وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود در نشست "انجمن جامعه آسیا" در نیویورک با انتقاد از سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال کشورهای جهان گفت: آمریکا از باقی کشورها می‌خواهد که همانند کشوری عادی رفتار کنند اما خود این توصیه را رعایت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۲۶۹۱
ظریف: تا جایی که منافع ملی ما تامین شود تنگه هرمز باز خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، ظریف در این نشست گفت: چیز مهم این است که آمریکا به حرف‌هایی که مسئولان خود این کشور می‌زنند، گوش کند. آمریکا از باقی کشورها می‌خواهد که همانند کشوری عادی رفتار کنند. آیا کشوری از پیمان بین‌المللی که امضا کرده خارج می‌شود؟ آمریکا تنها از برجام خارج نشده. آمریکا می‌گوید برجام پیمانی است که به تصویب کنگره نرسیده است اما آمریکا از توافقاتی خارج شده است که حتی به تصویب کنگره رسیده است.

ظریف ادامه داد: آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و حتی از یونسکو خارج شده است. آمریکا از پیمان پاریس نیز خارج شد. حال بگویید که کدام کشور است که عادی رفتار نمی‌کند. این اولین سوالی است که باید بدان پاسخ دهند. ما به پای میز مذاکره رفتیم. برایان هوک نیز آوریل گذشته آنجا بود. او نیز انتظار نداشت که این توافق پایان یابد. او باور نمی‌کرد که رئیس‌جمهورش چنین کاری کرده است. حال او باید سیاست را – که در واقع نمی‌توان آن را سیاست خواند – توجیه کند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: این سیاستی خطرناک است. آمریکا نه‌تنها یک قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده بلکه از سایر کشورها نیز می‌خواهد که این قطع‌نامه را نقض کنند. تحریم‌های اعمالی جدید آمریکا از تحریم‌های قبلی متفاوت‌تر هستند. تحریم‌های گذشته آمریکا با مصوبات شورای امنیت مغایرت نداشت. آمریکا می‌توانست بگوید که فرضا غنی‌سازی اورانیم ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند. در آن زمان آمریکا حداقل بهانه‌ای داشت. حال قطعنامه‌ای وجود دارد که هدفش عادی‌سازی روابط تجاری ایران با سایر جهان است اما آمریکا نه‌تنها خود به آن عمل نمی‌کند بلکه به سایر کشورها می‌گوید که به این قطعنامه عمل نکنند.

وی درباره خلیج فارس و احتمال بستن تنگه هرمز هم گفت: تا جایی که در راستای منافع ملی ما باشد رفت و آمد در تنگه هرمز برقرار خواهد بود. خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و رگ حیاتی کشور ما و جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها