هنگام نطق پیش از دستور نورالدین پیرموذن ، نماینده اردبیل که در خصوص مسایل سیاسی خارجی و مباحث اقتصادی و سیاسی روز سخن به میان آورد و انتقادات تندی نسبت دولت داشت ، سخنان او با اعتراض برخی نمایندگان از جمله شکرالله عطارزاده ، نماینده بوشهر ، رسولینژاد نماینده دماوند و مرتضی تمدن نماینده شهرکرد مواجه شد.
کد خبر: ۹۹۷۹۳

تعدادی از نمایندگان نیز با فریاد زدن دو دو (مخالف) اعتراض خود را نسبت به نطق پیرموذن اعلام کردند.
به گزارش ایسنا ، مخالفت برخی از نمایندگان با سخنان پیرموذن ، باعث شد که وی چند بار نطق خود را قطع کند که حدادعادل در واکنش به این مساله خطاب به نمایندگان معترض گفت: ما وظیفه داریم آزادی سخنران را تامین کنیم ، همانطور که بنده وظیفه دارم آزادی را برای ایشان تامین کنم برای دیگران هم تامین میکنم. اجازه دهید دکتر پیرموذن حرفش را بزند دیگران هم میتوانند صحبت کنند.
وی افزود: اگر ایشان توهین کردهاند ، طبق آییننامه عمل میکنیم.
در ادامه نطق پیرموذن که به مذاکره مستقیم و بازگشت به دیپلماسی منطقی پرداخته بود ، نمایندگان حرفهای او را قطع کردند و حدادعادل بار دیگر به عطارزاده تذکر داد و گفت: یکی از فواید نطقهای قبل از دستور این است که دیدگاهها در مجلس مطرح شود و بالاخره ملت و نمایندگان بدانند که هر نماینده و هر جریانی چه فکری دارد. اجازه دهید مطرح شود دیگران هم بیایند و نظر مخالفت و مغایر خود را مطرح کنند.
در بخش تذکرات شفاهی نیز زمانی که احمد بزرگیان ، عضو فراکسیون اصولگرایان قصد داشت در خصوص نطق پیرموذن تذکر دهد ، حدادعادل میکروفن او را قطع کرد و گفت: بنا نداریم در خصوص نطق یک نماینده تذکر دهیم.
احمد بزرگیان که در جلسه علنی امروز پس از نطق پیرموذن مشاجره لفظیای با تابش نماینده اردکان داشت ، به خبرنگاران پارلمانی گفت: من نامهای به پیرموذن نوشتم و نسبت به نطق وی اعتراض کردم اما دبیر فراکسیون اقلیت بنده را دروغگو خطاب کرد.
وی ادامه داد: آقای پیرموذن در نطق خود دولت احمدینژاد را چاپلوس پرور خطاب کرد که من در نامهای به ایشان نوشتم « بنده شما را آدم منصفی میدانستم و انتظار نداشتم که اینگونه صحبت کنید و این «سهو لسان» خود را اصلاح کنید.»
نماینده سبزوار تصریح کرد: همچنین خطاب به پیرموذن نوشتم که در حدود یکسال و نیم همکاری مجلس هفتم با دولت خاتمی، نمایندگان این مجلس چنین نطق گستاخانهای نداشتند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: به اعتراف دوست و دشمن وزرای دولت نهم پرکارترین ، مردمیترین و سختکوشترین افراد بعد از انقلاب هستند و دولت احمدینژاد توانسته فرهنگ تعلیق برای مذاکره را به فرهنگ مذاکره برای تعلیق تبدیل کند.
بزرگیان افزود: هنگامی که من این مطالب را نوشتم به پیرموذن دادم، آقای تابش مرا دروغگو خطاب کرد و من هم اظهارات وی را نعمت دانستم.
نمایندهی تاکستان نیز که امروز ناطق قبل از دستور دوم بود قبل از شروع نطق خود با انتقاد از نطق نماینده اردبیل ، گفت: وقتی ملت بزرگوار ایران اسلامی در سراسر کشور در سفرهای چهاردهگانهی رییس جمهور ، با حضور جانانه خود از این دولت خدمتگزار حمایت میکنند و تاییدات عمیق مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت جانگذاز امام (ره) امت با این عنوان که در 100 ساله اخیر دولتی به محبوبیت و خدمتگذاری دولت آقای احمدینژاد وجود ندارد ، تکلیف حمایت از دولت خدمتگزار را برای ما روشن میکند.
وی افزود: بدیهی است که این حمایت هیچگاه باعث این نمیشود که ما انتقادات دلسوزانه ، صادقانه و برادرانه و ایفای وظیفه نمایندگی خود را نداشته باشیم.
همچنین مرتضی تمدن که از معترضین به نطق پیرموذن در صحن علنی بود در جمع خبرنگاران پارلمانی با بیان اینکه ما تا به حال در قبال برخی صحبتها که منافع ملی را تهدید میکرد ، خویشتنداری میکردیم ولی از این به بعد یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد ، گفت: ما اجازه نمیدهیم کسی ما را به ایجاد چالش ، بحران و چاپلوسپروری و سرکوب قومیتها متهم کند.
نماینده شهرکرد افزود: این اظهارات ، حرفهای رادیوهای بیگانه است تریبون مجلس نمیتواند باز باشد و هر کس هر چیزی را که خود تشخیص میدهد ، بیان کند.
وی با بیان اینکه پیرموذن اگر به عقلای جناح و جریان خودش مراجعه و مشورت میکرد، به او اجازه نمیدادند که اینگونه حرف بزند، تصریح کرد: چون فراکسیون اقلیت و رئیس آن و اغلب دوستان اصلاحطلب ما، افراد شاخص و فهمیدهای هستند.
تمدن خاطرنشان کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی هیچوقت دنبال ایجاد تنش نبودهاند و ما به دنبال بهدست آوردن حق خود بودهایم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: دنیا اذعان کرد که حرف ما حق است، آن وقت نماینده جامانده، تازه متوجه شده است که بحثی به نام انرژی هستهای نیز در این مملکت وجود دارد.
وی با تاکید بر این که این حرفها مبنا ندارند و بیاساس است و باید علمی و منطقی صحبت کرد، افزود: دوسوم کشور در رده حکومت، دست آذریزبانان است ولی به سرکوب قومیت آذریها محکوم میشود.
عضو فراکسیون اصولگرایان خاطرنشان کرد: اگر برای قومیتها در کشور فضایی وجود دارد برای همه یکسان است.
نماینده شهرکرد گفت: ما به عنوان مجلس در دفاع از حقوق مردم پیش قدم هستیم وهیچکس تیشه به ریشه خود نمیزند.
نماینده مردم اردبیل در خانه ملت، در نطق پیش از دستور امروز خود با اشاره به 29 خرداد روز شهادت شهید دکتر علی شریعتی و گرامیداشت یاد و خاطره وی، گفت: شهادت مهاجر الیالله دکتر شریعتی سند همیشه زندهی تاریخی است برای محکومیت جهل و خرافات و زور، زر و تزویر و رسواگر جاودانهی ناکثین و قاسطین و البته مارقین.
دکتر نورالدین پیرموذن، افزود: یاد و خاطرهی شهید شریعتی را گرامی و عقیده و آرمانش را با همراهی و همگامی تمامی انسانهای آزاده پاس میداریم و به روان پاکش درود میفرستیم.
نماینده مردم اردبیل، در ادامه خاطرنشان کرد: نقش بارز و تعیین کننده آذربایجان در تاریخ ایران غیرقابل انکار است، حکومت کشور واحد ایران، تشکیل اولین دولت ملی و اولین مجلس شورای ملی را شاه اسماعیل صفوی بنا نهاد.
به گفته وی، تاریخ جدید ایران از اردبیل آغاز شد و نقش اردبیل در تثبیت مذهب شیعه در کشور فراموش نشدنی است. تیمور و مغول در پیش شیخ صفیالدین اردبیلی زانو زدند. جانفشانیها و رشادتهای مردم قهرمان آذربایجان در انقلاب مشروطیت و حرکتهای استبدادافکن آنها به رهبری ستارخانها و نیز حرکت تاریخی مردم تبریز در 29 فروردین 56 به عنوان سنگ بنای 22 بهمن 57 از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: ایثارگریها، دلاوریها و خطشکنیهای فرزندان آذربایجان در قالب لشگر 31 عاشورا در ایام جنگ تحمیلی نمونهای از غیرت، حمیت و شجاعت مردم آذربایجان در دفاع از تمامیت ارضی ایران بود. امیرکبیر اصلاحطلب پرورش یافتهی آذربایجان، پروین اعتصامی، شهریار، علامه طباطبایی و علامه جعفری، آیتالله مروج، مهندس بازرگان، دادمان و باکری و ستارههای درخشان عرصه ادب، علم و دین و معرفت آذربایجان و ایرانند.
پیرموذن خاطرنشان کرد: چنین پیشینه درخشان آذربایجان و نقش تاثیرگذار آن در تاریخ تمدن ، تجدد و توسعه کشور عنایت شایستهای را از دولتها و ثروت ملی میطلبید و میطلبد.
وی ادامه داد: اما صد افسوس که قاطبه مردم اردبیل و آذربایجان نه تنها چنین توجه و عنایتی را احساس نکردهاند بلکه با بیمهری، تحقیر، توهین و تبعیض و محرومیت مواجه شدهاند. مردم آذربایجان و اردبیل سوالات مهم و مطالبات انبار شده و فروخوردهای در عرصهی سیاست، فرهنگ و اقتصاد دارند که هنوز پاسخی پیدا نکردهاند.
وی تصریح کرد: در این میان چاپ کاریکاتور در یک روزنامهی دولتی، زخم کهنه آنان را نو کرد و بهانهای شد بر فریاد مردم آذربایجان به مطالبات انباشته شده خود.
این نمایندهی مجلس، در ادامه با این شعر که «تپیدنهای دلها ، ناله شد آهسته آهسته * رساتر گر شود این نالهها، فریاد میگردد» گفت: شایسته بود رییس جمهور محترم به عنوان بالاترین مسوول اجرایی کشور در همان آغاز با عذرخواهی به موقع از مردم قهرمان آذربایجان، از تبعات آتی آن جلوگیری میکرد که نشد.
پیرموذن افزود: باز هم چون گذشته، با فرو کوفتن مطالبات به حق مردم ایام سپری شد. در مقایسه با استانهای همتراز، درآمد 4 استان آذرینشین، 36 درصد از متوسط سرانهی کشور پایینتر است و سرمایهگذاریهای لازم در آذربایجان انجام نگردیده است.
وی گرانی، تورم، رکود و بیکاری را برای مردم زجرآور دانست و گفت: چهرهی کریه فقر گسترهی وسیعی یافته و فساد و تبعیض و افسردگی از مظاهر تاریخ جامعهی ما شده است. متاسفانه وعدهها و شعارها و سیاست دولت نهم نیز برای کنترل این نابسامانیها عملا جز گرانی و تورم بیشتر و به هم ریختگی قیمتها و فرار سرمایهها ثمرهی دیگری نداشته است و ظاهرا از پول نفت بر سر سفرههای مردم هم خبری نیست.
نماینده مردم اردبیل، با بیان اینکه علیرغم گرانی روزمره قیمت نفت، حساب ذخیرهی ارزی خالی شده و بدهکار است با طرح اتهاماتی نسبت به دولت، ابراز عقیده کرد: دولت نهم در سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی با حذف بیسابقهی مدیران با تجربه از بدنهی اجرایی کشور و سپردن پستهای کلیدی بر مبنای پاداش انتخاباتی و غنیمت حزبی حزب نانوشته اقتدارگرا و زیر پا گذاشتن لیاقت، شایستگی و توانمندی، بستر و زمینهی رشد فرهنگ چاپلوسی، ریاکاری و فرصتطلبی را فراهم کرده که قطعا کشور هزینهی سنگینی را خواهد پرداخت و آرزوی رسیدن به اهداف چشمانداز بیست ساله فراهم نخواهد شد.
پیرموذن در ادامه به سیاست خارجی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه از مهر ماه سال 84 سیاست و روابط خارجی با کشورها دستخوش تحولات بسیار مهم، گسترده و عمیقی شد که در مدت کوتاهی پرونده ایران سر از شورای امنیت سازمان ملل درآورد اظهار عقیده کرد: از جمله این موارد توقف مذاکرات هستهای با اروپا، چالشی شدن روابط ایران و آژانس انرژی اتمی و صدور تندترین قطعنامه علیه ایران توسط شورای حکام و در نهایت اینکه برای اولین بار ایران رسما به نقض و عدم پایبندی تعهداتش در زمینهی هستهیی متهم شد؛ است.
وی با بیان این که مسالهی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل در صورت عقبنشینی نکردن از مواضعاش به عنوان یک تصمیم در قطعنامه درج و نهایتا پرونده به شورای امنیت ارجاع گردید که عجبا بعضیها رفتن پرونده به شورای امنیت را هم نوعی موفقیت تلقی کردند ، مدعی شد: پر واضح است که تغییر استراتژی حاکم بر سیاست خارجی، انتقال از راهیافت با چارچوب فکری اصلاحات یعنی تشنجزدایی، پل زدن بین کشورها و گفتوگوی تمدن به یک رهیافت مهاجم، تندرو، تشنجآفرین و برخورد بین کشورها بود.
پیرموذن اظهار عقیده کرد: تداوم این مساله منجر به منزوی شدن کشور و کشیدن دیوار دور آن خواهد بود. استفاده از ادبیات سیاسی تشنجزا و بحرانآفرین و طرح مسائل نا به هنگام و نسنجیدهی مسائلی چون هولوکاست که هیچ ارتباطی با منافع ملی ما ندارد چنان وضعیتی را در دنیا به کمک رسانههای غربی فراهم آورد که حمله به ایران موضوع بحث محافل سیاسی دنیا شد و از ایران اتمی به عنوان تهدید اصلی امنیت جهانی نام بردند.
به گفته مخبر فراکسیون اقلیت مجلس ، گفت: نزدیک به 11 هزار و 600 مقاله و قریب به 4 میلیون تفسیر و تحلیل رسانهای در خصوص حمله به ایران در 6 ماه گذشته چاپ و منتشر شده است.
پیرموذن خطاب به نمایندگان نیز، اظهار داشت: کشور روزهای حساس و سرنوشتساز خود را میگذراند و بیش از هر زمان دیگر نیاز به تصمیمگیری مبتنی بر عقل و خرد جمعی و دور از شعار و احساسات داریم.
وی لازمه عبور از این بحران سیاسی را مشارکت گسترده مردم و همهی جریانات سیاسی، اعتمادسازی و داشتن تفکر توسعهیافته و شکست بنبست سیاسی و نیز سوق دادن نگرش پیکره سیاسی کشور از گذشتهنگری و آیندهنگری دانست.
به گفته پیرموذن، گذشته و آینده تاریخ کشورهای موفق دنیا در گرو حل بحرانها و چالشها از راه گفتوگوست و هیچ سلاحی برندهتر از منطق گفتوگو در دنیای امروز وجود ندارد.
از طرح مذاکرهی مستقیم با آمریکا و برداشتن دیوار بیاعتمادی بین کشور که طرح آقای خاتمی و دکترین دوم خرداد بود هر چند دیر است، اما در نهایت بازگشت به دیپلماسی منطقی و برآورد صحیح و کارشناسی هزینه - فایده منافع ملی است.

هر که نیاموخت ز تاریخ پند
باز نسنجیده بیفتد به بند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها