آمریکا سرانجام سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی را در یمن قطع کرد

موش و گربه بازی روی آسمان یمن

سرانجام آمریکا تحت فشار افکار عمومی جهان مجبور به توقف سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی که به بمباران یمن مشغول هستند شده است. با این حال اما عربستان سعودی مدعی است به دلیل پیشرفت‌هایی که به دست آورده دیگر نیازی به این سوخت رسانی ندارد و آمریکا نیز از این اقدام استقبال کرده است!
کد خبر: ۱۱۷۵۷۰۸
موش و گربه بازی روی آسمان یمن

چند روز پیش روزنامه واشنگتن پست در خبری نوشت: آمریکا عملیات سوخت رسانی به جنگندههای ائتلاف سعودی را در یمن متوقف خواهد کرد. به گزارش همین منبع، این تصمیم به حمایت بحث برانگیز آمریکا از عربستان در جنگ بیش از سه ساله یمن خاتمه خواهد داد.

این درحالی‌است که حمایت‌های آمریکا از جنگ سعودی علیه یمن بسیار فراتر از سوخت‌رسانی‌است.

به نوشته واشنگتن پست؛ این گام در میانه انتقادها از عملکرد عربستان در جنگ یمن برداشته شده و قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستار توقف فروش سلاح آمریکا به ریاض و توقف سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی شدند.

به گفته تحلیلگران، این تصمیم از قدرت عربستان در انجام حملات هوایی به عمق خاک یمن می‌کاهد.

پیشدستی ریاض

در همین حال به نوشته واشنگتن پست، دو مسؤول آمریکایی که نامشان فاش نشده تاکید کردند، این تصمیمی است که آمریکا به‌دنبال فشار افکار عمومی متعاقب قتل فجیع جمال خاشقجی گرفته اما برای این‌که آبروی عربستان را حفظ کند از این کشور خواسته است رسما آن را اعلام کند. یک ماه پیش قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول افشا شد و موجی از خشم و نفرت را علیه عربستان سعودی برانگیخت. دراین میان برخی از نمایندگان کنگره آمریکا تهدید کرده بودند مساله توقف سوخت رسانی را طی روزهای آینده بررسی خواهند کرد.با این حال روز گذشته دولت عربستان سعودی پیشدستی کرده واعلام کرد از آمریکا خواسته است سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌هایش را در جریان عملیات کنونی در یمن متوقف کند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز از تصمیم عربستان برای توقف درخواست از آمریکا برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در یمن استقبال کرد و آن را با مشورت دولت آمریکا دانست. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) صبح دیروز اعلام کرد، در راستای آغاز تلاش‌های عربستان و کشورهای عضو ائتلاف سعودی در جهت عمل مداوم برای بالا بردن توانمندی‌های نظامی و تقویت خودکفایی عربستان و ائتلاف عربی، اخیرا توانسته قابلیت خود را در زمینه سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌ها و هواپیماهایش ارتقا دهد و به‌طور مستقل عمل کند. این خبرگزاری افزود، بر این اساس ریاض با هم‌پیمانان خود در آمریکا مشورت کرده و از طرف آمریکایی خواسته در عملیات جاری در یمن دیگر سوخت‌رسانی را به جنگنده‌هایش متوقف کند!

این درحالی است که از چهار سال پیش دولت‌های غربی و در راس آنها آمریکا از جنایات عربستان سعودی در جنگ بی رحمانه علیه ملت مظلوم یمن حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و حتی نظامی کرده و می‌کنند . همین چند روز پیش در خبرها آمده بود که نظامیان پنتاگون درکنار نظامیان سعودی حمله جدید به بندر الحدیده را پیش می‌برند . طی چهار سال گذشته آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات نظامی در اختیار عربستان سعودی گذاشته است تا به وسیله جنگنده‌های خود بر سر مردم بی دفاع و بی پناه یمن بریزد. قطعا اگر ماجرای قتل امثال خاشقجی افشا نمی‌شد، آمریکایی‌ها همچنان به کمک‌های خود به عربستان سعودی ادامه می‌دادند، زیرا برای آنها درآمدهای ناشی از فروش تسلیحات نظامی مهم است، نه جان مردم یمن!

شکست و رسوایی

با این حال تاکنون رژیم حاکم بر ریاض و متحدانش در جنگ یمن هیچ دستاوردی جز ننگ و شکست نداشته‌اند. همین شکست و رسوایی موجب شده تا اخیرا کشورهای اروپایی به فکر راه حلی برای خاتمه دادن به جنگ یمن برآیند. به گزارش فارس، یک وبگاه یمنی به نام « متابعات» با اشاره به نشست آتی شورای امنیت و احتمال فشارها برای متوقف کردن جنگ یمن و خالی بودن دست ائتلاف سعودی-اماراتی نوشت: امارات، عملیاتی شدید در جبهه غربی یمن را آغاز کرد، اما این عملیات باز هم شکست خورد.
در گزارش این وبگاه آمده است: سلحشوران ارتش و کمیته‌های مردمی و فرزندان شریف قبیله تهامه و فرزندان قبایلی که از هر منطقه‌ای به ساحل غربی آمده‌اند، شگفت انگیزترین جانفشانی و دلاورمردی را در برابر انبوهی از متجاوزان و اشغالگران به نمایش گذاشتند، به نحوی که امید متجاوزان بر باد رفت، تلاش‌هایشان به شکست انجامیده و رویاهایشان از بین رفت و در شن و ماسه‌ها دفن شد. این وبگاه افزود: تنها سه هفته به پایان مهلت زمانی که وزیر دفاع آمریکا برای توقف جنگ یمن تعیین کرده بود، باقی مانده است. دعوتی که با استقبال بین‌المللی و منطقه‌ای روبه‌رو شد و بر عرصه نظامی در جبهه‌ها سایه افکند؛ اما تنها ساعاتی پس از طرح درخواست آمریکا، نیروهای منصور هادی و شورای انتقالی درصدد پیشروی در الحدیده، صعده و الضالع برآمدند.

صلح نه تسلیم

در همین رابطه محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن طی یادداشتی که دیروز در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: یمنی‌ها خواستار صلح هستند اما این امر مستلزم توقف حملات ائتلاف عربی به یمن است. به گزارش ایسنا، الحوثی نوشت: آمریکا با اظهارات خود تلاش دارد دنیا را گمراه کند. آمریکا نفوذ و قدرت برای پایان دادن به این درگیری را دارد اما تصمیم گرفته از هم‌پیمانی فاسد حمایت کند.اگر ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات هوایی خود را متوقف کند، ما آماده توقف حملات موشکی خود هستیم اما درخواست‌های آمریکا برای توقف جنگ در یمن فقط وسیله‌ای برای حفظ آبرو آن هم پس از تحقیر شدن‌ها و اهانت به سبب اقدامات پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور است که درخواست‌های واشنگتن را برای توضیح قتل خاشقجی نادیده گرفت.

نروژ: به عربستان سلاح نمیفروشیم

نروژ اعلام کرد، مجوز صادرات تسلیحات به عربستان را به دنبال تحولات اخیر در این کشور و همچنین وخامت اوضاع در یمن، متوقف میکند. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه نروژ در بیانیهای اظهار کرد: تصمیم گرفتهایم در شرایط فعلی مجوز جدیدی برای صادرات تجهیزات نظامی و کالاهای چندمنظوره برای استفاده نظامی به عربستان صادر نکنیم. آلمان نیز ماه گذشته میلادی اعلام کرد، صادرات تسلیحاتی به عربستان را تا زمان ارائه توضیحاتی درباره قتل این روزنامهنگار سعودی متوقف میکند.

علی باقری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها