• 0

با مجامع کانون هاي فرهنگي دانشجويان در ديروز ، امروز و فردا : ايده آل هايمان رنگ واقعيت نمي گيرد

شنبه 19 مرداد 1381 ساعت 15:55
همه چیز از سال 1377 شروع شد پیش از آن هم کانون های فرهنگی-هنری دانشجویان در دانشگاه ها فعالیت می کردند اما از آن سال کم کم به قصد یکسان سازی وحدت رویه در فعالیت های فرهنگی ، میان کانون های دانشگاه ها هماهنگی هایی در قالب شکل گیری
مجامع کانون های فرهنگی به وجود آمد؛ ابتدا برنامه های مختصر و بعد اساسنامه و آیین نامه ها و سرانجام مجمع 9 کانون متولد شدند: قرآن و عترت ، تئاتر، موسیقی ، شعر و ادب ، فیلم و عکس ، صنایع دستی ، فرهنگی - اجتماعی ، گفتگوی تمدن ها سومین نشست اعضای کانون های فرهنگی دانشجویان کشور هم قرار است در مهرماه سال جاری به میزبانی مجامع کانون ها برگزار شود و آنجا با مشارکت دانشجویان خیلی چیزها عوض خواهد شد. این را سارنگ سخا، دبیر شورای سیاستگذاری مجامع کانون ها و دبیر این نشست می گوید حدود یازده سال تجربه دانشجویی دارد و در تمام این سالها هم به فعالیت فرهنگی - دانشگاهی اشتغال داشته است سخا که در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت و احیای بناست ، در تمام طول مصاحبه از اعتماد متقابلی که میان وزارتخانه های آموزش عالی و دانشجویان نیست می گوید و این که مدیران به دانشجویان اعتماد کنند! شورای سیاستگذاری در مجامع کانون های دانشجویان چه می کند؛9 دبیر مجامع که از سوی دانشجویان انتخاب می شوند، یک دبیر ناظر، یک نماینده از اداره کل فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دبیر شورا ترکیب دوازده نفره این مجموعه سیاستگذاری را تشکیل می دهند که در حقیقت نوعی شورای هماهنگی است . همسو کردن فعالیت های مجامع و اقدامات آنها در سطح دانشگاه ها، رفع مشکلات احتمالی و اخذ تصمیماتی برای کل مجمع ها مانند برگزاری کارگاه های آموزشی ، آشنایی با مسائل و مدیریت فرهنگی ، آیین نامه ها، موارد مربوط به کمیسیون جشنواره ها و شورای نظارت ، جزو فعالیتهای شورای سیاستگذاری است.گمان می کنید مجامع کانون ها در میان دانشجویان چقدر پذیرفته شده و انتظارات را برآورده کرده است؛مشکل اصلی ما، انتظارات مختلف و متعدد وزارتخانه ، مدیران فرهنگی ، دانشگاه ها، دانشجویان است اما امیدواریم که مجامع در سالهای آتی نقش بسیار محوری در فعالیت های فرهنگی دانشجویان ایفا کند هنوز هم ممکن است با یک دستورالعمل و آیین نامه ، این خانواده برچیده شود؛ اما قبول داریم که تاکنون تبلیغاتمان بسیار کم بوده است . تئاتر، موسیقی ، قرآن کریم ، کاریکاتور، صنایع دستی از جمله جشنواره های دانشجویی سال قبل و فیلم و عکس ، شعر و ادب ، هنرهای تجسمی ، قرآن کریم ، رویاهای دهکده ، تئاتر، هدیه به خدا هم از جمله جشنواره هایمان در سال جاری است که نشان می دهد برنامه های اجرایی با وجود مشکلات فراوان ، خوب و پرتعداد بوده است محکم کردن ساختار و تشکیلات مجامع، وقت بسیاری را از ما گرفت از نشست فوق العاده مجامع در آبان هشتاد بگویید. به نظر می آید از آن نشست به بعد، توان مجامع دو چندان شده است تا مهر هشتاد ، هشتادویک کانون فرهنگی - هنری دانشگاهی ، عضو مجامع بودند که با توجه به لزوم وجود ده عضو رسمی برای هر مجمع ، در بعضی موارد به حد نصاب نرسیده بودیم و وضعیت کاملا بحرانی بود. با تشکیل شوراهای موقت سه نفره در آن نشست و تلاش های صورت گرفته ، نهایتا در دیماه هشتاد کانون های عضو به دویست ویک مورد رسیدند البته همین وضعیت فوق العاده ، بسیاری از توان ما را مصروف خود کرد. بعد از آن نیاز ما به گستردگی ، کمی برطرف شده و در حال حاضر سر و سامان دادن به دویست وپنجاه کانون عضو، راه اندازی برنامه های آموزشی ، حل مشکلات آیین نامه ها و غنا بخشیدن به وضع کیفی و محتوایی ، اصلی ترین دغدغه های ما هستند. اولین گامها برای تقویت بیشتر، از درون خود ما خواهد بود مطمئنا مجموعه ها و خواستهای خارج از مجامع نیزدر گستردگی بیشتر و توان مضاعف یافتن این تشکل موثر است ، از آن اهرم ها بگویید.درست است ! در واقعی کردن ایده آل هایمان به مجموعه های خارج از خودمان برخورد می کنیم قصد نهایی مجامع ، مستقل شدن و اداره به شکل تشکلی غیردولتی است ؛ اما بستر این اتفاق در وزارت علوم وجود ندارد اصلا مجوز این تشکل با حوزه فعالیت دانشگاهی را از کجا باید گرفت؛ مرجع تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن کدام است؛ وزارت علوم میل به استقلال دانشگاه ها دارد؛ ولی دانشجویان در فعالیت های فرهنگی به تصمیم گیری متمرکز و مشارکتی علاقه دارند.این مساله آنقدر جدی است که مشکلاتی را بر سر راه فعالیت های فرهنگی - هنری دانشجویان ایجاد کند؛ فعالیت های فرهنگی ، نظارتش ، کارکردهایش و اهدافش در سطح دانشگاه ، الگوی مشخصی نداشته و ندارد البته برای حل این مساله هم بدنه دانشجویی خود باید تصمیم بگیرد نه وزارت علوم جوشیدن فرهنگ از بطن جامعه و تبدیل ارکان مدیریتی به مجریان خواست مردم ، چرخه موجود در جوامع مترقی است اما این گردونه برای ما حالت معکوس دارد البته فعالیت های فرهنگی دانشجویان در سالهای گذشته رشد بی نظیری داشته است . هنگامی که موقعیت و وضعیت سال هفتاد دانشگاه ها را با حال حاضر مقایسه می کنم ، همه چیز را رویا و خواب می بینم در حال حاضر زمان بسیاری از دست می دهیم نباید منتظر دستورالعمل و آیین نامه ها باشیم بحث و نظر و گفتگوی دانشجویان می تواند بهترین چهارچوب ها را برای فعالیت های فرهنگی بیافریند در حال حاضر گهگاه برای کم و کیف نمایش یک فیلم ، روی صحنه رفتن یک تئاتر در دانشگاه های ما واقعا مشکل به وجود می آید و صورت مسائلی حاد را به خود می گیرد الگوی فعالیت فرهنگی - دانشجویی را ابتدا دانشجو خود باید تعریف کند و از انفعال در این زمینه بگریزد.گمان می کنید فعالیت های فرهنگی دانشجویان در قالب مجامع که خصوصیات منحصر به فردی دارند و به گونه ای مستقل هستند چقدر پذیرفته شده و جا باز کرده است؛ جبهه گیری های زیادی وجود دارد و خیلی ها علنا به زبان می آورند که ما با دانشجوسالاری مخالفیم از دیگر سو، نگرش پدرسالارانه نسبت به دانشجو که بیشتر به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دارد هم دچار مشکلات بسیاری شده است و نمی تواند پاسخگوی مسائل حال حاضر باشد دانشگاه به خاطر وجود دانشجو شکل گرفته ، پس این گروه حق دارد در جایی که به خاطر وجود او ایجاد شده ، در حیطه خود تصمیم بگیرد آرزوی بسیاری از دانشجویان بوده که رئیس دانشگاهشان را خودشان انتخاب کنند. البته همیشه مشکلاتی پیش آمده و ما هم قبول داریم ؛ اما به نظر می آید به کار فرهنگی در مجموعه وزارت علوم به عنوان یک کار تجملی و دست دوم می نگرند چون همه توجه مصروف امور آموزشی و پژوهشی می شود در صورتی که امور فرهنگی و آموزشی هیچ برتری به یکدیگر ندارد در چند سال گذشته رشد آموزش عالی بی نظیر بوده ، اما امور فرهنگی خیر همیشه ته دیگ را به بودجه فرهنگی اختصاص می دهند حتی در بسیاری از دانشگاه های کشور همان بودجه ناچیز فرهنگی صرف امور عمرانی ، آموزشی و خرید تسهیلات دانشگاهی می شود که مساله ای بسیار نگران کننده و جدی است ای کاش وزارت علوم آماری را از سابقه کار و تخصص فرهنگی مدیران و کارکنان امور فرهنگی دانشگاه ها تهیه کند این آمار حتما صورت یک فاجعه را خواهد داشت حتی سیستم و معیار انتخاب مدیران فرهنگی دانشگاه ها نیز ضابطه ای مشخص ندارد وبه همین دلیل بیشترین تعویض های پیاپی و ریزش نیرو در سطح مدیران فرهنگی دانشگاه هاست دانشگاه هایی وجود دارند که حدود یک ترم تحصیلی ، مدیر فرهنگی ندارند و یا طی یک سال تحصیلی سه مدیر فرهنگی عوض کرده اند بدون شک دانشجوی فارغ التحصیلی که وارد جامعه می شود باید سطحی از مسائلی فرهنگی و اجتماعی رابه عنوان آموخته های عمومی خویش اندوخته باشد کانون ها این وظایف را به بهترین شکل انجام می دهند اصلی ترین مسایلی که در حال حاضر، مجامع کانون های فرهنگی دانشجویان به عنوان نهادی نوپا با آن دست به گریبان است چیست؛ تنها چیزی که از پیکره دانشجویی بخوبی باقی مانده ، انتقاد است برای همین در این موضع قوی هستیم ! انتقال تجربیات دانشجویان قدیمی به دانشجویان جدید بسیار ناچیز است و فارغ التحصیلان هیچ رجعتی به سیستم گذشته نمی کنند و پیگیری راه اندازی کانون های دانش آموختگان از سوی مجامع نیز به همین دلیل بوده است . دانشجوی فعال فرهنگی خیلی مقاوم تر و به اصطلاح پوست کلفت تر از دیگر دانشجویان است ؛ اما به صورت اجتناب ناپذیری مشکل عدم تجربه مدیریتی دارد؛ در نتیجه فعالیت های فرهنگی دانشجویان متکی به فرد است و هیچ کس به باقی ماندن سیستم پس از خود فکر نمی کند ارتباطات و اطلاع رسانی بین مجامع و کانون های مختلف ضعیف است و برای همین مدت ها است که راه اندازی یک پایگاه اینترنتی برای مجامع در دستور کار قرار گرفته است اولین ابلاغ بودجه اداره کل فرهنگی وزارت علوم در سال هشتادویک چند روز قبل ، در ماه پنجم سال تخصیص یافته است اتفاقاتی مانند این نیز بر بار مشکلات فعالیت های فرهنگی - دانشگاهی می افزاید. مطمئنا کار کردن صحیح بهتر از صحیح کار کردن است ! عدم همسویی فعالیت های فرهنگی با مسائل آموزشی دانشگاه ها نیز یک معضل جدی است و صورتی متضاد دارد، از یک سو گفته می شود که چرا از دانشجوی فعال فرهنگی مانند دانشجوی موفق در مسائل علمی و ورزشی حمایت نمی شود و از سوی دیگر این مساله مطرح می شود که چرا به دانشجویی که مشغول امور آموزشی است ، خوراک فرهنگی داده نمی شود؛! عدم حمایت حقوقی و معنوی از فعالیتهای فرهنگی دانشجویان نیز یک واقعیت مسلم است و به انفعال دانشجو منجر می شود.به همین دلیل بسیاری از دانشجویان توانا و فعال فرهنگی در سطح جامعه شناخته شده و دارای وجهه هستند؛ اما در دانشگاه محل تحصیل خود هیچ فعالیتی نمی کنند و ناشناسند نبود حداقل فضای ممکن برای فعالیت کانون ها در دانشگاه ها، گرایش دانشجویان به امور اجرایی ونه محتوایی ، عدم توازن در نسبت تعداد دانشجویان دانشگاه ها و افراد عضو کانون ها هم از جمله دیگر مشکلات متعدد مجامع کانون های فرهنگی دانشجویان است.با توجه به موقعیت حال حاضر، فکر نمی کنید مجامع محصول زمانی خاص بوده ؛ آینده را چگونه می بینید؛الان خیلی آسیب پذیریم ! تنها وضعیتی که می تواند به ارتقای مجامع که بدون شک به خاطر نیاز موجود به وجود آمده ، کمک کند؛ نقد علمی و یاری دانشجویان است بخش اعظم مشکلات را می دانیم ؛ اما به راهکار نیاز داریم به دانشجویان و کمکهایشان خیلی امید بسته ایم شاید یک ضعف یا قوت ما این این است که هیچ گاه کار سیاسی نکرده ایم ، اما پایداری این خانه را امید داریم.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 668178232413781262
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: