عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد

کاهش نرخ ارز هیچ ارتباطی با FATF ندارد/ دامی به نام FATF برای کشورمان تدارک دیده‌شده است

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به روند نزولی نرخ دلار در بازار گفت: با توجه به برآوردهایی که انجام ‌شده است و بر اساس اصول علمی روند نزولی نرخ ارز در ایران هیچ ارتباطی با موضوع پذیرش FATF نداشته و ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۹۹
کاهش نرخ ارز هیچ ارتباطی با FATF ندارد/ دامی به نام FATF برای کشورمان تدارک دیده‌شده است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر وحید شقاقی شهری در این زمینه گفت: آغاز سیر نزولی نرخ دلار در بازار اصولاً دارای پایه‌های اقتصادی و علمی است و نمی‌توان آن را به بررسی یک پرونده در مجلس شورای اسلامی نسبت داد.
شقاقی شهری در ادامه افزود: اینکه برخی از افراد کاهش نرخ ارز با موضوع FATF مرتبط می‌دانند در راستای ارتباطات بین‌المللی میان بانک‌هاست که امروز ایران به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران چنین ارتباطی ایجاد نشده و پذیرش FATF هم‌تغییری در آن ایجاد نخواهد کرد.
این استاد دانشگاه معتقد است، بررسی موضوع پیوستن ایران به FATF یا نپیوستنش نباید بدون کارشناسی صورت پذیرد. به این دلیل که در هر دو مورد تبعاتی برای کشورمان ایجاد می‌شود، بنابراین فارغ از اینکه این موضوع از جنبه سیاسی تنها مورد ارزیابی قرار گیرد، بهترین گزینه این است که از طریق شورای امنیت ملی کاملاً کارشناسی مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت تصمیم‌گیری انجام شود.
وی به خبرنگار ما گفت: موضوع اصلی در تعابیر موجود درباره FATF است. چون آمریکا به استناد «کادسا» تعاریف خاصی از تروریسم برای ایجاد و مدنظر قرار داده که هیچ منطقی برای آن دیده نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نیروی نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است را به‌عنوان گروه تروریستی معرفی کرده است.
به گفته شقاقی‌شهری، تعبیر آمریکا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخصوص نیروی قدس دقیقا مثل این است که ایران نیرو‌های فعال نظامی آمریکا در مناطق دیگری از جهان مثل سوریه را به عنوان گروه تروریستی معرفی کند، درحالی که این نیرو به عنوان نیروی نظامی آمریکا است.
این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ضمن خنده‌دار دانستن تعبیر آمریکا از گروه تروریستی درباره سپاه پاسداران اظهار کرد: بر اساس تعبیر آمریکا از گروه تروریستی دولت اگر بخواهد بودجه سالیانه سپاه را پرداخت کند، مثل این است که به نیروهای تروریستی کمک کرده و مشمول تحریم‌ها یا نقض قانون بین‌المللی خواهد شد.
شقاقی شهری تأکید کرد: تفاهم درباره تعابیر واحد و منطقی از تروریسم در این زمینه الزامی است و باید مسئولان جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری نسبت به آن سیاست‌گذاری کنند که در آینده این مفاهیم برای کشورمان دردسر ایجاد نکند. درحالی‌که ظاهراً آمریکا با تعیین مهلت دراین‌باره تلاش می‌کند سیاست‌گذاری منطقی برای ایران را دچار چالش کند.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان در جریان است و حتی اگر FATF را کامل بپذیریم تغییری در این زمینه ایجاد نمی‌شود، افزود: نکته‌ای که شاید تاکنون بسیاری به آن توجه نکرده‌اند همین موضوع است. چون پذیرش FATF درواقع تحریم‌های آمریکا را از بین نخواهد برد و فقط برخی محدودیت‌ها را به کشورمان تحمیل خواهد کرد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها