهمیت خود را بیشتر نمایان می کند.در این میان یافتن شیوه های نوین ارزشیابی که در غیاب معلمان و اولیای مدرسه در خلال تعطیلات نوروز بتواند با تکیه بر خلاقیت ، پژوهش مداری ، ایجاد انگیزه ، تقویت حس رقابت مثبت و علم آموزی به رشد و تعالی متناسب با فطرت الهی انسان بینجامد ، شایان توجه و اهمیت است.