حتما این توصیه بهداشتی را بارها و بارها شنیده اید که می گویند: پیش از خوردن غذا ، دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
کد خبر: ۳۲۹۵۵
شاید خیلی وقت ها هم این کار را انجام داده اید، اما آیا یک بار به این فکر کرده اید که همین صابونی که هر روز چندین بار به سراغش می روید، از کجا و چگونه به وجود آمد؛
تاریخ آغاز صابون سازی و استفاده از آن برای ما معلوم نیست . معلوم نیست چه کسی و یا کدام قوم یا کشوری ، اولین بار صابون را تهیه و یا از آن استفاده کرده است . از زمانهای بسیار دور، بشر دریافته بود که خاکستر گیاهان (یا چوب) و آب خاصیت پاک کنندگی دارد. البته با استفاده از این ماده ، دستهای آنها تحریک می شده که با مالیدن چربی یا روغن آن را تسکین می دادند.
آنچه روشن و بدیهی است ، این است که ایرانیان پیش از یونانیان و رومیان، به خواص صابون و استفاده از آن در نظافت و استحمام پی برده بودند.
کلمه صابون از نام شهر ساوونا گرفته شده که به همراه مارسی ، جنووا و ونیز مراکز تجارت صابون بودند. لفظ صابون ظاهرا از طریق زبان لاتینی وارد زبان عربی شده است و در کتابهای جغرافیایی و طبی قدیم عربی از آن نام برده شده و بعضی اختراع آن را به هرمس نسبت داده اند.
در قرن اول بعد از میلاد ، پلینی مهین صابونی را توصیف کرده که از چربی حیوانی و خاکستر چوب ساخته می شد و اقوام ژرمنی آن را برای براق کردن موی خود به کار می بردند. در جستجوهای پومپئی یک کارخانه صابون و صابون های معطر کشف شده است.
در اروپای قرون وسطایی ، شهر مارسی در فرانسه به صورت مرکز صابون سازی درآمده بود. برای تهیه صابون ابتدا از دانه های روغنی نظیر زیتون و خاکستر گیاهان استفاده می کردند و بعد روغنهای حیوانی مورد استفاده قرار گرفت. آهک نیز کاربرد پیدا کرد و کیفیت صابون به این ترتیب ، بهتر شد.
لوبلان شیمیدان فرانسوی راهی برای استخراج سود سوزآور به قیمت ارزان اختراع کرد و این در پیشرفت صنعت صابون سازی تاثیر بسزایی داشت.تحقیقات فردی به نام شورول در باب چربی ها این صنعت را براساس علمی استوار کرد.

مواد اولیه تهیه صابون

برای تهیه صابون به شکل امروزی از 3دسته مواد چرب ، قلیایی و مواد افزودنی استفاده می شود. پیه گاو و گوسفند، روغن های نارگیل ، روغن نخل ، روغن زیتون و روغن پنبه دانه در دسته مواد چرب قرار دارند.
نکته قابل توجه این است که تقریبا نصف چربی مصرفی در صابون سازی را پیه گاو و گوسفند تشکیل می دهد و صابون حاصل از آنها، جزو صابون های مرغوب است.
البته باید گوشزد کنیم که در کشورهای غیراسلامی ، از چربی خوک هم استفاده می شود و حدود 21درصد صابون های دنیا را شامل می شود. روغن نارگیل هم حدود 15درصد چربی مصرفی صابون سازی را تشکیل می دهد. اهمیت آن در این است که صابون حاصل از آن در آب بخوبی حل می شود و حتی در آب دریا هم خوب کف می کند؛ اما تنها عیب آن این است که پوست دست را کمی زبر می کند که این مشکل با افزودن کمی پیه قابل رفع است.
اما مهمترین ماده قلیایی که در تهیه صابون ها به کار می رود سود سوزآور (ئیدروکسید سدیم) است ، که برای صابون های مرغوب ، در الکترولیز محلول کلرید سدیم به دست می آید. برای تهیه صابون های مایع نیز از هیدروکسید پتاسیم استفاده می شود.
مواد افزودنی هم اغلب برای پر کردن و ارزان تر تمام شدن صابون ، افزایش خاصیت پاک کنندگی آن و کاربردهای ویژه صابون استفاده می شود و البته موادی که برای دادن رنگ و بوی مطبوع به صابون مورد استفاده قرار می گیرند، در این دسته قرار دارند.

خواص صابون

صابون به علت ساختار ملکولی ویژه و مواد افزودنی که همراه دارد، دارای خواص متفاوت و مهمی است. از صابون های طبی که برای معالجه امراض عفونی و قارچهای پوستی مورداستفاده قرار می گیرند و یا اثرات کف کنندگی ، اثر مرطوب کنندگی ، اثر ضدباکتری و اثر ضدعفونی کنندگی و غیره. بررسی ها نشان داده است که صابون از موارد بسیار موثر در کشتن یا ضعیف کردن میکرب ها و ویروس هاست که آنها را از سطح پوست کنده و در آب پخش و از سطح پوست دور می کند.
ضمن این که اثر محرک و نامطلوبی بر پوست سالم ندارد.

مراحل تهیه صابون

چگونگی ساخت صابون در 8 مرحله خلاصه می شود: در مرحله او ، چربی ها را ذوب و آن را به مخزن منتقل می کنند و به نسبت حدود 12 درصد ، هیدروکسیدسدیم به آن اضافه می کنند. بعد این مخلوط را به دیگ صابون پزی منتقل می کنند و حدود 3 تا 4 ساعت آن را حرارت می دهند.
در سومین مرحله ، به منظور سهولت جداشدن صابون و تکمیل عمل صابونی شدن به آن نمک اضافه می کنند. حالا دیگر نوبت جمع کردن پسابهای صابونی است. در حال حاضر ، مخلوطی داریم که می توانیم مواد افزودنی را به آن اضافه کنیم ، آن را سرد و منجمد کنیم و قالب گیری نماییم.
قالب گیری با پرسهای دوجداره ای که در آن آب سرد جریان دارد، انجام می شود. در مرحله بعد، قالبها را خشک می کنند، قطعه بندی و مهرزنی انجام می دهند.
در مرحله آخر هم پسابها را تبخیر می کنند و مجددا از نمک بازیابی شده استفاده می کنند.صابون آماده است.

صابون های نواری و پودر صابون

صابون های نواری را با پهن کردن مواد مذاب روی غلتکی که با آب خنک می شود، می سازند.
این عمل ، نوارهای صابون را به وجود می آورد که با استفاده از یک نورد، نازک تر شده ، به تکه های کوچکتر بریده می شوند. پودر صابون از راه افزودن ماده ای به نام سیلیکات و فسفات به صابون ساخته می شود.
ترکیب به دست آمده را داخل قسمت بالای یک برجک مخصوص می پاشند و اسپری می کنند.قطرات صابون ، در حال پایین آمدن به پودر تبدیل می شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها