دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: از آنجایی که اگر دولت فردا صبح دلار را در صرافی‌هایی خود 5 هزار تومان عرضه کند دلار 5 هزار تومان می‌شود و اگر 20 هزار تومان عرضه کند دلار 20 هزار تومان خواهد شد نمی‌توانیم با مکانیزم بازار به تحولات ارزی پاسخ دهیم.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۹۷
به جای مکانیسم بازار؛ دولت قیمت ارز را مشخص می‌کند

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص نوسانات چند ماه گذشته اخیر قیمت ارز با تاکید براینکه دلیل بالا رفتن قیمت‌ ارز هیچ اتفاقی غیر از تصمیم دولت برای بالا رفتن قیمت‌ها نبود خاطرنشان کرد: الان هم هیچ اتفاقی نیفتاده غیر از اینکه دولت تصمیم گرفته است قیمت‌ها را پائین بیاورد.

دانشمند خاطرنشان کرد: از آنجایی که اگر دولت فردا صبح دلار را در صرافی‌هایی خود 5 هزار تومان عرضه کند دلار 5 هزار تومان می‌شود و اگر 20 هزار تومان عرضه کند دلار 20 هزار تومان خواهد شد نمی‌توانیم با مکانیزم بازار به تحولات ارزی پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اینکه دولت بزرگترین دارند ارز در سیستم کشور است خاطرنشان کرد: از 110 میلیارد دلار درآمد ارزی سالیانه کشور بالای دو سوم آن دست در دولت است و بنابراین دولت است که با مدیریت عرضه قیمت ارز را تعیین می‌کند، در این شرایط دلیل افزایش یا کاهش قیمت ارز باید در خیابان میرداماد از آقای همتی بپرسید.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر قیمت ارز با اشاره به اینکه تحریم‌ها الان اثر نمی‌گذارند اظهار کرد: باید چند ماه بگذرد تا تحریم‌ها اثر خود را نشان دهد و ما الان داریم پول نفتی که سه یا چهار ماه پیش فروخته‌ایم را دریافت می‌کنیم پس اگر قرار باشد تحریم‌ها اثری هم داشته باشد مربوط به سه الی چهار ماه آینده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص افزایش قیمت ارز هم باید از آقای جهانگیری سوال کرد که به یک باره ساعت 11 شب گفتند قیمت دلار 4200 تومان است.

دانشمند با بیان اینکه باتوجه به شرایط موجود اصلا نمی‌توان آینده قیمت ارز را پیش‌بینی کرد گفت: از آنجایی که فقط چند نفر در اتاق در بسته تصمیم می‌گیرند که دلار 4 یا 10 هزار تومان شود نمی‌توانیم براساس مکانیزم بازار نظر دهیم که آینده قیمت ارز چگونه خواهد بود و هر نظری که بدهیم هم یک نظر شخصی و غیرعلمی است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با درخصوص سود و زیان دولت از افزایش قیمت ارز با تاکید براینکه درآمد ریالی دولت با این نوسانات افزایش پیدا کرده است گفت: مشخصا اگر دولت یک میلیارد دلار خود را 4 هزار تومان بفروشد 4 هزار میلیارد تومان بدست آورده و اگر 10 هزار تومان بفروشد هم 10 هزار میلیارد تومان کسب خواهد کرد.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران ادعای نوبخت و دیگر اعضای دولت در خصوص افزایش هزینه‌ها و سود نکردن دولت از افزایش قیمت ارز را شوخی سال دانست و اظهار کرد: مگر کدام هزینه بالا رفته است که ضرر کرده باشند، حقوق کارمندان دولت که افزایش پیدا نکرده است، هزینه‌های پیمانکاری و غیر را هم که افزایش آنچنانی نداده‌اند فقط یک سبد حمایتی قرار است به کارمندان دولت بدهند که می‌گویند در آن چند برنج و روغن به ارزش 200 هزار تومان توزیع می‌کنند که عددی نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند درآمد بیشتری که بعد از افزایش قیمت ارز داشته را در پروژه‌های عمرانی، هزینه‌های جاری و یا پرداخت بدهی‌های خود به نظام بانکی هزینه کند خاطرنشان کرد: فعلا روند دولت این است که پروژه‌های عمرانی را زمین بگذارد و دارد بدهی خود به نظام بانکی را می‌پردازد.

دانشمند افزود: دولت الان با درآمدی که کسب کرده بخشی از بدهی خود به نظام بانکی را می‌پردازد و با بخش دیگری از آن هم کسری بودجه‌ خود را جبران می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مثلا قرار بود فلان مقدار مالیات وصول شود، درآمدهای گمرکی به این مقدار برسد، با واگذاری کارخانجات به بخش خصوصی فلان درآمد کسب شود ولی وقتی اتفاق نمی‌افتد، کسری بودجه اتفاق می‌افتد که این کسری بودجه از محل‌ افزایش قیمت ارز تامین می‌شود.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران در پایا با اشاره به اینکه اعدادی که اعلام می‌شود می‌شود می‌توان تخمین زد که کسری بودجه کشور تامین شده باشد خاطرنشان کرد: با این وجود ما عدد واقعی را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم نظر قطعی در این خصوص بدهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها