آخرین نظرسنجی از شانس ائتلاف های انتخاباتی

در پی شفاف شدن رقابت های انتخاباتی و اعلام کامل اسامی نامزدهای ائتلاف های گوناگون ، مشخص شد که تمامی احزاب و گروههای سیاسی برای حوزه های انتخاباتی سراسر کشور
کد خبر: ۳۶۷۲۶
نامزد معرفی کرده اند و رقابتی فشرده و تنگاتنگ بین نامزدهای احزاب از هر دو جناح و سایر گروه ها وجود دارد.
براساس نظرسنجی های به عمل آمده در تهران و اغلب شهرستانها نامزدهای ائتلاف آبادگران ایران در صدر انتخاب مردم قرار دارند و نامزدهای ائتلاف برای ایران ، ائتلاف خدمتگزاران ، جبهه وفاق و چکاد آزاداندیشان در رده های بعدی قرار می گیرند. همین گزارش حاکی است علت رویکرد مردم به نامزدهای ائتلاف آبادگران ایران وجود چهره های جدید، متخصص و به دور از گرایش های تند سیاسی عنوان شده است . مردم بر این عقیده اند که ائتلاف آبادگران ایران در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، عملکرد مناسبی از خود بر جای گذاشته و در شهرهایی که نامزدهای این ائتلاف به شوراهاراه پیدا کردند، عمران و آبادانی شهرهابه دور از نزاع هاو جنجال های سیاسی ادامه دارد و مردم ثمره انتخاب خود را، هم اینک مشاهده می کنند. در فهرست ائتلاف آبادگران ایران برای حوزه انتخابی تهران 18نفر با مدرک دکتری در رشته های گوناگون تخصصی ، 6نفر نامزد زن و 4روحانی وجود دارند و اغلب آنها چهره های جوان و علاقه مند به پیشرفت و آبادانی ایران و رفع مشکلات گریبانگیر مردم هستند.

88 درصد راهپیمایان 22بهمن
در انتخابات اول اسفند شرکت می کنند

براساس یک نظرسنجی دیگر که در مراسم راهپیمایی 22بهمن در شهر تهران انجام شده ، 88درصد از پاسخگویان در انتخابات شرکت می کنند. به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس نتایج این نظرسنجی ، تنها 12درصد از راهپیمایان گفته اند در انتخابات شرکت نمی کنند. بنابراین گزارش ، 17درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به آبادگران ایران اسلامی ، 13درصد به مجمع روحانیون مبارز، 7درصد به خانه کارگر، 6درصد به حزب همبستگی 6درصد به کارگزاران سازندگی ، 5درصد به جمعیت ایثارگران ، 5درصد به ائتلاف خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی ، 4درصد به حزب اعتدال و توسعه و مجموعا 5/14 درصد به چکاد آزاد اندیشان ، انجمن اسلامی پزشکان ، جامعه اسلامی مهندسین و جبهه وفاق ایران اسلامی رای می دهند . 10درصد نیز به این سوال پاسخ نداده اند، 7درصد هم گفته اند نمی دانم و 6درصد گفته اند به هیچکدام .

احزاب دوم خردادی نامزدهای خود را معرفی کردند

مهلت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی فردا به پایان می رسد. این درحالی است که در 207حوزه انتخابیه رقابت نامزدهای طیفهای 3گانه آبادگران ، مستقل ها و دوم خردادی به اوج خود رسیده است . به گزارش خبرنگار ما، ائتلاف برای ایران که متشکل از گروههای دوم خردادی ، مجمع روحانیون مبارز، مجمع نیروهای خط امام ، مجمع اسلامی بانوان ، حزب کارگزاران سازندگی ، حزب همبستگی ایران ، حزب اسلامی کار، انجمن اسلامی مهندسان ایران و خانه کارگر است در بیش از 100حوزه انتخابیه ، 191کاندیدا معرفی کرده است . افزون بر آن ، گروههای دوم خردادی دیگر نیز در اکثر حوزه های انتخابیه به طور مستقل نامزد معرفی کرده و یا به صورت غیرمحسوس از نامزدهای مستقل حمایت می کنند. ائتلاف آبادگران ایران اسلامی نیز که متشکل از احزاب و گروههای اصولگرا و مستقل و چهره های متخصص است ، بیش از 90درصد حوزه های انتخاباتی را پوشش داده است . در کنار این ائتلاف ها باید به ائتلاف های گروههای صنفی اشاره کرد که چهره های شاخص آن را کاندیداهای مستقل تشکیل می دهند.

ادعای غیررقابتی بودن حوزه های انتخاباتی نادرست است

حضور پررنگ و فشرده طیفهای 3گانه و احزاب و گروههای سیاسی در میدان رقابت های انتخاباتی ، ادعای غیررقابتی بودن انتخابات از سوی اقلیت افراطی جناح دوم خرداد را نقض می کند؛ چرا که ائتلاف برای ایران که متشکل از 8گروه دوم خردادی است برای بیش از 190کرسی مجلس کاندیدا معرفی کرده است . کاندیداهای مورد شناسایی مجمع روحانیون مبارز نیز که در روزهای اول تبلیغات انتخاباتی 190نفر بودند اکنون از مرز 200نفر گذشته است و این تشکل همچنان سعی می کند که افراد بیشتری را بخصوص از کاندیداهای مستقل به سمت خود جذب کند. روزنامه ارگان حزب مشارکت مدعی شده است ، 155کرسی مجلس غیرقابل رقابت است ، در حالی که خبرهای رسیده از برخی شهرستان ها حاکی است که حزب مشارکت نیز به حمایت غیرمحسوسی از نامزدهای موردنظر خود پرداخته و حتی برای هزینه های تبلیغاتی آنان وجوهی را ارسال کرده است .

کروبی :کسی حق ندارد بگوید من درانتخابات وارد نمی شوم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : دعواها و تنشها مردم را از حضور در انتخابات زده می کند؛ اما باید در انتخابات شرکت کرد. کسی حق ندارد بگوید من وارد نمی شوم . مهدی کروبی در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی افزود: کاری ندارم که نتیجه انتخابات چه می شود؛ چه گروههایی رای می آورند و کدام نه ؛ هر کدام که رای بیاورند استقبال ، بعد هم تایید می کنیم و توفیقشان را از خدا می خواهیم . کروبی درباره بحث نظارت گفت : در خلال تصویب قانون اساسی این سوال پیش آمد که باید نظارت را به چه نهادی سپرد؛ بعد از بررسی های فراوان بالاخره رای به این دادند که این وظیفه را به شورای نگهبان بسپرند. به این وسیله خواستیم دیگر نگذاریم مانند زمان مشروطه مجلس مهره چینی شده باشد. وظیفه شورای نگهبان هم همین بود. کروبی در ادامه به چگونگی نظارت در انتخابات دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی پرداخت و با اشاره به ضرورت حضور گسترده احزاب و مردم در انتخابات گفت : هیچ وقت ما در مجمع بنا نداشته ایم که انتخابات را تحریم کنیم و رای ندهیم ؛ چون نظام مال همه است . چه رای بیاوریم و چه نیاوریم ایستاده ایم و فعالیت می کنیم و حضور جدی داریم . در انتخابات بعدی هم حضور پیدا می کنیم ، ضمن این که انتقاد داریم و اعتراض می کنیم . با صندوق قهر نمی کنیم ، چون معیار رای مردم است . دبیر مجمع روحانیون مبارز، درخصوص تعداد نامزدهایی که از سوی ائتلاف برای ایران حمایت می شوند، اظهار کرد: اکنون 205نفر را تایید کردند؛ یک دسته اصلاح طلبان دوم خردادی و یک دسته مستقل ها هستند که در گروه ائتلاف برای ایران حضور دارند. وی وضع مجلس هفتم را قابل پیش بینی ندانست و تاکید کرد: حتما از همه گروهها رای می آورند. وی اتخاذ سیاست دوگانه از سوی برخی گروهها را رد کرد و گفت : هر گروهی رسما باید شرکت یا عدم شرکت خود را اعلام کند. رئیس مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: شرکت نکردن و سکوت کردن حق افراد است ؛ اما تبلیغ این که شرکت نکنید، درست نیست . وی در خصوص حضورش در انتخابات ، تاکید کرد: نظر آقای خاتمی با من درباره ادامه حضور یکی است . آقای محتشمی پور هم که انصراف دادند اعتقاد دارند عده ای باید بمانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها