یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در آسیا، مالزی است. کشوری با آب و هوا و طبیعت استوایی، که تنوع فرهنگی و تاریخ کهن و را با مظاهر زندگی مدرن جمع کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۸۵
فهرست شهرهای مالزی

همین تنوع، باعث میشود که سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب میکند.

در این مقاله قصد داریم با شهرهای این کشور زیبا آشنا شویم. شهرهایی مانند کوالالامپور، سلانگور، جوهور پراک، ساراواک، صباح، نگاری که هر کدام ویژگیها و جذابیتهای خاص خود را دارند.

کوالالامپور

مهمترین شهر مالزی و پایتخت این کشور یعنی کوالالامپور یکی از مهمترین شهرها در آسیا محسوب میشود و بسیاری از گردشگران تورهای کوالالامپور را برای سفر به کشور مالزی انتخاب می کنند. قلمروی فدرالی کوالالامپور بزرگترین شهر مالزی است. وسعت این شهر 243 کیلومتر و جمعیت آن حدود 1.7 میلیون نفر است. گِرِیتِر کوالالامپور که با نام کلانگ وَلی نیز شناخته میشود جمعیتی در حدود 7.2 میلیون نفر دارد. کوالالامپور از نظر رشد اقتصادی یکی از رتبههای برتر در جنوب شرقی آسیا است.

سلانگور

ایالت سلانگور لقب دارالاحسان دارد و یکی از ایالتهای مالزی است. سلانگور در ساحل غربی شبه‌ جزیره مالایا قرار گرفته است. مرکز ایالت سلانگور شاه عالم است.

وسعت ایالت سلانگور 8.1 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۶٫۵ میلیون نفر است. اکثریت ساکنان این ایالت مسلمان هستند و بعد از اسلام، بودیسم بیشترین پیرو را در سلانگور دارد.

جوهور

جوهور در جنوبیترین منطقه از شبه جزیره مالزی و بهشتی برای طبیعت دوستان است. خط ساحلی ممتد این منطقه از شرق و از سمت دریای جنوبی چین آغاز میشود و تا تنگه مالاکا ادامه پیدا میکند. پایتخت این ایالت جوهور باهرو پر از ساختمانهای شاخص المانهای شهری ویژه است. از جمله جزایر این ایالت، میتوان به جزایر سیبو، راوا، پمانگیل، اور، تنگگی، بسار، تنگا، مونسیریپ و هوجونگ اشاره کرد.

پراک

پراک یکی از بزرگترین ایالت‌های مالزی است و پایتخت آن ایپوه (Ipoh) نام دارد. وجود معادن قلع و استعمار انگلستان به طبیعت بکر این منطقه آسیب بسیاری رسانده است؛ آسیبهایی که هنوز هم قابل مشاهده هستند اما ساحل شنی سفید و دیگر جلوههای طبیعت، هنوز هم از گردشگران دلربایی میکنند.

گنجینههای زیر آب رفته و غارهای شگفتانگیز، حال و هوای اسرارآمیزی به این ایالت میدهد و برای ماجراجوها بسیار جذاب است.

ساراواک

ایالت ساراواک در شرق مالزی و در شمال غربی جزیره بونئو قرار دارد. مرکز این ایالت شهر کوچینگ است. مساحت آن 124 هزار کیلومتر و جمعیت آن حدود دو میلیون نفر است.

پارک ملی باکو، مسجد کوچینگ و قلههای نوین را میتوان از جاذبههای این ایالت دانست.

صباح

شهر ساحلی صباح دومین ایالت بزرگ این کشور است. این ایالت 2 میلیون نفر جمعیت دارد. یک جزیره رویایی که آمیزهای از ساحل زیبای شنی و جنگلهای استوایی را در اختیار گردشگران میگذارد. صباح آن قدر زیبا است که گردشگران از آن به عنوان مالدیو مالزی یاد میکنند.

نگاری سمبیلان

نگاری سمبیلان یکی از ایالتهای کشور مالزی است و مرکز آن سرمبان (Seremban) نام دارد. ای ایالت در غرب مالزی پنینسولار و در ۵۰ کیلومتری جنوب کوآلالامپور قرار گرفته است.

استان نگاری سمبیلان به داشتن فرهنگ مینانکابائو معروف است. جلوههای این فرهنگ را در معماری شهر میتوان مشاهده کرد: شیروانیهایی با شیب تند و تاج‌های تیز.

پاهانگ

پاهانگ، سومین ایالت بزرگ مالزی است و مرکز آن کوانتان نام دارد. مساحت پاهانگ ۳۵,۸۴۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن در حدود ۱,۶۳ میلیون نفر است. اکثریت افراد این جامعه را مسلمانان تشکیل میدهند.

قهوه سفید و انواع ادویهجات سوغاتیهای مشهور این ایالت هستند و ایست کوست مال و فرست ورلد پلازا مهمترین مراکز خرید آن محسوب میشوند.

ترنگگانو

ایالت ترنگانو یکی دیگر از ایالت‌های مالزی است و به دار‌الایمان شهرت یافته است. این ایالت در شرق شبه‌جزیره مالایا قرار گرفته است و جزایر پرهنتیان، جزیره کاپاس و ردانگ جزوی از آن محسوب میشوند. شهر ساحلی کوالا ترنگانو، مرکز ایالت ترنگگانو است.

جمعیت این ایالت ۱٫۲ میلیون نفر و مساحت آن ۱۳ هزار کیلومترمربع است. تقریبا همه ساکنان این ایالت مسلمان هستند و بوداییها تعداد بسیار کمی دارند.

کلانتان

ایالت کلانتان با مرکزیت کوتا بارو در حدود ۱.۷ میلیون نفر جمعیت و مساحتی در حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع دارد. دین اکثریت مردم این ایالت اسلام است.

آب و هوای این منطقه گرم و استوایی و بافت منطقه سنتی و روستایی است. همین آرامش روستایی و خانههای گلی و چوبی، گردشگران بسیاری را به خود جلب میکند.

کداح

ایالت کداح که با نام دارالامان نیز شناخته می‌شود، در شمال غربی شبه جزیره‌ مالایا قرار دارد. مرکز این ایالت شهر الور استار است و از جمله جاذبههای آن، میتوان به جزیره لنکاوی، آبشارهای تلگا توجو، ساحل تانجانگ رو و ... اشاره کرد.

پنانگ

پنانگ، یکی از ایالت‌های کشور مالزی است که به مروارید شرق معروف شده است. مرکز این ایالت، جرج‌ تاون نام دارد شهری بزرگ با ساکنانی از اقوام و فرهنگهای مختتلف. تنوع فرهنگی در تمامی ابعاد ایالت بروز یافته است و آن را به محلی خاص تبدیل کرده است. رویدادهای هنری و فستیوال‌های متنوع، یکی از دلایل اقبال گردشگران به این منطقه است.

در این مقاله، ایالتهای مالزی را با هم بررسی کردیم و کمی با ویژگیهای آنها آشنا شدیم. استانهایی مانند سمبیلان، پاهانگ، ترنگگانو کلانتان، کداح، پنانگ که هر یک بافت فرهنگی و طبیعی خاص خود را دارند و میتوانند مقصد یک سفر لذتبخش باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها