وزیر امور خارجه کشورمان گفت:​ اقدام بی سابقه آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عواقب بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۵۵
اقدام آمریکا علیه سپاه عواقب خطرناکی خواهد داشت

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی با اشاره به اینکه اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند افزود: برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند و این یک اقدام مقدماتی است.

وی گفت: ما معتقدیم که حالا باید اروپایی ها برای مدت زیادی تلاش و فعالیت کنند تا تعهداتشان را انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه اروپایی ها در اجرای تعهداتشان بسیار عقب هستند، تصریح کرد: آنها نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می ماند.

ظریف افزود: ما روابط بسیار خوبی با همسایگانمان داریم و ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که دارد عمل می کند. من نمی دانم اروپایی ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟

اقدام آمریکا درباره سپاه عواقب خطرناکی خواهد داشت

وی گفت:​ اقدام بی سابقه امریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عواقب بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

ظریف در حاشیه رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده یا خواهد داد؟ تصریح کرد: اولین کاری که جمهوری اسلامی انجام داد بلافاصله بعد از اقدام غیرقانونی آمریکا صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود که سنتکام و یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به عنوان یک سازمان تروریستی در عمل متقابل و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.

وزیر امور خارجه افزود: علاوه بر این اقداماتی در مجلس در جریان هست که ما هم با دوستان مان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح هایی ارائه دادند و همکاران ما هم با آنها در تماس هستند.

وی گفت :​ نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت در مورد غیرقانونی بودن اقدام آمریکا و سیاست های بسیار غلط آمریکا در منطقه نوشتم.


ظریف با بیان این که در عرصه رسانه ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اشاره کرد و افزود:​ در صحنه روابط دو جانبه با سایر کشورها امروز که روز اجرایی شدن تصمیم آمریکاست پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها ارسال خواهد شد درباره این اقدام و موضع گیری ای که از کشورها ضروری است صورت بگیرد و تذکراتی داده می شود درباره اینکه اقدام بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا در این زمینه چه عواقب بسیار خطرناکی داشته و خواهد داشت.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود برای ارسال کمک های نقدی به سیل زدگان نیز گفت: در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده ما مانعی برای کمک ها نیستیم ولی این حرف آنها خلاف است.

وی افزود: ما اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند ممانعت کرده اند.

ظریف با تاکید بر اینکه کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نیست و به معنی همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد، خاطرنشان کرد: این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیر انسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ناگزیر شدند تا کاری را که انجام می‌دهند تکذیب کنند، گفت: ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت می کند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان جنایت علیه بشریت تعریف کرد مشارکت فعال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها