یک نماینده مجلس گفت: کوپنی کردن برای جایی است که کمبود واقعی وجود دارد اما الآن مشکل این است که در بخش‌هایی کمبودها ساختگی وجود دارد که برای ایجاد حاشیه سود برای دلالان و واسطه‌ها ایجادشده و در این شرایط با کوپنی شدن هم کار خود را انجام خواهند داد.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۷۴
دولت بجای کوپنی کردن اجناس انحصار بازار را بشکند/ به جای ماهانه 200 هزار تومان کالای کوپنی مستقیم پول بدهید

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص کوپنی شدن کالاهای اساسی با بیان اینکه چند نکته در این خصوص وجود دارد اظهار کرد: در سال 97 حدود 22 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی به افراد خاصی داده شد و سؤال این است که چرا این ارز را به افراد خاص دادند و آیا این‌ یک رانت با حاشیه سود بالا که چیزی نزدیک 200 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود نبود؟

سلیمی ادامه داد: چرا این ارز باید به عده‌ای خاص داده شود و چطور رصد نکردند که عده‌ای از این افراد، ارز را گرفته اما کالایی وارد نکردند یا برخی دیگر با ارز 4200 تومانی کالا را وارد کردند و همان را صادر کردند تا دوطرفه سود کنند؟

وی با تأکید بر اینکه شیوه فعلی دولت موجب ایجاد حاشیه سود برای عده‌ای خاص شده است خاطرنشان کرد: بر اساس همین شیوه است که یک سری از افراد حدود 200 هزار میلیارد تومان سود کردند، درحالی که گروه دیگر از قشر ضعیف‌تر جامعه درگیر مشکلات تامین نیازهای کالایی هستند.

نماینده مردم محلات مشکل فعلی را وجود انحصار در کشور دانست و با بیان اینکه یکی از این انحصارها در بخش گوشت است، خاطرنشان کرد:‌ معمولاً در سال حدود 850 هزار تن کل نیاز گوشت کشور است که 650 هزار تن آن تولید و حدود 200 هزار تن آن‌هم از خارج می‌آمده و این مقداری که از خارج می‌آید هم منحصراً توسط خانواده خاصی وارد می‌شود، اکنون دولت بجای ایجاد کوپن باید این انحصار را بشکند اما معنای ارز 4200 تومانی این است که دولت قرار است دوباره به همین افراد خاص بجای اقشار نیازمند کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه به‌جای کوپنی کردن کالاهای اساسی که باکرامت مردم سازگار نیست باید شبکه توزیع را اصلاح کنند ادامه داد: کوپنی کردن برای جایی است که کمبود واقعی وجود دارد اما الآن مشکل این است که کمبود واقعی وجود ندارد بلکه در بخش‌هایی کمبودها ساختگی وجود دارد که برای ایجاد حاشیه سود برای دلالان و واسطه‌ها ایجادشده و در این شرایط چه اجناس کوپنی شود و چه نشود انحصارگران کار خود را انجام خواهند داد و کوپنی هم بشود جنس را وارد نمی‌کند تا مردم را اذیت کنند.

سلیمی مشکل‌دار بودن شبکه توزیع در کنار بازار انحصاری را از مشکلات فعلی اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: دولت باید برای شکستن این انحصار و اصلاح شبکه توزیع اقدام کند و در این شرایط هیچ نیازی به کوپنی کردن اجناس نیست.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو بعد با بیان اینکه اگر 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی را دولت بین مردم توزیع کند ماهی 200 هزار تومان می‌شود خاطرنشان کرد: دولت همین پول را مستقیم به خود مردم بدهد، مردم قیم نمی‌خواهند.

نماینده مردم محلات ادامه داد:‌ اکنون با ارز 4200 تومانی کالا واردشده ولی قیمت‌ها افزایش پیداکرده است و این نشان می‌دهد سازوکاری که دولت اندیشیده‌ معیوب است و باید حتماً به سراغ مسیرهای جایگزین بروند؛ اما ازآنجایی‌که برخی اسپانسر انتخاباتی عده‌ای بوده‌اند به هم‌وابستگی دارند و به همین دلیل باید به شکلی هزینه‌های انتخاباتی آقایان تأمین شود.

وی افزود:‌ ازیک‌طرف ارز 4200 تومانی به آقای الف با حاشیه سود بالا داده می‌شود تا یک‌شبه صدها میلیارد تومان در جیب او می‌رود و از طرف دیگر او اسپانسر انتخاباتی آقایان می‌شود.

سلیمی در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه آقای روحانی قول داده بود کاری کند که مردم به یارانه هم نیاز نداشته باشند افزود: حالا چطور است که می‌خواهد کالاهای اصلی را کوپنی کند؟ آقای روحانی اکنون بلایی بر سر مردم آورده که همه در صف گوشت یخی، شکر و روغن و غیره هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها