یک اقتصاددان در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

شریعتمداری سیستم رانتی و بدون نظارت را راه اندازی کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

شریعتمداری در وزارت رفاه واقعاً چه‌کار خواهد کرد؟

اخبار مربوط به جابجایی محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگرچه طی چند روز گذشته در رسانه‌ها مطرح‌شده است، اما کارشناسان در این زمینه معتقدند این جابجایی دستاوردی برای بهبود شرایط نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۶۴
شریعتمداری در وزارت رفاه واقعاً چه‌کار خواهد کرد؟

به گزارش جام جم آنلاین، محمدحسین برخوردار، در این زمینه گفت: اصولاً انتشار این خبر و اجرایی شدن آن مفهومی ندارد و نمی‌توانیم برای این کار توجیه دقیق و درستی ارائه کنیم، به این دلیل که مشکل فعلی در وزارتخانه‌ها وزیر نیست.
برخوردار در ادامه افزود: برای این جابجایی بد نیست از خودمان بپرسیم آقای شریعتمداری در وزارت رفاه چه تحولی می‌توانند ایجاد کنند که اگر در سمت فعلی نباشند آنجا می‌توانند این کار را انجام دهند، چون امروز درگیر مشکلات سیستماتیک هستیم و جابجایی افراد در رأس یک وزارتخانه قطعاً هیچ دستاوردی برای کشور نخواهد داشت.
وی تأکید کرد: بر اساس اطلاعات و واقعیت جامعه امروز اغلب وزارتخانه درگیر مدیران میانی خود هستند و بسیاری از مشکلات در این لایه ایجاد می‌شود به همین دلیل وزیر هر شخصی که باشد با استفاده از این مدیران بدون تردید نمی‌تواند فعالیت قابل‌توجهی در سمت خود انجام دهد، پس آقای شریعتمداری هم از این قاعده مستثنی نیست.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: وزرای مختلفی در وزارتخانه‌های متفاوتی آمدند و رفتند، اما چه اتفاقی افتاد؟ غیرازاینکه مشکلات از گروهی به گروه دیگری منتقل شد؟ پس واقعیت این است که وزیر مشکل نیست، بلکه ساختار باید تغییر کند.
برخوردار تصریح کرد: در امور مربوط به وزارت صنعت اکنون چند رشته داریم که قرار بود خودکفا بشویم. آیا شدیم؟ به ‌عنوان‌ مثال خودروسازی، لوازم‌خانگی و ... . بنابراین تفکر سیستمی که در وزارتخانه صمت ساخته ‌شده یا حتی وزارت رفاه یکی است و درنهایت وزیر به‌تنهایی کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.
وی به خبرنگار ما گفت: فرض بر این است که آقای شریعتمداری در وزارت رفاه قرار است مشکل اشتغال را به‌عنوان یکی از دستور کارها پیگیری کند، اما آیا واقعاً وزارت رفاه مسئول ایجاد اشتغال بوده که نتوانسته و ایشان قرار است این کار را انجام دهد، یا اینکه وزارت صنعت می‌توانست بیشتر زمینه اشتغال ایجاد کند؟
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تأکید کرد: مأموریت‌ متصور اشتباه است، چون بدنه هنوز کامل خود را نفهمیده و نمی‌داند جابجایی‌ها نیز نمی‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند. اصولاً اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشتیم تمام کارشکنی‌های دشمنان علیه اقتصاد ایران را می‌توانستیم به فرصت تبدیل کنیم اما دیدیم که تنها فرصت سوزی شد.
برخوردار معتقد است: وزارت صمت درحالی‌که می‌دانست درجه وابستگی بخش تولید و صنعت ایران به مواد اولیه خارجی چقدر است به دلایل مطرح‌شده منابع ارزی حاصل از دلارهای نفتی را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که این منابع در بخش مونتاژ واردشده به‌جای اینکه عاملی در کاهش وابستگی ایران به خارج از مرزها باشد.
وی تأکید کرد: امروز در اغلب بخش‌های صنعتی مثل خودروسازی اگر بگوییم دانش فنی بالایی به دست آورده‌ایم تقریباً غیر کارشناسی اظهارنظر کرده‌ایم و شاهد مثال این واقعیت هم گرفتاری‌های ایجادشده در بخش تولیدی طی شش ماه گذشته است. به‌عنوان‌مثال توانستیم یک یخچال، خودرو یا حتی یک تلویزیون را بدون نگرانی از کارشکنی خارجی تولید کنیم یا اینکه همه‌چیز با چالش مواجه شد؟
برخوردار تصریح کرد: بهتر بود طی سال‌های گذشته برنامه و استراتژی مناسبی برای وزارت صمت یا هر وزارتخانه دیگری می‌نوشتیم که به امضای سران سه قوه می‌رسید تا وقتی وزیر تغییر کرد، همان برنامه‌ها بکار گرفته شود نه اینکه یک گروه کار قبلی را بطور کل نفی کرده و برای خود دوباره از صفر شروع کند، البته این مربوط به‌تمامی وزارتخانه‌هاست و هرگز به این نکته توجه نکرده‌ایم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم دوباره به موضوع جابجایی وزیر صنعت بازگردیم با مدنظر قرار دادن روندی که قبلاً به آن اشاره شد رفتن آقای شریعتمداری به وزارت تعاون در صورت تائید نمایندگان مجلس نیز تحول خاصی در این وزارتخانه نیز ایجاد نخواهد کرد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها