در آیین تودیع و معارفه فرمانده مرزبانی استان بوشهر اعلام شد

بوشهر؛ رتبه نخست کشف قاچاق

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد:

سامانه ضد قاچاق تا پایان آذر راه اندازی می شود

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد درباره علت تاخیر راه اندازی سامانه ضد قاچاق سازمان استاندارد گفت: رویه و فرآیندهای باید احصاء شود و در علوم کامپیوتر نیاز به طراحی وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۱۲
سامانه ضد قاچاق تا پایان آذر راه اندازی می شود

به گزارش جام جم آنلاین، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع تاخیر 16 ماهه سازمان استاندارد در راه اندازی سامانه ضد قاچاق برای صادرات مشتقات نفتی و با حضور اجتهادی مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی و تقی پور مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد به روی آنتن رفت.

تقی پور در آغاز با اشاره به اینکه سامانه ضد قاچاق سازمان استاندارد، مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: هر تاخیری، لزوما بد نیست زیرا می توان با بررسی تمام جوانب، تصمیم گیری بهتری انجام داد. متدهای مدیریتی نیز برای تصمیم گیری های چند معیاری، تمام جوانب بررسی می شود و تصمیم مطلوب گرفته می شود.

وی درباره علت تاخیر راه اندازی این سامانه بیان کرد: باید رویه ها و فرآیندهای سامانه ضد قاچاق سازمان استاندارد احصاء شود و در علوم کامپیوتر نیز نیاز به طراحی وجود دارد که زمان بر است. سامانه مذکور یک سامانه فرابخشی است و برای تامین و طراحی آن نیاز به هماهنگی و انسجام دستگاه های زیربط داریم زیرا این سامانه هم ذی نفع و هم خروجی دارد که این مسئله، باعث افزایش زمان طراحی آن می شد.

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد بیان کرد: برای بررسی تمام جوانب امر، اوایل تیرماه تحویل نهایی انجام شد و تیم انفورماتیک نقشه نهایی را برای آخر مهر ماه آماده کردند. در جلسه ای که در این تاریخ برگزار شد، مقدر شد تا پایان آذرماه این سامانه به طور کامل راه اندازی شود.

در ادامه اجتهادی با اشاره به اینکه استفاده نرم افزاری از طریق سامانه های مختلف برای پیشگیری از قاچاق یک موضوع بسیار مثبت در قانون مبارزه با قاچاق است، عنوان کرد: طبق قانون دستگاه های گوناگون مکلف شدند سامانه های ضد قاچاق را ایجاد کنند. این سامانه ها هم به مراجع مسئول در نهادهای مختلف کمک می کند و هم در جلوگیری از بروز تخلفات به دستگاه های کاشف، ضابطین و نهایتا مراجع رسیدگی کننده، کمک می کند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در رسیدگی به پرونده های قاچاق نفتی داشتیم، آن بوده است که افراد، کالاها را تحت عنوان حلال (حل شونده) به گمرک اظهار می کردند و در واقع حاوی فرآورده های نفتی یارانه دار بود و آزمایشگاه نیز آن را اعلام می کرد اما وقتی بررسی مجدد می شد، این موضوع رد می شد که این مسئله روند رسیدگی را مختل می کرد.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه نبود سامانه های ضد قاچاق فرآورده های نفتی، برخی از دستگاه ها نیز مورد اتهام واقع می شدند، اظهار کرد: قانون مبارزه با قاچاق قصد دارد با ایجاد سامانه ضد قاچاق روند معیوب فعلی را اصلاح و شفاف کند زیرا در جایی که شفافیت وجود داشته باشد، ارتکاب تخلف به پایین ترین حد خودش می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها