ارزیابی متفاوت نمایندگان از گزارش تحقیق وتفحص درباره صداوسیما

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از درآمدها و هزینه های صدا و سیما ، روز گذشته در جلسه علنی مجلس قرائت شد.خبرنگار ما در خصوص نتایج این گزارش و جوانب مختلف آن نظر چند نماینده مجلس را جویا شد که در پی می آید.
کد خبر: ۲۳۶۴۸
حاجی بابایی :

بزرگنمایی در طرح تحقیق از صداوسیما کاملا مشهود بود

حمیدرضا حاجی بابایی ، نماینده مردم همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر ارزیابی طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما با توجه به قرائت متن گزارش اظهار کرد: طرح تحقیق و تفحص در واقع یکی از ابزارهای نظارتی و بسیار کارساز مجلس به شمار می آید وی افزود: این طرح نیاز اولیه کشور است و مجلس باید بتواند بر تمام عملکرد ارگان ها نظارت داشته باشد. وی از 3طرح تحقیق و تفحص در مجلس در خصوص وضعیت حقوق کارمندان و معلمان ، شرکت مخابرات و سازمان صداوسیما یاد کرد و گفت : مجلس به طرح اول (معلمان و کارمندان ) رای نداد و در واقع به نوعی با این موضوع ، سیاسی برخورد کرد. به گفته وی ، در مورد مخابرات نیز با این که این طرح با قاطعیت تمام از سوی مجلس تصویب شد، اما با گذشت 5/2 سال با توجه به گردش مالی بالغ بر صدها میلیارد تومان هنوز از آن خبری نیست . حاجی بابایی تاکید کرد: درباره تحقیق و تفحص از صدا و سیما نیز چند شائبه وجود دارد؛ به عنوان مثال از مجلس ششم تاکنون تقریبا هر هفته به هر نحوی بحث تحقیق از صدا و سیما مطرح شده و در دیدگاه مردم نوعی تقابل میان مجلس و صدا و سیما ایجاد کرده است که شائبه سیاسی بودن را تقویت می کند. وی با اشاره به این موضوع که اعضای کمیسیون فرهنگی با وجود بررسی طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی به آن اعتراض دارند، گفت : جای سوال دارد که برخی از اعضای هیات تحقیق استعفاء کرده اند و باز جای سوال دارد که چرا مخبر (دکتر شعردوست) و نایب رئیس کمیسیون هیچکدام طرح تفحص را قرائت نکردند؛ نماینده مردم همدان با اشاره به این که کل اعتبار سالانه صداوسیما چیزی حدود 200تا 250میلیارد تومان است ، اظهار کرد: با گزارش ارائه شده این گونه القا می شد که گویا صدها میلیارد تومان پول جابه جا شده است . وی بزرگنمایی در این طرح را کاملا شفاف توصیف کرد و افزود: الفاظ به کار رفته در گزارش حاوی ادبیات محاکمه بود؛ در حالی که شان مجلس محاکمه نیست ، بلکه گزارش است.

حسنوند: کیفرخواست نباید یکطرفه تنظیم شود

فریدون حسنوند ، نماینده مردم اندیمشک نیز در این زمینه اظهار کرد: تمام دستگاه ها باید از نظارت مجلس بر عملکردشان استقبال کنند. وی افزود: این گزارش که باید طبق قوانین و موضوعات درخواستی تنظیم می شد، در موعد مقرر آماده نشد و خارج از موعد تعیین شده در مجلس قرائت شد. وی گفت : در واقع به صورت یکطرفه کیفرخواستی تنظیم شده است و بدون این که جوابهای مستدل صداوسیما را داشته باشیم ، گزارشی تهیه و قرائت شده است . به گفته وی ، با این برخورد اگر صداوسیما مطلبی دراین باره بگوید، زمینه کم اعتباری مجلس فراهم می شود. وی تاکید کرد: در واقع باید جلسات بیشتری با مسوولان صداوسیما برپا می شد تا آنها می توانستند از حق قانونی خود برای اظهارنظر استفاده کنند. به گفته وی ، بنابه توافقات جلسه کمیسیون ، برخی از محورهای مندرج در گزارش باید حذف می شدند؛ نظیر اسامی برخی افراد و موارد بدهیها که به این وعده عمل نشده است .

کوزه گر: با برخورد جناحی ، دسترسی به واقعیت مشکل می شود

همچنین محمدعلی کوزه گر ، نماینده مردم شهریار در این خصوص گفت : مجلس باید بتواند از ابزار تحقیق و تفحص که در اختیار دارد، استفاده کند ؛ هرچند این ابزار تاکنون چندان کارآمد نبوده است . وی افزود: متاسفانه گروههای موجود در کشور و عملکردهایشان تحت تاثیر موضعگیری های سیاسی و جناحی قرار دارد که باید این ایراد برطرف شود. وی افزود: صداوسیما مجرم نیست . ما فقط می گوییم این تخلفات صورت گرفته است ؛ اما تایید نهایی آن با قوه قضاییه است . وی تاکید کرد: ما امیدواریم با این موضوع ، جناحی برخورد نشود؛ زیرا با برخوردهای جناحی ، دسترسی به واقعیت ها مشکل تر می شود. به گفته وی ، مجلس در این خصوص کار خود را انجام داده و هیات تحقیق نیز گزارش خود را ارائه کرده است و از این پس باید سایر دستگاه ها به بررسی دقیق تر بپردازند و متخلفان را مجازات کنند.

علیخانی : نظام مدیریت مالی صداوسیما شفاف است

رئیس پیشین شورای نظارت بر صداوسیما نیز گفت : نحوه تعامل صداوسیما با نهادهای نظارتی مطلوب و مناسب است . قدرت الله علیخانی ، نماینده مردم بویین زهرا افزود: نظام مدیریتی مالی صداوسیما شفاف است و به واسطه وجود روشهای نظارتی دقیق و کارآمد، نمی توان خدشه ای بر این سازمان وارد کرد. وی تاکید کرد: عملکرد صداوسیما در همه زمینه های مربوط به این سازمان نمی تواند عاری از اشکال یا ضعف باشد، اما نقد اصولی و بدون غرض ورزی ، عامل پویایی و تکامل یک مجموعه است .

سلیم بهرامی : این گزارش مخدوش و غیرقابل استفاده است

عیسی سلیم بهرامی ، نماینده مردم ساری نیز گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان صداوسیما را مخدوش و غیرقابل استناد دانست . به گزارش واحد مرکزی خبر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از صداوسیماست ، با تاکید بر این که تفکر غالب در این هیات مانع از انجام وظایف اینجانب در تحقیق و تفحص از سازمان صداوسیما بوده است ، گفت : این گزارش از نظر من مخدوش و غیرقابل استناد است ؛ چرا که تفکری خارج از مجموعه ، هیات را به سمت وسوی سیاسی کاری سوق می داد. وی افزود: همین نگرش مانع از انجام وظایف بنده در این هیات بود؛ چرا که مطالب دیکته شده ای باید در گزارش گنجانده می شد و در این مدت نیز کوشش فراوانی شد تا مسائلی که در عرصه سیاسی و فزون خواهی های حزبی در کشور رقم می خورد در این گزارش آورده شود. عضو کمیسیون فرهنگی ، این گزارش را از پیش طراحی شده و مشخص دانست و افزود: تعلل 8ماهه این هیات در ارائه گزارش تحقیق و تفحص و همچنین مصاحبه های سیاسی و خبرسازی های دروغین از نحوه تعامل صداوسیما با این هیات توسط محافل مطبوعاتی گروهی خاص از همان ابتدا آشکار کرد که نتیجه عملکرد این هیات چه سمت وسویی خواهد داشت و بنده به عنوان یکی از اعضای این هیات که از نزدیک شاهد فعالیت هیات بودم ، بارها این خطر را هشدار داده بودم که سیاسی کاری در هیات تحقیق و تفحص از صدا سیما غلظت زیادی دارد. وی افزود: جای خوشبختی است که در هیچ جای گزارش مدرکی دال بر سوءاستفاده مالی مدیران آن سازمان صداوسیما وجود نداشت .

گزارش هیات تحقیق و تفحص

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر بدون مصوبه ای پایان یافت . تنها دستور جلسه دیروز قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تحقیق و تفحص از صداوسیما بود که تا پیش از ظهر به طول انجامید. در ابتدای این جلسه مهدی کروبی ، رئیس مجلس با تاکید بر لزوم تقویت و حمایت سازمان های امدادرسانی در کشور گفت : دولت و مجلس باید امکانات مناسب تری در اختیار این نهادها بویژه سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی قرار دهند. وی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، از تلاش این سازمان ها در خدمت رسانی به نیازمندان قدردانی کرد و افزود: سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایفای نقش فعال امدادرسانی به مسلمانان افغانستان و عراق ، توانسته است مراکز درمانی مختلفی در کشورهای منطقه و دنیای اسلام دایر کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که سازمان های امدادرسانی در سراسر دنیا به دور از مسائل سیاسی فعالیت و خدمت رسانی می کنند، خاطرنشان کرد: دولتها و کشورهای دنیا در اغلب موارد به هشدارهای این سازمان ها در زمینه وقوع فجایع انسانی توجه نمی کنند و با دخالت بیجا، مانع فعالیت آنان می شوند. کروبی با اشاره به ممانعت رژیم صهیونیستی از امدادرسانی این سازمان ها در سرزمین های اشغالی ، ابراز امیدواری کرد این سازمان ها برای اجرای بهتر مسوولیت خود از سوی مجامع بین المللی و دولتها تقویت شوند.

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد صداوسیما

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از درآمدها و هزینه های صداوسیما روز گذشته در جلسه علنی مجلس قرائت شد. این گزارش را جلیل سازگارنژاد و داود سلیمانی ، دو تن از اعضای این هیات قرائت کردند. گزارش هیات تحقیق و تفحص از درآمدها و هزینه های صدا و سیما همچنین حاکی است : مطابق اعلام بانک مرکزی از سال 1380- 1374 مصارف ارزی صدا و سیما جمعا مبلغ 547میلیون دلار بوده که سازمان صدا و سیما در اعلام میزان ارز سالهای مذکور کوتاهی کرده و برخلاف واقع ، آمار مربوط را به میزان 464میلیون دلار ابراز کرده است . بر اساس این گزارش ، سازمان صدا و سیما در سالهای 1378 و 79 در خرید از 27کشور متعدد به ترتیب در 92 و 93درصد از موارد، تشریفات مربوط به مناقصه را انجام نداده است . این گزارش تصریح می کند: همچنین صدا و سیما در سال 1380 معادل 18میلیون دلار کاغذ و دستگاه چاپ خریداری کرده که با نیاز این سازمان قابل قیاس نیست . به موجب این گزارش ، علاوه بر این ، سازمان صدا و سیما بر خلاف قانون از بازپرداخت مطالبات قانونی گمرکات کشور به مبلغ 53میلیارد ریال تا
2/10/1380 ، آن هم به رغم تایید ذی حسابی مبنی بر قطعی بودن این مبلغ استنکاف کرده است . در بخش دیگری از این گزارش آمده است : مسوولان صدا و سیما به بهانه های مختلف از فعالیت قانونی دستگاه های ناظر و کنترل کننده جلوگیری کرده و از اعمال نظارت های قانونی توسط سازمان حسابرسی ، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 مجلس ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما ممانعت کرده است . این گزارش حاکی است : مطابق سرفصل بدهکاران ، در سال 1378 مبلغ 552میلیارد ریال ، در سال 1379 مبلغ 627میلیارد ریال و در سال 1380 مبلغ 566میلیارد ریال مربوط به مطالبات سازمان صدا و سیما بوده که بخش قابل توجهی از آن بابت بدهی موسسات و واحدهای وابسته به این سازمان است . این گزارش می افزاید: اما با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما از شرکتهای زیانده به شمار می رود و همه ساله ارقام هنگفتی به عنوان کمک دولت از طریق بودجه دریافت می کند و در سالهای یاد شده نیز جمعا مبلغ 3هزار و 133میلیارد ریال به عنوان کمک دولت دریافت داشته ، مطالبات این سازمان از شرکت ها و موسسات و واحدهای وابسته به خود و تطویل مطالبات دیگر فاقد هرگونه توجیه قانونی است ، زیرا شرکت هایی که کمک دولتی دریافت می کنند و اساسا زیانده هستند ، حق واگذاری و قرض دهی سرمایه خود را ندارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها