مدیرکل امور عشایر استان از عشایر خواست ازکوچ زود هنگام به مراتع چهارمحال و بختیاری پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۱۹۸۶۶۲
هشدار پرهیز از کوچ زود هنگام عشایر

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما مرکزچهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه عشایر از پنج ایلراه اصلی وارد استان می‌شوند، افزود:کوچ بهاره زودهنگام عشایر به مراتع و یا داشتن دام مازاد(براساس پروانه چرای دام) تخلف محسوب شده و متخلفان تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

یحیی حسین‌پور ، به ورود زودهنگام دام مناطق روستایی استان به مراتع شهرستانهای مختلف قبل از شروع کوچ تقویم کوچ عشایر در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد سودجو و یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، اقدام به چرای دام در مراتع استان می کنند، که اتفاق موجب نابودی یا فقیرشدن مراتع و تحریک عشایر به کوچ زود هنگام می شود.

حسین پور با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است، گفت: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با پروانه های مرتعداری صادره انجام شود و در غیر این صورت از سوی اداره منابع طبیعی اعمال قانون خواهند شد.

وی گفت: بر اساس قانون، چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم است و فرد خاطی مستلزم پرداخت 20 درصد متوسط ارزش واحد دامی برای هر واحد دامی به عنوان جریمه است.
حسین پور گفت: : بارندگی موجب تخریب ایلراه‌های عشایر شده که نیازمند مرمت و بازگشایی هستند و تا قبل از ورود عشایر به استان ایلراه‌ها مرمت و بازگشایی خواهند شد.

وی گفت: در حین مسیر نیروی انتظامی، اکیپ‌های دامپزشکی و شبکه بهداشت و نیروهای هلال احمر به منظور خدمات رسانی بهتر مستقر هستند.

بیستم اردیبهشت‌ماه زمان ورود عشایر از قشلاق به ییلاق به مراتع استان است.

چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان عشایرنشین کشور با 126 هزار نفر جمعیت عشایری و یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک بیش از 25 درصد از پروتئین استان را تامین می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها