• 0

صنعت خودرو برقي در گرو صنعت باتري سازي است : ساخت خودروي برقي با سرعت سيصد کيلومتر

دوشنبه 7 مرداد 1381 ساعت 16:06
توسعه صنعت باتری امکان ساخت خودروهای هیبریدی با سرعت 300 کیلومتر در ساعت را فراهم کرده است عضو هیات علمی پژوهشکده سبز دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر مزایای زیست محیطی خودروی هیبریدی در کاهش آلایندگی گفت
از آنجا که در این قبیل خودروها، در کنار موتور الکتریکی از موتور احتراقی نیز استفاده می شود؛ لذا آلایندگی آنها به صفر نمی رسد؛ ولی با این حال استفاده از آنها مناسبترین راه برای حفظ پاکیزگی هواست دکتر سوسن روشن ضمیر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت : مسائل زیست محیطی از قبیل تاثیرات مخرب گازهای آلاینده ناشی از دود اگزوزها بر طبیعت خودروسازان را به ساخت خودرویی مجبور کرده که فاقد این نقایص باشد؛ البته عامل سوخت هم به نوبه خود، در گرایش خودروسازان به طراحی موتورهای جدید نقش مهمی داشته است.وی با اشاره به این که در این خصوص ، راهکارهای مختلفی نظیر گازسوز کردن ، هیدروژن سوز کردن و هیبرید کردن خودروها مطرح شده است ، خاطرنشان کرد: خودروی هیبریدی ، خودرویی است که بیش از یک نوع مبدل انرژی و همچنین یک سیستم ذخیره سازی انرژی برای تامین نیروی محرکه لازم دارد؛ این مبدل انرژی می تواند یک موتور حرارتی ، موتور هیدرولیک ، موتور الکتریکی و یا یک پیل سوختی باشد ذخیره انرژی نیز می تواند با یک سیستم ذخیره انرژی شیمیایی ، سینتیکی ، الکتریکی و یا هیدرواستاتیکی به شکل ذخیره حرارت صورت گیرد.روشن ضمیر افزود: سوخت و قیمت تمام شده خودرو، از مهمترین فاکتورهای مورد توجه در صنعت خودروست ؛ بنابراین عرضه تجاری و مقرون به صرفه خودروهای هیبرید و برقی که از نظر قیمت ، بسیار گرانتر از خودروهای متداول فعلی هستند، مستلزم کاهش شدید در قیمت آنهاست این عضو هیات علمی پژوهشکده سبز با اشاره به این که خودروهای الکترونیکی هیبرید علاوه بر موتورالکتریکی ، موتور احتراقی نیز دارند خاطرنشان کرد: این قبیل خودروها به دو صورت سری و موازی طراحی می شوند سیستم های هیبرید سری ، بیشتر در خودروهای سنگین و خودروهای هیبرید موازی ، بیشتر در خودروهای سبک کاربرد دارند. در خودروهای هیبریدی می توان از انواع مختلف سوخت فسیلی و غیرفسیلی و یا هیدروژن استفاده کرد؛ برای این خودروها می توان از موتورهای اتو، دیزل ، استرلینگ ، توربین گازی و پیل سوختی استفاده کرد.روشن ضمیر در ادامه افزود: عامل تعیین کننده در قیمت خودروهای هیبریدی که باعث افزایش شدید قیمت آنها شده ، باتری است که در عملکرد این خودروها نیز نقش تعیین کننده ای نیز دارد؛ به طوری که مثلا اگر از باتری های "اسید سربی " استفاده شود محدوده حرکت خودرو 7هفتاد کیلومتر در ساعت خواهد بود و اگر از باتری جدید "یون لیتیم " استفاده شود، مسافت حرکت این خودرو تا300 کیلومتر در ساعت نیز افزایش می یابد.وی خاطرنشان کرد: سیستم حرکتی خودروی هیبرید برقی به این صورت است که برای حرکت در مناطق درون شهری که به قدرت و سرعت بالا نیاز ندارد از موتور برقی به عنوان سیستم محرکه استفاده می شود و نقش موتور احتراقی ، صرفا شارژ باتری ها و یا کمک به موتور برقی برای به دست آوردن توان و سرعت بالاتر است و در واقع موتورهای احتراقی و الکتریکی مکمل یکدیگرند.روشن ضمیر در ادامه افزود: موتور برقی و موتور احتراقی براساس نوع خودرو، به صورت سری یا موازی در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند در خودروی ترکیب سری که در آن موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی به صورت سری به یکدیگر وصل هستند تماس مکانیکی مستقیمی بین موتور احتراق داخلی و چرخها وجود ندارد و حتی در این خودروها می توان به جای یک موتور برقی ، از چند موتور برقی استفاده کرد سیستم های هیبرید سری به دلیل وزن بیشتری که دارند برای خودروهای سنگین ، مانند اتوبوس مناسبند و از طرف دیگر سیستم های موازی ، بیشتر در خودروهای سبک قابل استفاده هستند ویژگی سیستم اخیر دارا بودن گیربکس ، وجود اتصال مکانیکی بین موتور احتراق و چرخها و کمتر بودن حجم موتور برقی و در نتیجه نیاز به باتری کوچکتر است.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 668167820064341966
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: