زمانی که آقای سوکرو بوزتوپ دیر وقت شب 12 ژوئن 1994 به دنبال پارس یک سگ ، سراسیمه از خانه بیرون دوید و به دنبال این حیوان به برتنت وود کوندومینیم
کد خبر: ۳۳۱۸۲
- جایی که همسرسابق اوجی سیمپسون بازیکن مشهور فوتبال امریکا زندگی می کرد - رفت ،هرگز نمی توانست آنچه را که دیده بود باور کند.
سوکرو بسرعت به خانه برگشت و ماجرا را برای همسرش بازگو کرد.
همسرش هم بسرعت با تلفن 911 تماس گرفت ، اما نه تنها این مرد و همسرش که حتی زبده ترین کارآگاهان پلیس هم نمی توانستند باور کنند این قتل ساده و در عین حال وحشیانه که به جنایت قرن امریکا معروف شد،یک سری وقایع پیچیده ای را سبب شود که حتی باعث گردد یک روش جدید در جرم شناسی به کار رود که زیر بنای تحقیقات پلیسی را دگرگون می کند.
نیکول براون سیمپسون ، همسر سابق فوتبالیست مشهور او جی سیمپسون ، شب 12 ژوئن 1994 توسط یک قاتل سلاخی شده بود، مردی هم که همراه او بود - رونالد گلد من ، 25ساله - غرقه در خون کنار او افتاده بود.
این جوان بدبخت ، مستخدم رستورانی بود که نیکول عینکش را در آنجا جا گذاشته بود. آنها هر دو مرده یافت شدند و این جوان سعی کرده بود عینک را برای او بیاورد.
اگر چه نیکول مدت زیادی با او.جی.سیمپسون ، فوتبالیست مشهور امریکایی زندگی مشترک نداشتند، اما پلیس به نخستین کسی که سر زد او بود.

DNA5

دربازرسی خانه او، کارآگاهان روی در خودروی فورد او لکه های خون را مشاهده کردند. ردی از خون به خانه نیز راه یافته بود، اما به نظر می رسید سیمپسون خانه را ترک کرده است کارآگاهان بعد فهمیدند او از طریق هوایی به شیکاگو رفته است و بنابراین ، از او خواستند برای پاسخ به سوالات به لس آنجلس برگردد و او بازگشت و موافقت کرد به سوالات پاسخ بدهد.
بازجویان هنگام بازجویی از او متوجه بریدگی در انگشت دست چپ او شدند که می توانست ثابت کند او با کسی درگیر شده است.
زمانی که این مساله مطرح شد ، او چند داستان مشکوک درباره این که چطور دستش بریده ، گفت ، اما بعد صحنه جنایت نشان داد دست چپ قاتل هم بریده است ، کار تا حدودی راحت تر شد.
چند قطره خون در صحنه جنایت وجود داشت که با گروه خونی هیچیک از مقتولان مطابقت نداشت و بنابراین احتمال داده شد این خون خون قاتل باشد پس خون سیمپسون برای تست گرفته شد.
مقایسه بین دی.ان.ای سیمپسون و دی.ان.ای خون موجود در صحنه نشان داد که مشابهت زیادی بین آنها وجود داشت.
آزمایش های دقیق تر نشان می داد ، قطرات خون به دست آمده از صحنه جنایت 3 عامل مشترک با خون سیمپسون دارند ، که فقط خون یک نفر در 75 میلیون نفر می تواند چنین مشابهتی را نشان دهد.
علاوه بر نمونه خون به دست آمده ، کنار صحنه قتل ، آثاری از کف کفشی گرانقیمت یافت شده بود که سایز آن وآثار ته کفش، مشابه همان کفشی بود که او جی سیمپسون پوشیده بود.
یک دستکش سیاه رنگ چرمی هم اطراف صحنه قتل یافت شده بود که روی آن ،آثاری از شلوار جین گلد من ( همان جوانک مستخدم) وجود داشت.
لنگه دیگر دستکش ، که با خون دست سیمپسون خونی شده بود، در میان اثاثیه او یافت شد. لکه هایی از خون سیمپسون داخل ماشین و خانه او وجود داشت که دی.ان.ای خون گلدمن هم در آنها یافت شده بود.

DNA4

پزشکان پزشکی قانونی ، در دپارتمان قضایی کالیفرنیا، همراه با یک آزمایشگاه خصوصی ، تصمیم گرفتند برای اثبات جرم سیمپسون تست دی.ان.ای پیشرفته ای انجام دهند.
آنها این تست را انجام دادند.در همین زمان ،سیمپسون که احتمال می داد برای قتل دستگیر خواهد شد، با دوستش ال کاولینگ فرار کرد و با نوشتن این یادداشت که ممکن است خودش را بکشد، اقدام به تهدید پلیس و سیستم قضایی کرد.
او با خودش یک پاسپورت ، ریش مصنوعی و هزاران دلار همراه داشت.سیستم قضایی ، یک جایزه سنگین برای اطلاعاتی در باره او و این قتل تعیین کرد.
علاوه بر این یک گروه از حقوقدانان مشهور ، وکالت مقتولان را بر عهده گرفتند. باری شک و پیتر نوفلد از متخصصان دی.ان.ای نیویورکی نیز که به خاطر کارشان در طرحهای اثبات بی گناهی برخی متهمان شهرت بسیاری داشتند دعوت شدند.
گروه حقوقدانان قصد داشت به نحوی پیش از محاکمه صحت تست دی.ان.ای را برای هیات ژوری و سیستم قضایی توضیح بدهد ، تا آنها این تست را از هر نظر بررسی کنند.
آنها می دانستند اگر چه عدم نپذیرفتن این تست می تواند مصیبت بزرگی باشد و به عنوان یک روال قانونی در تمام دادگاه های دیگر هم غیر قابل استفاده خواهد بود، اما از این مساله هم آگاه بودند که طول کشیدن بیش از اندازه مراحل محاکمه می تواند دشمنی هیات ژوری را به دنبال داشته باشد، در حالی که آنها به نظر مثبت هیات منصفه احتیاج داشتند.
بنابراین ، آنها همه چیز را به زمان محاکمه موکول کردند. باری اسچک از اعضای گروه وکلای مقتولان به دیگر اعضا اطمینان داد که آنها می توانند یک دفاع حقوقی در دادگاه راه بیندازند که همه آنچه را که می خواستند، در اختیار آنها می گذاشت و به این طریق می توانستند هیات منصفه را برای صحت این نوع تست قانع کنند.
این یک تلاش حقوقی بود که مطبوعات امریکا و جهان ، آن را جنگ دی.ان.ای نامگذاری کردند.
برای اطمینان از صحت این روش ، 3 آزمایشگاه جرم شناسی مختلف ، این نوع تست را تجزیه و تحلیل کردند.
تحقیقات همه نشان داد که دی.ان.ای قطرات خون موجود در صحنه با قطرات خون سیمپسون یکسان بوده است ، که احتمال اشتباه در آن ،یک در 170 میلیون و در تستی دیگر یک در 240 میلیون بود.

DNA6

دکتر هنری لی ، پزشک قانونی شهادت داد که به نظر آنها این روش اشتباه است ، چرا که خون به دست آمده از صحنه قتل به دلیل نوع بسته بندی و شیوه حمل آن می توانست امکان اشتباه را تا حد زیادی افزایش دهد.
علاوه بر این توضیحات صرفا علمی و پیچیده به کار رفته در تجزیه و تحلیل دی.ان.ای برای هیات منصفه ناآشنا بود و باعث شد آنها از کاربرد این روش برای نخستین بار خودداری کنند و سیمپسون براحتی آزاد شد.
آزادی سیمپسون و عدم پذیرش صحت این نوع تست ، باعث شد ضربه شدیدی به اعتبار این تست بخورد، اما کاربرد این نوع تست در سالهای بعد در انگلیس باعث شد این تست به عنوان تست قابل قبول در آید،به گونه ای که امروز ه شک در صحت آزمایش های دی.ان.ای خنده آور است.

دی.ان.ای چیست؛
دی.ان.ای ، یا دی اکسی ری بونوکلوئیک اسید بلوکهای ساختمانی بنیادی ای هستند که طرح کلی ژنتیکی هر انسانی را شکل می دهند، این طرحها، یا نقشه های زیستی بوسیله ژنها از والدین به ارث برده می شود.
آنها جزیی از ذات هر سلول بدن انسان هستند و به این دلیل در طول زمان زندگی و یا در قسمتها و بافتهای بدن او تغییر نمی کنند.
برای مثال ، دی.ان.ای خون انسان ، همان دی.ان.ای است که در آب دهان او یافت می شود، یا همان دی.ان.ای است که در بافتهای پوست ،عرق، استخوان، ریشه و تارهای مو،چرک گوش، مخاط بینی، ادرار، اسپرم و در سلولهای روده و مهبل اویافت می شود.
قسمتی از دی.ان.ای ویژگی های جسمانی ما را مشخص می کند، مانند رنگ چشم یا مو، وزن و شکل استخوان ، اما دی.ان.ای که از صحنه جرم جمع آوری می شود، با هدف گردآوری شواهد علیه مجرم جمع آوری می شود ، نه برای آن که ویژگی فیزیکی او تشخیص داده شود.

اعتبار شواهد دی.ان.ای
دی.ان.ای ، ابزاری قوی در تحقیقات قضایی است ، بغیر از دو قلوهای همسان ، هیچ دو انسانی را نمی توان یافت که دی.ان.ای مشابه داشته باشند.
به عبارت دیگر، ترتیب و نظم بلوکهای ساختمانی دی.ان.ای در مکانهای خاصی از سلول مختلف است که باعث می شود دی.ان.ای دو انسان با هم متفاوت باشد.
مدارک دی.ان.ای که از صحنه جنایت جمع آوری می شوند، می توانند متهم را به جرم ربط دهند یا او را از اتهام رها سازند، دی.ان.ای ، همان اثری را دارد که اثر انگشت دارد.
همچنین باعث می شود محققان، مقتول را از طریق دی.ان.ای اقوام نسبی او تشخیص دهند و این بخصوص در مواردی که بدن مقتول یافت نمی شود، اهمیت دارد.
برای مثال ، اگر تکنیسین ها یک نمونه بیولوژیکی از قربانی داشته باشند - مانند یک لکه خون که در صحنه جنایت به جای مانده باشد - دی.ان.ای که از این صحنه به دست می آید، می تواند با دی.ان.ای اقوام نسبی قربانیان احتمالی مقایسه شود، تا به این طریق مشخص شود لکه خون به کدام قربانی تعلق دارد؛
هنگامی که شکل کلی یک دی.ان.ای که در صحنه جنایت پیدا می شود، با شکل کلی دی.ان.ای که از صحنه دیگری یافت شده ، مقایسه شود، می توان دریافت جنایت ها توسط یک جنایتکار صورت گرفته ،یا جنایتکاران متفاوتی این جرایم را مرتکب شده اند.
با این تست بخصوص در ارتباط با جرایمی که در مکانهای مختلف صورت گرفته است ، دی.ان.ای به دست آمده از صحنه قتل ، شامل دی.ان.ای آب دهان ، بافتهای پوست ، خون و اسپرم نشان می دهد که پلیس باید به دنبال یک قاتل یا تجاوزگرسریالی بگردد، یا این قتل یا تجاوز موردی بوده است.
دی.ان.ای در اکثر موارد به این دلیل از بدن قربانی و صحنه جنایت جمع می شود که با دی.ان.ای متهمی که وجود دارد مورد مقایسه قرارگیرد، اما اگر هیچ متهمی وجود نداشته باشد، دی.ان.ای به اداره مرکزی پلیس برده می شود و در آنجا با نمونه های موجود در سیستم بانک دی.ان.ای مقایسه می شود.
به این ترتیب این امکان فراهم می شود که فردی که دی.ان.ای مشابه دارد در همان شهر، استان و یا حتی در سراسر کشور مورد شناسایی قرار گیرد و به این ترتیب ، خصوصا قاتلان سریالی براحتی شناسایی شوند در حقیقت ، این آثار مانند آثار انگشت هستند،که هنگام گرفتن سوء پیشینه به کار می آیند.
اگر چه فناوری دی.ان.ای می تواند در موارد جنایی برای یافتن متهمان در صحنه قتل به کار رود. علاوه بر آن، می تواند برای حل مواردی که هیچ نوع متهمی در ابتدا وجود ندارد، به کار رود.
این فناوری می تواند برای صحت اعتبار اتهامات متهمان قبلی و یا اثبات بی گناهی آنان ، یا حل پرونده های لاینحل جنایی به کار رود.
با به کار بردن فناوری جدید آنالیز دی.ان.ای ، شواهد موجود در پرونده های قدیمی دچار شک و تردیدی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها