سفیر و نماینده دائم کشورمان در نیویورک، جامعه جهانی را به اجرای رای دیوان بین‌المللی فرا خواند و دولت‌ها را از کمک به دولت خاطی برحذر داشت.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۷۴
خوشرو: آمریکا ملزم به اجرای رای دیوان بین‌المللی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان، غلامعلی خوشرو در مجمع عمومی سازمان ملل در موضوع گزارش دیوان بین المللی دادگستری به مجمع عمومی سخنرانی کرد.

وی در ابتدا به نقش اساسی دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و پاسداشت نظم حقوقی بین المللی در جامعه بین المللی اشاره کرد.

خوشرو برجام را یکی از دستاورد‌های مهم دیپلماسی چند جانبه دانست که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است.

وی افزود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر لزوم تسهیل و توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری با ایران تاکید می‌کند و از همه دولت‌های عضو خواسته است که برجام را اجرا کنند. اکنون این فاجعه بار است که امریکا حاکمیت کشور‌ها را نادیده می‌گیرد و آن‌ها را نه برای نقض قطعنامه شورای امنیت بلکه به دلیل پایبندی به آن تهدید و تنبیه می‌کند.

نماینده کشورمان، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها از سوی آن کشور را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر با اصول منشور از جمله اصل عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله موثر و حقوقی با سیاست‌های استکباری آمریکا در نقض قواعد حقوق بین الملل و برای حفظ حقوق کشورمان بر اساس موافقتنامه دو جانبه با آمریکا، به دیوان بین المللی دادگستری مراجعه کرده و خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان شد.

وی گفت: دیوان در سوم اکتبر با اجماع، چنین قراری را صادر کرد و آمریکا را ملزم کرد که بر اساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدود کننده خودداری کند. همچنین دیوان تصریح کرد که بی توجهی آمریکا به برخی از حقوق مصرح ایران در عهدنامه مودت ممکن است دارای نتایج غیر قابل جبران باشد. بویژه دیوان اعلام کرد که اقدامات آمریکا می‌تواند دارای آثار جدی مخرب بر سلامتی و زندگی افراد بوده و همچنین ایمنی هواپیمایی غیر نظامی را تهدید کند. به همین دلیل قرار موقت صادره از سوی دیوان می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع ضرر‌های غیر قابل جبران به حقوق ایران ایفاء کند.

سفیر ایران اظهار کرد: تصمیم اجماعی دیوان، بر غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا بر ضد مردم و کشور گواهی می‌دهد. دیوان در قرار الزام آور خود تصریح کرده است که این قرار موجد تعهدات حقوقی بین المللی برای طرف‌های دعوا خواهد بود. آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه عدم پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین المللی است. دیوان از طرفین دعوا خواسته است از اقداماتی که موجب وخامت و یا گسترش دعوا شود اجتناب کنند.

خوشرو در مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا در زمره اقدامات ممنوعه‌ای قرار می‌گیرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم ساخته و از نظر دیوان اقدامات متخلفانه بین المللی محسوب خواهد شد.

وی همچنین از سایر دولت‌ها خواست که از کمک به آمریکا در اعمال محدودیت‌های ضد انسانی و فرا قانونی بپرهیزند چرا که همراهی این کشور‌ها در چنین مواردی به نقض قرار دیوان انجامیده و به منزله کمک به دولت خاطی محسوب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها