شب گذشته آشوب طلبان با اقدامات غیرقانونی و مخربانه خود مسیر اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی به گرانی بنزین را با چالش جدی مواجه کردند و آتشی افروختند که دود آن به چشم عموم شهروندان ایرانی خواهد رفت.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۸۰
آشوب طلبان بر تجمعات مسالمت آمیز مردم بنزین ریختند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، در حالی که قریب به ۴۸ ساعت از اعلام یکباره و بی مقدمه خبر اصلاح قیمت بنزین می گذرد، مردم ایران هنوز در شوک ناشی از این افزایش هستند.

از صبح دیروز شنبه و با آغاز اولین روز کاری پس از اعلام خبر اصلاح قیمت بنزین، در حالی که بخش های از شمال و مرکز ایران با بارش برف سفیدپوش شده بودند، برخی مناطق دیگر شاهد تجمعات پراکنده مردمی بود که به نرخ جدید بنزین و نحوه اعلام و اعمال آن معترض بودند و در مواردی، این اعتراض را با بستن خیابان ها و ایجاد راه بندان ابراز کردند. نیروهای انتظامی هم سعی در مدیریت این اعتراضات مسالمت آمیز داشتند.

با این وجود با رو به تاریکی نهادن آسمان، به مرور اعتراضات مردمی جای خود را به اغتشاش و آشوب داد و در برخی مراکز استان ها و شهرستان ها به اماکن و نهادهای دولتی حمله شد و اموال عمومی از جمله بانک ها، ایستگاه های اتوبوس، اموال عمومی و ... مورد تخریب قرار گرفته یا به آتش کشیده شدند. غارت فروشگاه ها و به آتش کشیدن خودروهای شهروندان از دیگر اتفاقات تلخ روز گذشته در چند نقطه ایران است.

بر اساس گزارش خبرنگاران مهر از استانها، در حالی که تعداد زیادی از ۵۰۰ شهرستان کشور، شب پاییزی آرامی را سپری می کنند، آشوب طلبان آسایش مردم در برخی شهرها را به چالش کشیده و مطالبه طبیعی مردم را به انحراف کشاندند.

برپایه همین اخبار از غروب دیروز، برخی مناطق شهرهای کرمانشاه، خرم آباد، اهواز، شیراز، یزد، مشهد، اصفهان، کرج و تبریز با ناآرامی مواجه بوده و در مواردی به خشونت و درگیری شدید با ماموران انتظامی کشیده شده است.

بهبهان، قائمشهر، کازرون، اسلامشهر و شهریار دیگر شهرستانهایی هستند که گزارش ها حکایت از انحراف اعتراضات مردمی به سمت خشونت و تخریب اموال عمومی یا آسیب رساندن به اموال شهروندان دارد.

همچنین برخی مناطق کلانشهر تهران هم که از صبح دیروز با ترافیک های سنگین ناشی از بارش برف قفل شده بود، از غروب دیروز به صحنه درگیری و آتش افروزی فرصت طلبان کشیده شد.

در همین زمینه هیچ منبع رسمی و موثقی اخبار کشته یا زخمی شدن افراد در جریان این اغتشاشات را اعلام یا تایید نکرده است.

با این وجود شبکه های فارسی زبان خارج نشین تلاش زیادی برای ضریب دادن به این ناآرامی ها و گسترده نشان دادن آنها کردند. به عنوان نمونه شبکه سلطنتی بی بی سی با انتشار نقشه ای سعی کرد تمامی مراکز استانها و بسیاری از شهرستان های ایران را صحنه اعتراضات خشن مردمی تصویر کند در حالی که اخبار میدانی خبرنگاران مهر حکایت از وضعیت کاملا عادی در شهرهای مورد ادعای این رسانه لندنی از جمله شهرهای اراک، زاهدان، ساری، گرگان، قمصر، قزوین و ... دارد.

در این میان فقدان اطلاع رسانی دقیق دولتی ها از ابعاد مختلف طرح اصلاح قیمت بنزین و نیز طرح اعطای حمایت های معیشتی کاملا محسوس است و به نظر می رسد خلاء آن در مقطع کنونی تنها با مواجه مستقیم رئیس جمهور و به میدان آمدن وی قابل جبران است.

در مجموع به نظر می رسد در حالی که دیروز با موضع گیری انتقادی برخی مراجع عظام، اظهارنظر تعدادی از نمایندگان مجلس و اعلام بررسی ۲ و ۳ فوریتی طرح توقف اصلاح قیمت بنزین در جلسه امروز یکشنبه و نیز انتشار دیدگاه های کارشناسی فعالان اقتصادی و اجتماعی، در کنار اعتراضات آرام و هوشمندانه مردمی، زمینه برای بهبود تصمیم دولت در اصلاح قیمت بنزین و رفع نواقص و تکمیل آن فراهم شده بود، آشوب گران و فرصت طلبان که در صفوف آنها برخی مردم فریب خورده هم دیده می شود با اقدامات غیرقانونی، غیرعاقلانه و مخربانه خود این مسیر را با چالش جدی مواجه کردند و در ماجرای گرانی بنزین آتشی افروختند که دود آن بیش از همه به چشم عموم شهروندان ایرانی خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها