امکان این‌که در ایران زندگی کنید و نام ایران‌ خودرو یا سایپا و پارس خودرو را نشنیده باشید بسیار اندک است. به ویژه این روزها که پای وزارت صنعت، معدن وتجارت هم به پرونده عدم تحویل خودروهای این کمپانی های خودروسازی باز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۵۴۲
ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو: در هر صورت شما مشتری ما هستید

3 غول خودروسازی کشورمان که هر سه دولتی هستند و از پشتیبانی و درآمد قابل‌توجهی هم برخوردارند. اما متاسفانه در چندین سال گذشته کیفیت محصولات این خودروسازان پیشرفت قابل توجهی نداشته و در نقطه‌ مقابل قیمت هم افزایش‌یافته است.

اگرچه که درابتدای همین هفته اعلام شده که خودروسازان موظف هستند خودروهای پیش فروش شده را علی رغم افزایش قیمت، با همان نرخ قدیم به مشتریان تحویل بدهند.

در ادامه نگاهی مختصر به این سه خودروساز کشور خواهیم داشت.

گروه صنعتی ایران خودرو

بزرگ‌ترین کارخانه میان این 3 خودروسازی، ایران خودرو است. تأسیس این کارخانه به سال 1341 خورشیدی بازمی‌گردد و در آن زمان نام ایران ناسیونال برای شروع به کار این مجموعه انتخاب شد. در ابتدا تنها محصولی که این کارخانه روانه‌ی بازار می‌کرد اتوبوس‌های آلمانی بود که در ایران مونتاژ می‌شد. در سال 1345 پس از عقد قرارداد با تالبوت انگلستان، تولید پیکان در ایران خودرو آغاز شد.

خاطره‌انگیزترین خودرو در بین ملت ایران شروعی به این شکل داشت. پس از پیکان، ایران خودرو با تولید پژو 405 نبض بازار را در دست گرفت. اکنون بعد از گذشت تقریباً 30 سال از عقد قرارداد با پژو، ایران خودرو همچنان 405 تولید می‌کند. بیش از نیمی از خودروهای تولید داخل از محصولات ‌ایران خودرو هستند و این کارخانه انحصار تولید و مونتاژ انواع پژو، تندر 90، سوزوکی ویتارا و برخی خودروی تولید داخل مانند سمند، رانا و دنا را در اختیار دارد.

گروه خودروسازی سایپا

دیگر قدرت صنعت خودروسازی کشور که به خاطر نبود رقابت و نظارت درست بر عملکرد آن‌ها، درست مانند رقیب و یا شاید بهتر باشد بگوییم برادر خود، علی‌رغم ایرادات بی‌شمار محصولاتش، از غول‌های این صنعت محسوب می‌شود سایپا نام دارد. تأسیس این کارخانه به سال 1344 خورشیدی بر می گردد و نام آن در ابتدا شرکت تولید اتومبیل سیتروئن ایران بود.

اولین محصول این کمپانی ژیان بود. بدون شک در حال حاضر نام سایپا به نام پراید گره‌خورده است و سایپا بیشترین سود خود را از فروش این خودرو به دست می‌آورد. تولید پراید از سال 1372 آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که علی رغم همه ایرادتی که به پراید وارد است در پی افازیش قیمت خودروها از ابتدای سال 97، قیمت پراید هم به بازه 38 تا 40 میلیون تومان رسید!

پارس خودرو

پارس خودرو در سال 1335 تأسیس شد و قدیمی‌ترین کارخانه در میان 3 خودروساز اصلی کشور است. نام اولیه‌ی این خودروسازی جیپ و کار آن واردات و مونتاژ محصولات این کمپانی مشهور بود. پس از چندی اولین خودروی تولید این کارخانه بانام آریا ساخته شد و تا سال 1361 محصولات جنرال موتورز آمریکا مانند شورلت نوا در این مجموعه مونتاژ می‌شد.

پارس خودرو محصولاتی مانند نیسان پاترول، نیسان رونیز، نیسان ماکسیما، رنو پی کی، سرانزا و ... را در کارنامه‌ی خود دارد. در حال حاضر تندر 90، رنو ساندرو و برلیانس از محصولات اصلی این خودروسازی هستند. سایپا 81 درصد سهام پارس خودرو را در اختیار دارد و مالک اصلی این خودروسازی محسوب می‌شود.

نوسانات قیمت ارز از ابتدای سال 97 و خروج خودروسازان خارجی از ایران باعث شده تا قیمت محصولات این سه خودروساز افزایش یابد.

قیمت محصولات ایران خودرو در برخی مدل‌ها همراه با افزایش نرخ دلار رشد 100 درصدی داشته و البته با کاهش این نرخ، کاهشی 20 درصدی را به دنبال داشته است. به عنوان مثال پژو 207 از 55 میلیون تومان در ابتدای سال 97 به 104 میلیون تومان در بهمن ماه رسید.

قیمت محصولات سایپا هم مانند رفیق به‌ظاهر رقیب خود به همین شکل افزایش‌یافته است. سراتو آپشنال سایپا از 112 میلیون تومان به بیش از 205 میلیون تومان افزایش یافت.

هرچقدر هم پارس خودرو بیشتر از دو خودروسازی دیگر مشتری مدار باشد بازهم دلیلی بر ارزانی نمی‌شود.

شاید برلیانس در مورد افزایش ‌قیمت محصولات پارس خودرو بهترین مثال باشد. تا همین چند ماه پیش قیمت برلیانس در گرانترین مدل کمی بیش از 50 میلیون تومان بود اما اکنون در بعضی مدل ها به 115 میلیون تومان هم رسیده است.

به نظر می رسد که بیشترین تاثیر افزایش قیمت خودروها در سبد انتخابی کاربرانی اتفاق افتاده که بودجه ای کمتر از 80 میلیون تومان داشته اند. چرا که اگر در ابتدای سال 97 می توانستند به گزینه های صفر و دست دوم مناسب مثل پژو 207 اتومات، ساندرو و ساندرو استپ وی، مزدا3 و دنا پلاس فکر کنند الان باید به دنبال گزینه های پژو 206 ، پژو پارس یا برلیانس h230 باشند و مشتری دائمی محصولات نه چندان با کیفیت خودروسازان داخلی باقی بمانند.

با توجه به اینکه این تغییرات قیمت باعث سردرگمی در بازار خرید خودرو به ویژه خودروهای زیر 100 میلیون تومان شده است به شما پیشنهاد می کنیم از مشاوره خرید خودرو سایت همراه مکانیک کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین ابزار با پولم چه خودرویی بخرم؟ بر روی سایت همراه مکانیک تمامی گزینه های قابل خرید بر مبنای بودجه را در اختیار شما قرار می دهد. کافی است به این صفحه مراجعه کنید و بودجه خرید خود را مشخص کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها