رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر اظهار کرد: از مردم عزیز استدعا داریم همان‌طوری که در این مدت به ما یاری کردند و کنار ما بودند در مورد سیل خوزستان هم در کنار ما بمانند و یاری کنند.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۴۲
مردم در سیل خوزستان هم در کنار هلال احمر بمانند/ اوج هماهنگی بین ارتش، سپاه، بسیج و هلال‌احمر

محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص سیل اخیر در کشور با اشاره به بحث سیلابی شدن مسیر ترددهای شهری و برون شهری از 26 اسفند سال گذشته خاطرنشان کرد: در شرایطی که سیل از استان مازندران شروع شد و بعد به گلستان، ایلام، کرمان، کرمانشاه و لرستان رسید و در حال حاضر هم اوج آن در خوزستان است جمعیت هلال‌احمر از دوم فروردین پیرو درخواست مردمی اطلاعیه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی انجام داد.

نصیری در تشریح سازوکار کمک‌های نقدی دریافتی جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: هر کمکی که مردم می‌کنند در حساب‌های ما مانند کاری که در کرمانشاه انجام شد جمع‌آوری می‌شود تا در موارد مورد نیاز هزینه یا بکار گرفته شود.

وی بابیان اینکه در کرمانشاه نزدیک 64 میلیارد تومان پول جمع‌آوری کردیم ادامه داد: این پول پیش ما امانت بود تا بتوانیم به خود مردم برسانیم و برهمین اساس پولی که اکنون جمع می‌شود هم پیش ما امانت است که البته ما با آن چادر و دیگر اقلام خریداری نمی‌کنیم، بلکه این پول برای جبران خسارت است که در اطلاعیه‌های ما هم اشاره شده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه حساب‌های ما توسط ده‌ها دستگاه نظارت می‌شود خاطرنشان کرد:‌ در گذشته عملکرد ما مشخص بوده است و اکنون هم قابل نظارت است.

وی تأکید کرد: البته این نکته که گفته می‌شود مردم به هلال‌احمر اطمینان ندارند واقعیت ندارند، شاهد آن اینکه در ده روزی که از سیل گذشته 45 میلیارد تومان مردم به جمعیت هلال‌احمر برای جبران خسارت‌ها کمک کردند.

نصیری بابیان اینکه برآورد ما تا قبل از سیل خوزستان جمع‌آوری حدود 200 میلیارد تومان کمک مردمی بود ادامه داد: مطمئن هستیم ان‌شاءالله به این 200 میلیارد تومان می‌رسیم و مردم عزیز کمک خواهند کرد.

وی افزود: تجربه کرمانشاه نشان داد که مردم عزیز به نهاد بین‌المللی چون جمعیت هلال‌احمر اعتماد دارند و ما هم اعتماد مردم را پاسخ می‌دهیم، همین‌الان شما می‌توانید در سایت جمعیت گزارش هزینه کرد پول‌ها را تا قران آخر در سایت مشاهده کنید و ان‌شاءالله گزارش در مورد سیل اخیر هم اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه این بزرگ‌ترین عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در بالغ‌بر نود سالی است که جمعیت افتتاح‌شده است افزود: گستره این حادثه 22 استان بوده که عموماً بحران ملی است ولی البته در 3 یا 4 استان ما ملی دخالت کرد‌ه‌ایم و الحمدالله بقیه با ظرفیت‌های استانی جمع‌وجور شده است.

وی ادامه داد:‌ من باید تشکر کنم از بالغ از صد نفر از اهالی هنر و گروه‌های مرجع از سخنران و مداح گرفته تا بازیگر و ورزشکار که به مردم تأکید کردند بهترین مرجع برای کمک جمعیت هلال‌احمر است، از همه آن‌ها ممنون هستیم و حتماً پاسخ این کمکی که کردند را با گزارش کاری که می‌دهیم اعلام می‌کنیم؛ خدا را شکر فضای عمومی برای کمک به هلال‌احمر در میان هنرمندان فضای حاکم است.

نصیری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت امدادرسانی در لرستان بابیان اینکه اکنون در خرم‌آباد ستاد مردمی با حضور تشکل‌های مردم‌نهاد با داوطلبان مردمی تشکیل‌شده ادامه داد: بالغ‌بر هزار نفر به شکل همیشگی حضور دارند که در امر جمع‌آوری، ارسال و توزیع کمک در منطقه تلاش می‌کنند.

وی بابیان اینکه از سن 6 تا 80 ساله در مراکز ما در حال فعالیت هستند خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات این بود که تعداد داوطلبان خیلی زیادتر از نیاز است، مثلاً ما در این مدت هیچ کرایه ماشینی برای توزیع اقلام امدادی نداده‌ایم چون کامیون داران، وانت داران، تریلی داران زیادی ثبت‌نام کرده‌اند تا به‌نوبت رایگان خدمات بدهند؛ ما به‌واسطه تعداد زیاد حضور داوطلبان ثبت‌نام می‌کنیم و میگوییم به شما خبر می‌دهیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر لزوم اینکه داوطلبان در چارچوب هلال‌احمر یا تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان‌دهی شوند خاطرنشان کرد: حرف ما این است که افراد به‌تنهایی نمی‌توانند در شناسایی، دسترسی، کمک و ماندگاری در منطقه مؤثر باشند و بهترین حالت این است که در چارچوب جمعیت هلال‌احمر که به‌عنوان یک NGO بزرگ در حال فعالیت است یا در چارچوب خیریه‌هایی که در حال کمک هستند وارد شوند.

وی ادامه داد: ما در استان‌ها تقسیم‌کار کرده‌ایم و در دو سه شهرستان‌ها کار را به خیریه‌ها سپرده‌ایم که دارند کار می‌کنند.

اسماعیل سلطنت پور, [۰۶.۰۴.۱۹ ۱۶:۱۸]
نصیری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه اوج هماهنگی بین ارتش، سپاه، بسیج و جمعیت هلال‌احمر در بحران اخیر وجود دارد افزود: این هماهنگی در استفاده از ظرفیت لجستیک نیروهای مسلح، استفاده از سربازان و نیروهای وظیفه و هم‌گروه‌های جهادی وجود دارد و الان قرارگاه امام رضایی‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های جهادی هستند که در پل‌دختر بخشی از شهر را به آن‌ها سپرده‌ایم و در حال انجام کارها هستند.

وی در وضعیت پل‌دختر با اشاره به اینکه در این شهر راه، آب، برق، گاز و تلفن قطع‌شده بود خاطرنشان کرد: شما باید گستره اتفاق را درصحنه ببینید، وقتی سیل می‌آید اجازه نمی‌گیرد که من این پل را خراب کنم یا نه، وقتی ده برابر ظرفیت از یکجایی رد می‌شود طبیعی است که خرابی ایجاد می‌کند و در همه جای دنیا هم این مسئله وجود دارد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به اینکه شهر پل‌دختر 9 هزار خانوار دارد اظهار کرد: زمانی که ما به این شهر رسیدیم با ظرفیت 15 هزار خانوار بسته امدادی در منطقه حاضر شدیم و ما در دسترسی برای اینکه این خدمات را بدهیم مشکل داشتیم وگرنه در میزان اقلام امدادی و ظرفیت آن هیچ کمبودی نداشتیم.

وی همچنین در مورد معمولان بابیان اینکه الحمدالله جاده بازشده و دسترسی فراهم‌شده است خاطرنشان کرد: روزی که من آنجا بودم به شکل متعدد در روز پرواز بالگردهای جمعیت، ارتش و سپاه در حال انجام بود ولی ظرفیت یک بالگرد را نمی‌توان با نیازها مقایسه کرد بااین‌حال به حمدالله جاده بازشده است و کمک‌رسانی در حال انجام است.

نصیری بابیان اینکه الآن موضوع اصلی در کشور، خوزستان است گفت: امیدواریم وضعیت به خیر بگذرد ولی با عنایت به اینکه دستور تخلیه چند شهر اعلام‌شده است، آمادگی برای اسکان اضطراری مردم یکی از نکات اصلی است که وقتی اسکان اضطراری می‌شود تأمین مایحتاج زندگی این بزرگواران و سایر مباحث اقدام بسیار بزرگی است که گزارش آن را باید سازمان امداد و نجات بپرسیم.

وی بابیان اینکه از مردم عزیز استدعا داریم همان‌طوری که در این مدت به ما یاری کردند و کنار ما بودند در موضوع سیل خوزستان هم در کنار ما بمانند و یاری کنند گفت: مطلوب‌ترین راه برای کمک، کمک مالی است ولی در مورد اقلام موردنیاز ما در خوزستان به همه اقلام ازجمله برنج، کنسرو، پتو، پک‌های بهداشتی نیاز داریم که مردم می‌توانند این اقلام را هم به پایگاه‌های ما بدهند و هم در قالب‌های کد دستوری اعلام‌شده کمک‌های نقدی خود را واریز کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در بخش پایانی این گفت‌وگو در مورد نیروهای انسانی موردنیاز برای کمک‌رسانی بابیان اینکه معمولاً نیازهای خود را به شکل محلی تأمین می‌کنیم خاطرنشان کرد: ولی حتماً در دوره‌های بعد ما برای نیروهای تخصصی مانند پزشکان، مهندسان و غیره فراخوان خواهیم داد بااین‌حال در حال حاضر اگر لازم باشد در مورد حضور افراد در منطقه فراخوان خواهیم داد اما تجربه لرستان و گلستان نشان داده نیروهای محلی در حوزه خدمات داوطلبانه خودشان سنگ تمام می‌گذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها