دوران کودکی و نوجوانی، دوران مهم و تاثیر گذاری در زندگی هر فرد به شمار می رود و نحوه برخورد با کودک و نوجوان در این دوران، زیر بنای شخصیتی او را در بزرگسالی تشکیل می دهد.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۱۶
مزایای بهره گیری از مشاوره تلفنی کودک و نوجوان

بسیاری از مشکلات روحی ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و به همین دلیل اهمیت این دوران در شکل گیری شخصیت فرد بسیار زیاد است.

هر مقطع سنی چالش های مخصوص به خود را دارد و برای تربیت صحیح کودک و عبور از این چالش ها ، پدر ها و مادرها نیازمند راهنمایی افراد متخصص در این حوزه هستند.

به عنوان مثال، در سنین کمتر، یکی از چالش های والدین این است که کودک بتواند برخی از کارهای شخصی خود را به صورت مستقل انجام دهد و برای این کارها به پدر و مادر نیازی نداشته باشد! مثلا گرفتن کودک از پوشک و دستشویی رفتن او، یکی از چالش های مهم در سنین 2 تا 3 سالگی است که بعضی از پدر ها و مادرها را کلافه کرده است!

هر پدر و مادری باید بداند که رفتار هیچ دو کودکی با هم یکسان نیست و تفاوت های فردی باعث بروز رفتار متفاوت در کودکان می شود.

اگر یکی از کودکان اقوام که هم سن و سال کودک شماست کاری را انجام می دهد که کودک شما هنوز قادر به انجام آن نیست، به هیچ عنوان نباید ذهن خود را با این مسئله درگیر کنید و مدام در ذهن خود کودکتان را با دیگری مقایسه کرده و به کودک گوشزد کنید که تو عرضه انجام کار x را نداری!

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای والدینی که کودک کم سن و سال دارند، چالش بر انگیز باشد، بحث استقال کودک است.

از همین سنین پایین، کودک یاد می گیرد که در همه کارها به مادر و پدر و خود وابسته نباشد. مهد کودک رفتن در این سنین یکی از کارهایی است که باعث استقلال کودک می شود؛ اما تنها در مهد ماندن برای بعضی کودکان امری سخت و محال به نظر می رسد.

در چنین مواردی می توانید از متخصصین حوزه کودک و نوجوان کمک بگیرید و قدم به قدم برای تربیت صحیح کودک خود گام بردارید.

اگر به مشاورین متخصص در این حوزه دسترسی ندارید، نگران نباشید، مشاوره تلفنی کودک و نوجوان سلام مشاور، دسترسی به مشاورین متخصص را آسان کرده است. کافی است با شماره 0216608120 تماس بگیرید.

نشانه های بلوغ در دختران و پسران

دوران بلوغ، یکی از مراحل پر چالش در زندگی هر دختر و پسری است که علاوه بر خود نوجوان، خانواده را نیز دچار چالش می کند.

در این دوران، نوجوان لجباز می شود، بدخلقی می کند و همچنین تغییرات فیزیکی در بدن اون رخ می دهد.

قبل از ورود به دوران بلوغ، نوجوان باید در مورد تغییرات این دوران آگاهی پیدا کند و این آگاهی از طریق والدین و مدرسه به کودک داده می شود.

در قدم اول والدین باید در مورد دوران بلوغ اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند نوجوان خود را آگاه کنند؛ نشانه های بلوغ را بدانند و فرزندان خود را برای بروز این نشانه ها آماده کنند.

بلوغ زودرس در دختران و پسران

اگر نشانه های بلوغ در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9سالگی ظاهر شود، بلوغ زودرس در کودک اتفاق افتاده است.

تغییر خلق و خو، بزرگ شدن برخی از اندام ها در دختران و شروع دوران قاعدگی ، از جمله نشانه های بلوغ در دختران است.

تغییرات رفتاری در پسران، افزایش تمایلات جنسی و رشد اندام های جنسی، رویش موهای زائد و ... از جمله نشانه های بلوغ دختران است.

کودکانی که دچار بلوغ زودرس می شوند، ممکن است با دیدن این نشانه ها دچار ترس شوند و دائما خود را با هم سن و سالان خود مقایسه کرده و به دلیل عدم آگاهی، سطح اضطراب در آن ها بالا برود.

اینجاست که اهمیت آگاهی دادن به بچه ها بیشتر خود را نشان می دهد! اگر نمی دانید در مورد مسائل مربوط به بلوغ چگونه با نوجوان خود صحبت کنید، نگران نباشیدً! روانشناسی کودک و نوجوان کار را برای شما آسان تر می کند و شما می توانید با بهره گیری از یک روانشناس مجرب در این حوزه، راهنمایی های لازم را از او بخواهید.

شیوه صحیح برخورد با کودکی که فیلم مبتذل دیده

در دنیای امروز، کودکان به منابع مختلفی دسترسی دارند و همین باعث می شود گاهی اوقات در سنین کم با مسائلی مواجه شوند که برای این سن مناسب نیست و همین موضوعات ممکن است باعث بهم ریختگی کودک و یا حتی بلوغ زودرس شود!

به عنوان مثال اگر کودکی در سن کم به طریقی به فیلم های مبتذل دسترسی پیدا کند و این فیلم ها را ببیند، تکلیف چیست؟! نحوه برخورد با کودکی که فیلم مبتذل دیده چیست؟!

اگر متوجه شدید کودک شما از این نوع فیلم ها دیده یا در حین دیدن فیلم های مبتذل او را غافل گیر کردید، در قدم اول باید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید عکس العمل منطقی از خود نشان دهید!

در چینین موقعیت هایی مراقب برخورد خود باشید؛ اصلا با کودک برخورد بد نکنید و از تنبه کردن کودک چه به صورت فیزیکی و چه به صورت کلامی، جلوگیری کنید. این نوع برخورد ها اصلا کارساز نیست.

اگر کودک شما سنی کمی دارد، دسترسی او را به این فیلم ها قطع کنید و سعی کنید این فیلم از حافظه او پاک شود! در چنین موقعیت هایی بازی درمانی گزینه مناسبی است.

اگر متوجه شدید کودک شما فیلم مبتذل را در تبلت، موبایل، کامپیوتر و یا هر وسیله دیگری دیده است، دسترسی کودک به همان وسلیه را محدود نکنید

به هیچ عنوان کودک را وادار به معذرت خواهی و ابراز پشیمانی نکنید.

در عوض تلاش کنید آگاهی کودک را بالا ببرید و با آموزش مسائل مربوطه به کودک یاد بدهید در موقعیت های مختلف چه عکس العملی از خود نشان دهد.

اگر این مساله ذهن شما را درگیر کرده و نمی دانید باید چه کار کنید، بهترین توصیه این است که موضوع را با مشاورین کودک و نوجوان در میان بگذارید و راهکارهای موثر را از افراد متخصص این حوزه بخواهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها