در روزها و هفته هایی که آلودگی امان تهران و تهرانی ها را برید بیماران آسمی بیشتر از افراد عادی و سالم اذیت شدند.
کد خبر: ۱۲۴۳۷۳۳
تشدید بیماری آسمی‎ها در دی ماه 98 / با تنگی نفس چگونه تغذیه کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، آلودگی کم کم از تهران خارج می شود اما بیماران آسمی هنوز در هوای گرفته و آلوده تهران با مشکلاتی مواجه می شوند.

آسمی ها زیادتر شده اند که این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اکنون آلودگی هوا عمده ترین دلیل برای عود آسم برای برخی از شهروندان است. در این رابطه دکتر یعقوب محمدپور متخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی مطالبی را با جام جم آنلاین در میان می گذارد.

وی گفت: آسم یک بیماری ریوی است که با التهاب مجاری هوا مشکل ایجاد می کند. در افراد مبتلا به آسم، تولید بیش از اندازه مخاط سبب یم شود که راه های تنفسی ملتهب و تنگ شود. این شرایط تنگی نفس و سرفه را به وجود می آورد.

دکتر محمدپور عنوان کرد: آسم در نتیجه عوامل متعددی به وجود می آید. عامل وراثتی و محیط پیرامون فرد در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند. آلرژی ناشی از آلودگی هوا و استشمام گازها و ریزگردها و همچنین هوای سرد و خشک نیز در پدید آمدن آن نقش دارند.

این متخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی تاکید کرد: استفاده از دخانیات هم که تاثیر بسیار زیادی در ایجاد آسم دارد ضمن اینکه استرس و تالمات روحی و روانی نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

دکتر محمدپور در پاسخ به این پرسش که توصیه طب سنتی مبنی بر استفاده از آلوی خیس، انجیر خشک خیس و آب جوشیده برای آسمی ها چقدر درست است گفت: تغذیه برای آسمی ها بسیار مهم است و تاثیر زیادی در روند بهبود و کنترل بیماری او دارد و از توصیه های طب سنتی هم می توان استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده روزانه دو لیوان شیر گرم و 300 گرم عسل نیز در بهبود بیماری آسم نیز موثر است افزود: استفاده از ویتامین های b6 و b12 به آسمی ها توصیه می شود و این ویتامین ها باید در برنامه غذایی فرد وجود داشته باشد. از سویی مصرف منیزیم نیز بسیار مهم است، چیزی که بیشتر در حبوبات، غلات و سبزیجات یافت می شود.

این پزشک متخصص با اشاره به نقش میوه ها در بهبود و کنترل آسم نیز بیان داشت: موز، پرتغال، گلابی، لیموشیرین، توت فرنگی، انار، کیوی و البته شلغم در کنار سبزیجات بسیار مفید هستند.

دکتر محمدپور تصریح کرد: غذاهای پرچرب ، نوشیدن آب سرد، پرخوری کردن، استفاده از غذاهای شور بیماری آسم را تشدید می کنند و آلودگی هوا هم که دیگر جای خود را دارد.

وی گفت: داشتن حساسیت به برخی از مواد خوراکی نیز متغیر است. یک فرد ممکن است به کیوی حساسیت داشته باشد و یک فرد دیگر به فصل. حساسیت به محیط و یا هر گونه مواد خوراکی نیز می تواند بروز و عود مجدد آسم شود.

محمدپور تاکید کرد: محصولات لبنی، آرد، دانه ها و آجیل ها در تشدید آسم نیز نقش دارند. مواد نگهدارنده شیمیایی, طعم دهنده ها و رنگ ها اغلب در غذاهای فرآوری شده و فست فودها یافت می شوند. برخی افراد مبتلا به آسم ممکن است حساسیت یا آلرژی به این ترکیبات مصنوعی داشته باشند.

این متخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی خاطرنشان کرد: آسمی ها در هوای آلوده اگر لزومی ندارد از خانه خارج نشوند و به خصوص در محیط های آلوده تردد نکنند اما در صورتی که مجبور می شوند از ماسک های فیلتردار استفاده کنند. استفاده از ماسک های کاغذی به هیچ عنوان فایده ای ندارد و بدون اثر است.

وی در پایان گفت: بر اساس گزارشات مختلف مراجعه بیماران آسمی در دی ماه و البته ماه گذشته آن یعنی آذر به مراکز درمانی چند برابر شد. آسمی ها خیلی مراقب این هوای آلوده باشند. عود بیش از اندازه آسم می تواند مرگبار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها