مطالعات نشان داده است که حتی در محیط بکر قطب شمال هم برفی که از آسمان می‌بارد حاوی ذرات ریز پلاستیکی است.
کد خبر: ۱۲۲۳۳۴۳
بارش برف پلاستیکی در قطب شمال!

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، کارشناسان می‌گویند تعداد این ذرات آن‌ها را شگفت زده کرده که به بیش از ۱۰ هزار ذره در هر لیتر می‌رسد.

این بدان معنی است که تنفس حتی در این محیط هم می‌تواند ذرات میکروپلاستیکی را وارد ریه کند - هرچند پیامد‌های آن برای سلامتی روشن نیست.

این منطقه یکی از آخرین محیط‌های بکر جهان تلقی می‌شود.

تیم متخصصان آلمانی-سوئیسی که نتایج مطالعه خود را در «ژورنال پیشرفت‌های علمی» چاپ کردند، همچنین شاهد ذرات و الیاف لاستیکی در برف بوده‌اند.

متخصصان نمونه‌های برف را از جزایر اسوالبارد جمع آوری کردند.

بررسی این نمونه‌ها در آزمایشگاه موسسه آلفرد وگنر در برمرهیون نشان داد که میزان آلودگی آن‌ها به ذرات پلاستیکی خیلی بالاتر از حد انتظار است. بسیاری از آن‌ها آنقدر ریز بودند که نمی‌توان با قاطعیت گفت از کجا آمده اند.

به نظر می‌رسید اکثریت آن‌ها متشکل از مواد طبیعی مثل سلولز گیاهی و ذرات خز حیوانی باشند، اما همچنین حاوی ذراتی پلاستیکی، قطعات لاستیک، ورنی، رنگ و الیاف مصنوعی نیز هستند.

ملانی برگمن سرپرست این مطالعه گفت: ما انتظار کشف آلودگی را داشتیم، اما برخوردن به این همه میکروپلاستیک واقعا تکان دهنده بود.

او افزود: کاملا معلوم است که اکثریت این میکروپلاستیک‌های موجود در برف از هوا می‌آید.

میکروپلاستیک به ذراتی گفته می‌شود که اندازه آن‌ها کوچکتر از ۵ میلیمتر باشد.

دانشمندان همچنین نمونه‌های برف در آلمان و سوئیس را تحلیل کردند که نشان داد میزان تراکم این ذرات در بعضی نقاط آلمان بیشتر از قطب است.

محققان تصور می‌کنند میکروپلاستیک‌ها در اثر وزش باد در هوا معلق و سپس از طریق سازوکار‌هایی که به درستی شناخته شده نیست در اتمسفر به راه‌های دور منتقل می‌شوند. در نهایت نیز این ذرات در اثر بارندگی یا بارش برف راهی زمین می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها