اعتیاد از اساسی ترین معضلات اجتماعی در جوامع گوناگون است و فقط دامن گیر فرد مصرف کننده نیست. اعتیاد هرچند یک عمل فردی است اما آسیب های اجتماعی مختلفی دارد و دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر مشکلات متعددی می کند.
کد خبر: ۱۱۹۳۵۰۵
مشاوره ترک اعتیاد تلفنی چگونه به شما کمک می کند؟

مصرف مواد مخدر با نشانه های روانی و فیزیکی گوناگونی همراه است و خانواده با بروز این نشانه ها می توانند به فرد مصرف کننده کمک کرده و برای ترک اعتیاد وی قدمی بردارند.

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی یکی از در دسترس ترین روش ها برای مشورت با مشاورین این حوزه است؛ شما می توانید در کمترین زمان و بدون طی کردن مسیر طولانی، با کارشناسان حوزه ترک اعتیاد در مرکز مشاوره سلام با شماره 02166081200 تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از آن ها بخواهید.

علائم ظاهری فرد معتاد در اوایل مصرف زیاد مشخص نیست و حتی بعضی از افراد بعد از گذشت سال ها با ترفندهای بسیار نشانه های فیزیکی مواد مخدر را مخفی می کنند اما برای همه افراد این طور نیست و این نشانه ها معمولا مشخص می شوند.

لازم به ذکر است اعتیاد انواع مختلفی دارد و محدود به مصرف مخدرهای صنعتی و سنتی نیست.

گاهی اوقات افراد به قرص خاصی اعتیاد پیدا می کنند و یا برای ترک دیگر مخدرها، مخدر دیگری را جایگزین کرده و مشکل را دو چندان می کنند!

در چنین موقعیت هایی افراد ترک مواد را بسیار سخت و امری محال می پندارند در حالی که اینطور نیست؛ کمی اراده و حمایت لازم است تا فرد مصرف کننده، مصرف مخدر را برای همیشه کنار بگذارد.

نشانه های روانی و فیزیکی اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

هر نوع مواد مخدر نشانه های به خصوصی دارد اما به طور کلی برخی از نشانه های روانی مصرف مواد مخدر به شرح زیر است:

با مصرف برخی از انواع موادر مخدر، فرد به طور غیر معمولی سرخوش و خوشحال است و بی دلیل می خندد.

مصرف مواد مخدر باعث می شود فرد تعادل رفتاری نداشته باشد؛ به عنوان مثال از سرخوشی کامل به حالات عصبی تغییر رفتار بدهد.

عدم مسئولیت پذیری، انزوا طلبی و دوری از جمع از دیگر نشانه های مصرف مواد مخدر است.

اختلال در خواب، تغییر سطح احساسات فرد نسبت به دیگران نیز از جمله دیگر نشانه های شایع مصرف مخدر است.

افراد محصل یا دانشجو که شروع به مصرف مواد مخدر می کنند، معمولا بعد از مصرف دچار افت درسی می شوند.

عدم توجه به ظاهر و عدم توجه به بهداشت فردی در افراد مصرف کننده با گذشت زمان بیشتر می شود.

کم غذایی و عدم میل به غذا ، نیز از جمله نشانه های این معضل است.

نقش خانواده در ترک اعتیاد

خانواه ها برای آنکه بتوانند به عزیزان معتاد خود کمک کنند نیاز است که بر روی روش های تربیتی خود به طور جدی کار کنند و تلاش کنند که ناخواسته باعث تحقیر و کاهش اعتماد به نفس فرزندانشان نگردند.

در قدم اول ضروری است که اطرافیان فرد وابسته به مواد، درباره‌ کلیه موضوعات مربوط به اعتیاد او و مواد مصرفی او آگاه شوند. با مطالعه و مشورت با مشاوران ترک اعتیاد می توانند به اطلاعات جامعی درباره انواع نشانه ها، بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد در خانه ، انواع قرص های ترک اعتیاد و ... دست یابند.

این اطلاعات به خانواده قدرت بیشتری برای همراهی فرزند خود در این مسیر دشوار می‌دهد و باعث می شود نسبت علایم و مراحل ترک او آگاه باشند و به او کمک کنند.

بهتر است برای درمان اعتیاد همسر، برادر یا فرزندتان، خودسرانه و یا بر اساس صحبت های عوام اقدامی نکنید و حتما با مشاورین متخصص این حوزه مشورت کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. اگر نمی دانید چگونه موضوع را با شخص مصرف کننده در میان بگذارید و او را برای تغییر قانع کنید، نیاز است که از کمک روانشاس بهره بگیرید.

اگر امکان مراجعه حضوری به مشاورین ترک اعتیاد برای شما فراهم نیست نگران نباشید، راه مناسب تری هم برای ارتباط با مشاورین وجود دارد!

در بسیاری از مواقع شخص مصرف کننده از کمک گرفتن سر باز می زند و مراجعه به مشاور برای او دشوار است. گاه ممکن است شرم مانع حضور او در جلسات گردد یا ضعف فیزیکی و روحی، خروج از خانه را برای او سخت کند.

در این مواقع، مشاوره تلفنی را به او پیشنهاد دهید.

برای ترک اعتیاد چه کار باید کرد؟

گاهی اوقات، نشانه های اعتیاد در فردی به وضوح لازم است و خود فرد این مساله را انکار می کند؛ در چنین مواقعی می توانید با متخصصین این حوزه مشورت کنید و برای کمک به مصرف کننده اقدامات لازم را انجام دهید.

همان طور که گفته شد، بهترین راه برای ترک اعتیاد مراجعه به مشاور این حوزه است؛ اما برخی از افراد تمایلی برای مراجعه حضوری و صحبت در مورد اعتیاد ندارند، این افراد می توانند از مشاوره های تلفنی ترک اعتیاد بهره مند شوند و بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در خانه یا کمپ را از مشاورین تلفنی مرکز مشاوره سلام درخواست کنند.

زمانی که فردی قصد ترک اعتیاد دارد، به هیچ عنوان مخدر یا دارویی را خودسرانه جایگزین مواد مصرفی نکند؛ در چنین وضعیتی ممکن است مشکل دو چندان شده و فرد به مواد دیگری وابسته شود.

برای ترک اعتیاد فرد باید از لحاظ روحی پذیرای ترک مواد باشد تا بتواند مشکلات و سختی های ترک مواد مخدر را تحمل کند و در نیمه های راه پشیمان نشود! به همین دلیل توصیه می شود در قدم اول ترک اعتیاد، حتما با مشاورین این حوزه مشورت کند تا با اراده برای ترک مواد مخدر اقدام نماید.

«تصمیم برای تغییر» سخت ترین قسمت ماجراست و اگر فرد ناآگاهانه و عجولانه با روش های غیرکاربردی اقدام کند و شکست بخورد، این امکان وجود دارد که مدت زیادی طول بکشد که دوباره برای ترک و تغییر تصمیم گرفته و درخواست کمک کند، پس نباید فرصت بزرگ خود برای تغییر را بسوزاند.

اگر درگیر مواد مخدر و روانگردان هستید یا عزیزان شما در این معضل دست و پا می زنند، همین امروز برای درخواست کمک اقدام کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها