جام جم آنلاین:شهرستان تاریخی هشترود از نظر تعدد و پراکندگی آثار و ابنیه تاریخی و مناظر بکر طبیعی بی گمان یکی ازمعدود شهرستانها0 شمالغرب کشورمحسوب می شود.
کد خبر: ۳۸۴۴۲
اما دراین میان قلعه ها0 باستانی و تاریخی این شهرستان همه ساله چشم نواز مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده و خاطره ا0 به یاد ماندنی را دراذهان بینندگان نقش می زند.
به گزارش ایرنا قلعه ها0 باستانی ضحاک (فاناسپا) ، آل قیه سی و باللوقیه سی با قرار گرفتن در کنار چشم اندازها0 طبیعی زیبا، این شهرستان را به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تاریخی و تمدنی کشور مطرح کرده اند.
قلعه ضحاک هشترود با وجود0 که روزگاران آبادانی خود راپشت سرگذاشته ، هم اکنون در این ایام پیر0 و دیرینه سالی در خلوت کوهستانی سرسبز عظمتی از مدن دیرپا0 ایران باستان را به نمایش گذاشته است.
این قلعه با وسعت تقریبی کیلومتر در کیلومتر0 شهر هشترود و در ارتفاعات کوه سرمه لو واقع است که به اذعان کارشناسان باستانشناسی قدمت آن به هزاره دوم پیش ازمیلاد می رسد.
یک محقق هشترود0 در مورد قدمت این قلعه می گوید نظریات متعدد0 در مورد قدمت این قلعه وجود دارد و محمدتقی مصطفو0 رییس باستانشناسی وقت ایران درسال هجر0 شمسی ضمن بازدید از ویرانه ها0 به جا مانده ، قلعه را بقایا0 یک دژ از اعتلا0 دوران قرون وسطی دانسته است.
اسماعیل سیفی افزود مصطفو0 به عنوان اولین شخص بقایا0 محوطه مسکونی ما قبل تاریخ قلعه ضحاک را نیز شناسایی وآنرا متعلق به دوران ماد دانسته است.
پاویون مخصوص با آجرها0 منحصر بفرد، تالار مکشوفه در این قلعه با گچ بر0 ها و تزئینات خاص و دیوارها0 مرتفع با دریچه ها0 ویژه تیرانداز0.
ین قلعه همگی حاکی از هنر معمار0 کهن ایران زمین است. بنابر اظهار کارشناسان میراث فرهنگی قلعه ضحاک تا دوره ایلخانی از عظمت و شکوه خاصی برخوردار بوده اما بعد ازاین دوره و بی توجهی به این قلعه موجب شده تا ویرانی بر شکوه آن پیشی بگیرد.
برغم تخریب گسترده این قلعه در طول سالیان دراز هنوزهم این قلعه بعنوان یکی از جاذبه ها0 گردشگر0 در شمالغرب کشور بویژه برا0 گردشگران و محققان خارجی مطرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها